تعدد قاضى در یک محاکمه
تعدد قاضى در يک محاکمه
سوال 1842 :
آيا سيستم تعدد قاضى در نظام دادرسى اسلامى پذيرفته شده است؟ در صورت مثبت بودن جواب کيفيت آن را به نحو اجمال بيان فرماييد.
جواب :
با توجه به اين که قضاوت و حکم کردن به معنى انشاء خاص و فصل خصومت است، لذا تعدد قاضى در مورد واحد و به عنوان انشاء کنندگان حکم، معنى ندارد. چون هنگامى که قاضى واجد شرايط نظر داد و انشاء حکم کرد، محلّى براى انشاء و نظر دادن ديگران باقى نمى ماند. و خلاصه مسبب واحد سبب واحد دارد و تشريک معنى ندارد; مضافاً براين که قضاوت نوعى ولايت و امارت است و ولايت از امور ذات اضافه مى باشد و تعدد در آن صحيح نيست; بلى قاضى مى تواند در مقدمات حکم با اهل خبره و با ديگر قضات مشورت کند. ولى تصميم نهايى و انشاء حکم با خودش که در رأس قرار دارد، مى باشد.