مسائل پزشکى

مسائل پزشکى

:: فروش قرص هاى ضد باردارى ::

سوال :

آيا فروش قرص هاى ضد باردارى که تخمک ها را بعد از انعقاد مى کُشد جايز است واستفاده از آن قرص ها چه صورتى دارد؟

جواب :

فروش آن قرص ها حرام نيست ولى استفاده از آن جايز نيست مگر در صورت منتهاى ضرورت.

:: تغيير جنسيت ::

سوال :

حکم عمل تغيير جنسيت که امروزه آن را در کشورهاى غربى مشاهده مى کنيم چيست؟

جواب :

تغييردادن جنسيت از مرد به زن و از زن به مرد حرام است.

:: پزشک مجارى ادرار ::

سوال :

بنده پزشک ومتخصص مجارى ادرار مى باشم در برخى از عمل هاى جراحى لازم است با دوربين مثانه بيمار را بررسى کنيم؛ بدين ترتيب که بايد دوربين را از مجراى ادرار وارد مثانه بيمار کنيم. اين کار به ويژه در خصوص بيماران زن (با توجه به نبود متخصص زن) چه حکمى دارد؟

جواب :

در فرض مورد سوال، به مقدار ضرورت اشکالى ندارد.

:: سقط جنين مرده ::

سوال :

پزشک به زنى گفته است که جنين او مرده است ولى او باور نمى کند وهمچنان اقدامات دوره باردارى را ادامه مى دهد وگمان مى کند انداختن آن جنين، سقط جنين به شمار مى رود. اگر خداى ناخواسته خود زن آسيبى ديد، سرپيچى او از گفته پزشک گناه به شمار نمى رود؟ يا حق با اوست وانداختن آن جنين نوعى سقط جنين وگناهى نابخشودنى است؟

جواب :

اگر بچه اى که در شکم اوست مرده باشد، انداختن آن سقط جنين به شمار نمى رود. البته واجب است از طريق پزشک متخصص از مرده بودن جنين اطمينان حاصل کند.

:: بيمار وبيهوشى مداوم ::

سوال :

بيمار جواب کرده اى در بيهوشى کامل به سر مى برد وقلب او به يارى دستگاه زنده است، پزشکان گفته اند اين کار فقط عمر بيمار را بيشتر مى کند وهيچ سودى ندارد. از سوى ديگر ادامه اين وضعيت هزينه گزافى برخانواده بيمار تحميل مى کند وآنان توان پرداخت آن را ندارند. آيا جايز است اين دستگاه را خاموش کنند تا بيمار بميرد؟

جواب :

جداً مشکل است، واگر اين کار منجر به مرگ او شود، مباشر اين کار بنابر احتياط ضامن است.

:: آزمايش هاى پيش از ازدواج ::

سوال :

آيا زوجين بايد به آزمايش هايى که پزشکان پيش از ازدواج آنها را بدان ملزم مى کنند پايبند باشند؟ حدود اختيارات زوجين در اين زمينه تا چه حدى است؟

جواب :

در حديث شريف آمده است: «اختاروا لنطفکم فإن العرق دساس؛ براى نطفه هاى خود جاهاى مناسب برگزينيد؛ زيرا وراثت مخفيانه خُلق وخوى وبيمارى افراد را به فرزندان منتقل مى کند اين روايت شايد مواردى از اين قبيل را نيز شامل شود وبر اين نکته دلالت دارد که دخترى که شخصى به همسرى برمى گزيند بايد به اين قبيل بيمارى هاى احتمالى مبتلا نباشد. به هرحال اين حديث دلالت بروجوب ندارد، بنابراين اختيار با زوج است واگر دوست دارد، مى تواند با چنين دخترى ازدواج کند واز خدايى که برهر چيز تواناست، فرزندان سالم بطلبد، يا براى جلوگيرى از تولد کودکانى که احتمالاً بيمارند، همسر ديگرى اختيار کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقف

No image

کفارات

No image

دیات

No image

ولایت

No image

اخلاق وآداب اسلامى

پر بازدیدترین ها

No image

روزه

No image

طهارت

No image

خمس

No image

ازدواج

No image

کفارات

Powered by TayaCMS