طهارت

طهارت

:: بقاياى اشيا در لابلاى ناخن ها ::

سوال :

اشخاصى که شغل شان تهيه حلوا يا گچ کارى، يا نقاشى، يا کفاشى ومانند آن است هنگام وضو با بقاياى حلوا، گچ، چسب وغيره در لابلاى ناخن ها مواجه مى شوند که رها شدن از بقاياى آن وشستشوى کامل آن بسيار دشوار است. در اين حالت وضو چه حکمى دارد؟

جواب :

بايد مواردى را که مانع رسيدن آب به بدن است پاک کرد. ولى در خصوص مواردى که از بين بردن آن ممکن نيست، ان شاء الله وضو صحيح است، والله العالم.

:: وضو وچربى پوست ::

سوال :

پوست صورت بنده بسيار چرب است به گونه اى که اگر با دست آن را پاک کنم به صورت چرک خارج مى شود. اگر صورتم را با صابون بشويم نيز اين حالت همچنان وجود دارد. آيا اين چربى مانع رسيدن آب در وضو وغسل مى باشد؟

جواب :

اين مقدارِ متعارف مانع رسيدن آب وضو ويا غسل به اعضاى بدن به شمار نمى رود وحساسيت در از بين بردنِ آن لازم نيست.

:: کفايت غسل جنابت از وضو ::

سوال :

شخصى گمان مى کرد پس از غسل جنابت، بايد براى نماز وضو بگيرد. از اين رو پس از غسل جنابت وضو مى گرفت ونماز مى خواند. اين کار چه حکمى دارد؟

جواب :

وضوگرفتن پس از غسل جنابت جايز نيست. اما نمازهايى که پس از غسل ووضو خوانده صحيح است. گفتنى است، اين حکم فقط به غسل جنابت اختصاص دارد وپس از غسل هاى ديگر، بايد براى نماز وضو گرفت.

:: آيه وضو ::

سوال :

در قرآن کريم درباره وضو آمده است: «فاغسلوا وجوهکم وأيديکم إلى المرافق وامسحوا برؤوسکم وأرجلکم إلى الکعبين؛ هنگامى که به عزم نماز بر مى خيزيد صورت ودست هاى تان را تا آرنج بشوييد وسر وپاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين هر دو پا مسح کنيد». (مائده (5)، آيه 6)

بررسى نحوى اين آيه نشان مى دهد که کمله «ارجلکم» منصوب مى باشد وبنابراين بر کلمه «أيديکم» عطف شده است. از سوى ديگر کلمه «ايديکم» بر «وجوهکم» عطف شده وهر دو کلمه يادشده مفعولٌ بِه فعل «اغسلوا» مى باشند... آيا اين سخن مى تواند بدين معنا باشد که پاها را بايد شست ومسح پاها ـ يعنى ديدگاه شيعيان ـ نادرست است؟

جواب :

بررسى نحوى دقيقاً عکس مطلب يادشده را نشان مى دهد؛ زيرا در علم نحو گفته مى شود که معطوف به کلمه نزديک تر عطف مى شود، وکلمه نزديک تر در اين آيه کلمه «رؤوسکم» مى باشد. از سوى ديگر معطوف همچنان که ممکن است بر لفظ معطوف عليه عطف شود ممکن است که بر محل آن عطف گردد. در اين آيه «رؤوسکم» در محل نصب است «وأرجلَکم» بر محل آن عطف شده ومنصوب مى باشد. علاوه بر اين مى توان گفت که «ارجلَکم» منصوب به نزع خافض است (همچنان که برخى چون ابن هشام نحوى گفته اند). غرض اين که در وضو مسح پاها صحيح است، نه شستن آنها؛ زيرا شستن پاها هم مخالف سنت رسول الله صلّى الله عليه وآله، است وهم با قواعد نحوى وزبان عربى سازگارى ندارد.

:: نماز وروزه جاهل به حکم منى ::

سوال :

شخصى در يک دوره زمانى ـ که امروزه مقدار دقيق آن را به ياد ندارد ـ گمان مى کرده که منىِ انسان پاک است. آيا اعاده نماز وروزه هاى مربوط به آن دوره واجب است؟

جواب :

منى انسان به خودى خود نجس مى باشد وشخص بايد در صورت خروج منى يا تماس با آن، بدن ولباسش را تطهير کند. البته پس از خروج منى از شخص، علاوه بر آب کشيدن، غسل نيز بر او واجب مى شود. کيفيت غسل بدين نحو است که ابتدا نيت مى کند که قربة الى الله غسل جنابت به جا آورد. سپس سر وگردن، وآن گاه قسمت راست بدن (يعنى از شانه ها تا نوک انگشتان پاى راست) را مى شويد ودر نهايت قسمت چپ بدن را نيز به همين نحو شست وشو مى کند.

بنابراين در اين مسأله اگر شخص مذکور در اين مدت بدن ولباس خود را آب نکشيده وهيچ غسلى ـ ولو مستحبى ـ انجام نداده است بايد فقط قضاى نمازهاى اين مدت را به جا آورد.

:: تدفين ميت بدون حنوط ::

سوال :

در صورتى که بر اثر ندانستن مسأله، ميتى را بدون حنوط به خاک سپرده باشيم، چه وظيفه اى داريم؟

جواب :

در اين صورت نبش قبر واعاده حنوط واجب است، مگر اين که نبش قبر موجب هتک حرمت مرده باشد.

:: محتلم شدن از علائم بلوغ ::

سوال :

نوجوانى دوازده ساله هستم، منى از من خارج مى گردد، منتها صدايم همچون مرد ضخيم نشده وموهاى زير ناف هنوز نروئيده است، آيا من به سنّ بلوغ رسيده ام وبايد تکاليف شرعى را به جا آورم؟

جواب :

اگر رطوبت ومايعى که خارج شده منى باشد وخروج آن سه علامت داشت: جستن؛ شهوت؛ سستى بدن، شما به سن بلوغ رسيده ايد وبايد تکاليف شرعى را به جا بياوريد.

:: مسح روى کلاه گيس ::

سوال :

حکم کاشتن موى مصنوعى که به جاى موى اصلى کاشته مى شود چيست؟ وحکم وضو در آن چيست؟

جواب :

کاشت موى مصنوعى جايز است واگر از جسم انسان به حساب بيايد در وضو حکم همان موى طبيعى را دارد وگرنه بايد روى پوست سر مسح کشيد.

:: محدوده ورود حائض ومستحاضه در اماکن مقدس ::

سوال :

حکم زن حائض ومستحاضه اى که مى خواهد در صحن ها يا رواق هاى حرم رضوى وديگر اماکن مقدس نه در مسجد براى دعا وزيارت وارد شود چيست؟ اگر جايز نيست، محدوده اى که جايز است کجاست؟ وآيا جايز است براى خواندن دعا وديدن ضريح داخل مسجد شود؟

جواب :

براى حائض توقف داخل حرم هاى ائمه طاهرين سلام الله عليهم ومساجد اطراف جايز نيست، اما در صحن ها و رواق ها اشکال ندارد و زن مستحاضه چنانچه براى نمازهاى يوميه خود اعمال مستحاضه را انجام دهد ورودش در همه جا جايز است.

:: غسل جنابت ووضو ::

سوال :

آيا پس از غسل جنابت، وضو گرفتن براى نماز جايز است؟

جواب :

غسل جنابت مجزى از وضو است، بنابراين جايز نيست پيش يا پس از آن، وضو گرفته شود.

:: کمک گرفتن در وضو ::

سوال :

آيا اشکالى دارد که هنگام وضو ودر حالات غير اضطرارى، شخص ديگرى با آفتابه روى دست ما آب بريزد؟

جواب :

اين کار مکروه است.

:: تطهير با محلول آب وصابون ::

سوال :

در صورتى که عين نجاست در محلول آب وصابون حل شود ولى هنوز غُساله از لباس خارج نشده باشد، آيا لباس پاک مى شود؟

جواب :

در صورتى که شير آب لوله کشى باز، وروى لباس جريان داشته باشد، يا آن لباس با آب شير شسته شده باشد، پاک است.

:: وضو وسرمه کشيدن ::

سوال :

آيا وجود سرمه روى مژه هاى چشم، باعث بطلان وضو مى شود؟

جواب :

اگر مانع رسيدن آب به ظاهر وبيرون چشم ها ـ در حالت بسته بودن پلک ها ـ مى گردد، بايد پيش از وضو آنها را پاک کند ولى در غير اين صورت لازم نيست.

:: انحراف از قبله از روى جهل ::

سوال :

حکم کسى که نمازش را سهواً در جهت اشتباه قبله بخواند وبعد از اتمام آن بداند که اشتباه بوده، چيست؟

جواب :

اگر کمى به طرف چپ يا راست قبله باشد نماز او صحيح است، امّا اگر به طرف راست يا چپ يا پشت به قبله بوده است در اين صورت بايد نمازش را دوباره بخواند.

:: تيمم وبعضى واجبات آن ::

سوال :

آيا در تيمم لازم است تمام اجزاى کف دست با زمين تماس پيدا کند؟ اگر شخصى مقدارى از تربت کربلا را جمع کند وبه هم بفشارد، با توجه به اين که فضاها وفواصل خالى اندکى در آن وجود دارد، آيا تيمم کردن بر آن صحيح است؟

جواب :

تماس کليه اجزاى دست، البته به معناى عرفى آن، در تيمم شرط است و مثال يادشده در صحت تيمم کفايت مى کند.

:: خروج خون هنگام وضو ::

سوال :

هرگاه وضو مى گيرم کمى خون از دهانم خارج مى شود. آيا مى توانم طى وضو آب را در دهانم نگاه دارم؟

جواب :

بله، در اين صورت وضو صحيح است.

:: وجود چسب هنگام غسل ::

سوال :

شخصى روى پوست بدنش مقدارى چسب ديد، وپس از آن غسل جنابت بر او واجب شد وبدون التفات به اين مسأله غسل نمود، ولى چند روز بعد متوجه شد. با توجه به اين که اين مسأله در ماه مبارک رمضان رخ داده، آيا واجب است قضاى نماز وروزه آن ايام را به جا آورد يا فقط قضا نمودن نمازها کافى است؟

جواب :

در صورتى که يقين داشته باشد که آن چسب مانع رسيدن آب به پوست بدن مى باشد ونيز يقين کند که آن ماده چسبناک هنگام غسل کردن روى پوستش قرار داشته، نه اين که بعدها ايجاد شده، وافزون بر آن لابلاى ناخن ها ـ که معفر است اگر ناخن بلندتر از حدّ متعارف نيست ـ نباشد، در آن صورت واجب است غسل را با آب رساندن زير چسب به نيت غسل، تکميل کرده وچنانچه وضو نداشته وضو بگيرد ونمازهاى اين دوره را قضا کند، ولى در خصوص روزه ها تکليفى ندارد. والله العالم.

:: وضو قبل از وقت ::

سوال :

حکم وضو براى نماز، پيش از داخل شدن وقت چيست؟ وآيا جايز است با آن نماز خواند؟

جواب :

اگر به نيّت قربت وبراى آمادگى باشد جايز است ونماز با آن صحيح است.

:: اهداى قرآن به مسيحيان ::

سوال :

آيا جايز است قرآن کريم را به فردى مسيحى هديه کرد تا آن را بخواند وبا اسلام آشنا شود؟ وآيا واجب است که به او بگوييم به کلمات آن دست نزند؟

جواب :

در سوال يادشده بله جايز است وواجب نيست به او بگوييم بدنش با کلمات آن تماس پيدا نکند.

:: وضوگرفتن وآدامس جويدن ::

سوال :

آيا مواردى چون جويدن آدامس در هنگام وضو آن را باطل مى کند؟

جواب :

اشکالى ندارد ودر اين صورت وضو صحيح است.

:: کفايت غسل جنابت از وضو ::

سوال :

شخصى گمان مى کرد پس از غسل جنابت، بايد براى نماز وضو بگيرد. از اين رو پس از غسل جنابت وضو مى گرفت ونماز مى خواند. اين کار چه حکمى دارد؟

جواب :

وضوگرفتن پس از غسل جنابت جايز نيست. اما نمازهايى که پس از غسل ووضو خوانده صحيح است. گفتنى است، اين حکم فقط به غسل جنابت اختصاص دارد وپس از غسل هاى ديگر، براى نماز بايد وضو گرفت.

:: لذت بردن از زن در مدت حيض ونفاس ::

سوال :

آيا جايز است شوهر در مدتى که همسرش در ايام حيض ونفاس است، از ديگر لذت هاى غير از مقاربت بهره مند شود؟

جواب :

اين کار جايز ولى مکروه است.

:: وضوى ارتماسى ::

سوال :

آيا براى وضو گرفتن مى توان اعضاى بدن را مستقيماً زير شير آب يا دوش گرفت؟

جواب :

وضوى ارتماسى صحيح مى باشد وشيوه آن چنين است که صورت ودست ها را به ترتيب از بالا به پايين در آب فرو کند، يا اين که اين اعضا را زير دوش يا شير آب بگيرد به گونه اى که آب تمام صورت ودست ها را فرا بگيرد.

:: وضو وغسل جبيره اى ::

سوال :

دست شخصى به دليل شکستگى از آرنج تا انگشتان با ماده فايبرگلاس پوشانده شده است واين ماده تا دو ماه بايد روى دست باقى بماند. وظيفه شخص در خصوص وضو وغسل طى اين دو ماه چيست؟

جواب :

وظيفه اين شخص غسل ووضوى جبيره اى است؛ بدين معنا که دست خيس را روى جبيره يا همين ماده بکشد. ولى اگر اين کار ممکن نباشد، يا ضرر داشته باشد بايد به جاى غسل يا وضو تيمم بدل از وضو وتيمم بدل از غسل به جا آورد.

:: برگشتن آب وضو ::

سوال :

در حين وضو وقتى که شخص دست خود را بالا مى برد تا مسح کند لاجرم برخى از قطرات آب به قسمت بالاى دست برمى گردند. آيا اين کار وضو را باطل مى کند؟

جواب :

اين حالت ضررى به صحت وضو نمى رساند.

:: شيوه تطهير زمين نجس ::

سوال :

در صورتى که استفاده از شير آب ممکن نباشد چگونه مى توان کف آزمايشگاه هاى طبى را که با عين نجاست يعنى خون، ادرار ومدفوع بيماران نجس شده تطهير نمود؟

جواب :

موارد ذکر شده فقط با آب تطهير مى شوند و اين کار را به دو صورت مى توان انجام داد: نخست آن که ابتدا عين نجاست واجزاى آن را از بين مى بريم وپاک مى کنيم وسپس شير آب را باز مى کنيم تا روى آن قسمت ها جريان پيدا کند. صورت دوم آن است که پس از پاک کردن عين نجاست، اندکى آب پاک روى آن مکان بريزيم وسپس آب را به وسيله دستمال کاغذى يا پارچه ومانند آن جمع آورى کنيم واين عمل را مجدداً تکرار نماييم.

:: خروج منى بعد از دستشويى رفتن ::

سوال :

پس از دستشويى رفتن وبول کردن، ظاهراً از من منى خارج مى شود اما بدون شهوت وسستى بدن، آيا در اين صورت غسل جنابت بر من لازم است؟

جواب :

در سوال يادشده، آنچه خارج مى شود منى نيست وغسل جنابت واجب نمى گردد.

:: دليل مسح پاها در وضو ::

سوال :

چه دليلى از کتاب وسنت وجود دارد که وجوب مسح پاها را در هنگام وضو ثابت مى کند؟

جواب :

قرآن کريم وسنت شريف نبوى بر وجوب مسح پاها در هنگام وضو دلالت دارند. خداى متعال در قرآن کريم مى فرمايد: «وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَي الْکَعْبَيْنِ؛ وسپس سر وپاهاى خود را تا قوزک مسح کنيد». (مائده (5)، آيه 6)

همچنين در کتاب وسائل الشيعه آمده است: «عن الامام الصادق عليه السلام قال: انه يأتى على الرجل ستون وسبعون سنة ما قبل الله منه صلاة، قال الراوى: قلت: کيف ذاک؟ قال سلام الله عليه: لانه يغسل ما أمر الله بمسحه؛ روايت شده است که امام صادق عليه السلام فرمودند: چه بسا مردى پا به شصت سالگى يا هفتاد سالگى بنهد در حالى که خداى متعال هيچ نمازى را از او نپذيرفه است. (وسائل الشيعه، ج 1، ص 418)

راوى پرسيد: چنين چيزى چگونه ممکن است؟ حضرت پاسخ دادند: زيرا عضوى را که خدا فرمان به مسح آن داده، مى شويد». همچنين در وصف نحوه وضو ساختن پيامبر صلّى الله عليه وآله، از ابن عباس نقل شده است که آن جناب بر دو پاى مبارک خود هنگام وضو مسح مى کشيدند.

نيز در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام آمده است: «ما نزل القرآن الاّ بالمسح؛ قرآن جز به مسح پاها [در هنگام وضو] فرمان نداده است». (وسائل الشيعه، ج1، ص 420)

واحاديث بسيارى که بر اين معنا دلالت دارند ودر کتاب هايى چون وسائل الشيعه مى توان به آنها دست يافت.

:: شستن لباس نجس در ماشين لباسشويى ::

سوال :

آيا با قرار دادن لباس ـ پس از احتلام وآلوده شدن به نجاست ـ در ماشين لباسشويى، آن لباس پاک مى شود؟

جواب :

بله، چنانچه عين نجاست برطرف گردد پاک مى شود.

:: کشيدن دست روى بدن هنگام غسل ::

سوال :

همانطورکه مى دانيم در غسل جنابت بايد پس از شستن سر وگردن ابتدا طرف راست بدن وسپس طرف چپ آن شسته شود. سوال: آيا واجب است در غسل از بالا تا پايين بدن دست کشيده شود؟ در صورت وجوب با دست راست واجب است يا چپ ويا فرقى ندارد؟

جواب :

دست کشيدن واجب نيست وبا دست چپ يا راست فرقى نمى کند.

:: مسح کشيدن بر روى جوراب ::

سوال :

آيا در وضو مسح کشيدن بر روى جوراب صحيح است؟

جواب :

جز در موارد اضطرارى مانند ترس از حيوان درنده يا دشمن، يا سرماى شديدى که شخص بترسد براى پاها ضرر داشته باشد، يا تقيه ويا تنگى وقت جايز نيست. البته در مورد تنگى وقت، احتياط مستحب آن است که علاوه بر وضو تيمم نيز به جا آورد.

:: شک در بطلان وضو ونماز ::

سوال :

شخصى هميشه نسبت به خروج باد وبطلان وضويش شک دارد ولذا به طرزى وسواس گونه وآزار دهنده خود را مى فشارد تا به تصور خود از بطلان وضويش در حين نماز جلوگيرى کند. از اين رو گاه يک نماز را دو ساعت طول مى دهد وچه بسا نماز خود را مى شکند ومجدداً وضو مى سازد. لطفاً در اين خصوص راهنمايى فرماييد؟

جواب :

نبايد به اين حالات اعتنا کند، بلکه بايد بنا را بر صحت وضو بگذارد ونمازش را ادامه دهد. البته اگر نسبت به خروج باد يقين کند ـ نه اين که شک يا ظن داشته باشد ـ در آن صورت براى نماز دوم بايد وضو بگيرد. يعنى نماز اول را که مشغول خواندن آن است به پايان برساند ونمازش صحيح است، سپس براى نماز دوم وضو سازد ونماز دوم را به جا آورد. در اين صورت نمازش ان شاء الله صحيح خواهد بود.

:: اهل کتاب ::

سوال :

ديدگاه فقهاى گوناگون در خصوص طهارت يا نجاست اهل کتاب چيست؟ لطفاً موارد اشتراک واختلاف نظريات فقها را در اين خصوص بيان فرماييد؟

جواب :

مشهور فقها معتقد به عدم طهارت اهل کتابند. در مقابل، نظريه نامشهورى نيز وجود دارد که ناظر به طهارت اهل کتاب مى باشد. برخى نيز معتقدند که اگر اجتناب از اهل کتاب عسر وحرج به همراه داشته باشد، اجتناب از آنان لازم نيست. اما هر سه ديدگاه يادشده در اين نکته مشترک است که اگر شخصى از اهل کتاب با چيز نجسى مثل شراب يا گوشت خوک سر وکار داشته باشد وبدنش را آب نکشيده باشد، اجتناب از او لازم است.

:: غسل پاها ::

سوال :

آيا آبى که هنگام غسل از بالاى بدن به پايين مى آيد براى غسل پاها کافى است؟

جواب :

بله کافى است.

:: حکم شرعى صابئيان ::

سوال :

احکام شرعىِ ارتباط با صابئيان (نظير خوردن وآشاميدن، تماس جسمى با آنان و...) چيست؟

جواب :

بايد از خوردن گوشت حيواناتى که ذبح مى کنند ونيز از تماس جسمى با آنان در صورت وجود رطوبت اجتناب شود.

:: غسل جنابت وکيفيت آن ::

سوال :

کيفيت غسل جنابت وجزئيات آن چيست؟ آيا بايد علاوه بر آب ريختن روى اعضاى بدن، روى هر عضو دست کشيد؟ آيا خارج شدن باد در هنگام غسل، موجب باطل شدن غسل است؟

جواب :

غسل را به دو صورت ترتيبى وارتماسى مى توان انجام داد. در غسل ترتيبى بعد از نيّت قُربت ابتدا سر وگردن، سپس طرف راست بدن، وپس از آن طرف چپ بدن شسته مى شود. اما در غسل ارتماسى شخص بايد بعد از نيّت قُربت کل بدن خود را يک دفعه در آب فرو برد به طورى که آب کل بدن او را فرا گيرد. لازم نيست هنگام غسل روى تک تک اعضاى بدن دست کشيده شود. در صورتى که هنگام غسل حدث اصغر صادر شود (ومثلاً از شخص بادى خارج گردد)، غسل باطل نمى شود، بلکه ـ اگر آن غسل، غسل جنابت بوده ـ بايد پس از آن براى نماز وضو بگيرد. والله العالم.

:: آب اضافه در وضو ::

سوال :

گاهى هنگام وضو قطره هاى آب روى لوله هست، در پايان وضو وقتى مى خواهم لوله را ببندم آن قطره ها با دستم تماس پيدا مى کند آيا اين قطره ها، آب اضافه حساب مى شوند، وحکم آنها چيست؟

جواب :

اشکالى ندارد، مگر پس از پايان شستن دست چپ در وضو وقبل از مسح سر باشد که بايد آب ديگرى غير از آب وضو، با آب کف دست براى مسح مخلوط نشود.

:: روزه مستحب وجنابت ::

سوال :

آيا باقى ماندن عمدى بر جنابت تا اذان صبح، روزه مستحب را باطل مى کند؟

جواب :

باطل نمى شود، ولى احتياط مستحب آن است که پيش از اذان صبح غسل يا تيمم را ترک نکند.

:: ورود حائض به مراقد متبرکه ::

سوال :

حکم ورود حائض يا جنب به مراقد ائمه معصومين عليهم السلام از قبيل حرم امام رضا عليه السلام اگر براى انجام زيارت باشد چيست؟ مراقد امامزادگان مثل حضرت معصومه سلام الله عليها چطور؟

جواب :

در فرض مذکور، ورود به حرم مراقد متبرکه ائمه معصومين عليهم السلام، جايز نيست، ولى ورود به صحن واطراف آن وحرم مراقد امامزادگان وبستگانشان اشکالى ندارد.

:: وضوگرفتن ارتماسى وترتيبى ::

سوال :

در وضوى ارتماسى آيا کافى است دستها را از بالا تا انگشت ها در آب فرو برد، يا بايد وضوى ترتيبى گرفت وآب را از بالا ريخت سپس دست را بر آن کشيد تا آب به تمام دست برسد؟ يا هر دو روش صحيح است؟

جواب :

هر دو روش صحيح است.

:: راه رفتن هنگام وضو ::

سوال :

در وضو پس از شستن دست وصورت با کمى فاصله سر وپاهايم را مسح مى کنم، آيا اين وضو صحيح است؟

جواب :

اگر پس از شستن دست وصورت چند قدمى راه برود ومسح سر وپاها را انجام دهد اشکال ندارد. ونيز اگر مسح سر را انجام داد وچند قدمى راه رفت ومسح پاها را انجام داد اشکال ندارد.

:: ديدن رطوبت مشکوک ::

سوال :

زنى ازدواج کرده وهرگاه شوهرش را مى بيند ويا با او حرف مى زند احساس مى کند مايع چسبناکى از روى شهوت ويا نه از روى شهوت از او خارج مى شود حکم اين شخص اگر در ماه رمضان روزه دار باشد ويا روزه نذرى گرفته باشد چيست؟ آيا قضا بر گردنش مى آيد؟ وآيا کمى يا زيادى مايع در حکم فرق دارد؟

جواب :

هر رطوبت ومايعى که زن مى بيند تا زمانى که به بول يا منى بودن آن يقين پيدا نکرده پاک است وبه روزه او ضررى وارد نمى کند واگر وضو داشته باشد آن را باطل نمى کند وچيزى بر عهده اش نيست.

:: واجب شدن دو غسل ::

سوال :

شخصى محتلم شد وفراموش کرد که محتلم شده است سپس به علت تماس با بدن ميت، غسل ميت به جا آورد. آيا همان غسل مس ميت کافى است يا بايد غسل جنابت فراموش شده را هم به جا آورد؟

جواب :

همان غسل کافى است.

:: حکم ترشح قطرات آب ::

سوال :

در صورت استفاده از آب جارى توسط شيلنگ ـ مثلاً ـ قطره هاى آب که هنگام تطهير بعد از قضاى حاجت بر بدن ولباس شخص مى پاشند، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر شخص نداند که آن قطرات همراه با ذرّات نجاست است، محکوم به طهارت مى باشند.

:: استحاله شدن خون لثه ::

سوال :

حکم خونى که بر اثر مضمضمه کردن (آب در دهان گرداندن) از لثه بيرون مى آيد براى نماز وغيره، چيست؟ با توجه به اينکه لثه ام زخم مى باشد، آيا فروبردن آن جايز است؟

جواب :

اگر خون کم است ودر آب دهان استحاله شد، فروبردن آب دهان اشکال ندارد، والا جايز نيست.

:: قراردادن جلد ورنى شفاف روى آيات قرآن ::

سوال :

در صورت قراردادن ورقه ورنى شفاف روى آيات قرآن، دست زدن به آن بدون طهارت چه حکمى دارد؟

جواب :

در فرض مذکور دست زدن به قرآن اشکالى ندارد.

:: اثرپذيرى از خاطرات وهوس هاى جنسى ::

سوال :

گاهى، دچار خيال وهوس جنسى مى شوم که بلافاصله به خدا پناه مى برم واز او طلب مغفرت مى کنم، ولى آلت بر اثر اين هوس ها نعوظ ورطوبت چسبنده اى از آن بيرون مى آيد بدون اينکه انزالى شود، آيا غسل جنابت بر من واجب است؟

جواب :

در فرض سوال، غسل جنابت بر شما واجب نيست، اگر شخص بعد از بول استبراء کرده باشد، اين آب (رطوبت) پاک ونقض کننده وضو نمى باشد، ولى اگر استبراء نکرده باشد، در اين صورت نجس وبه طهارت نياز دارد، ووضو نيز نقض مى شود. موضوع استبراء در کتاب «مسائل اسلامى» با تيتر «استبراء» ذکر شده است ودر سايت نيز موجود مى باشد ومى توانيد به آن مراجعه کنيد.

:: شک در وجود مانع ::

سوال :

شخصى پس از وضو ساختن يا غسل کردن واداى نماز، روى پوست بدنش چيزى مشاهده مى کند وشک مى کند که آيا صرفاً رنگ بوده يا جرم دارد ومانع رسيدن آب به بدن است. وضو يا غسل چنين شخصى چه حکمى دارد؟

جواب :

چنانچه احتمال دهد آب با وجود آن چيز به بدن رسيده باشد وضو يا غسل او صحيح است.

:: جنابت زن بدون دخول ::

سوال :

هرگاه زنى براثر ملاعبه به اوج شهوت رسد ومايعى از او خارج شود بنابه نظر مشهور فقها جنابت حاصل مى شود. اگر زنى بيست سال از اين مسأله آگاه نبوده باشد نماز وروزه اش چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر يقين دارد مايع خارج شده منى است وپس از آن غسل حيض، استحاضه، جنابت يا غسل ديگرى نظير غسل جمعه وتوبه کرده باشد همان کافى است وجنابت او را از بين برده است ونماز وروزه اى که پس از آن به جا آورده صحيح مى باشد. ولى بايد نمازهايى را که پس از اين کار وپيش از يکى از اين غسل ها خوانده، قضا کند.

:: وضو گرفتن با پاهاى خيس ::

سوال :

وضو گرفتن در حالى که پاهاى شخص خيس ومرطوب است چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر رطوبت موضع مسح اندک باشد به طورى که رطوبت مسح برآن غلبه کند صحيح است، ولى اگر مانع تأثير رطوب مسح است بايد پاهاى خود را خشک کند يا از رطوبت آنها بکاهد.

:: حيض واحتلام ::

سوال :

اگر حائض محتلم شود آيا واجب است غسل جنابت کند؟ اگر جواب مثبت است آيا بايد همان وقت غسل کند يا پس از اين که از حيض پاک شد؟ واگر بايد پس از پاک شدن از حيض غسل کند کدام يک از دو غسل مقدم است؟

جواب :

هرگاه زن حائض يقين کند که منى ـ به طريقى ـ از اوخارج شده لازم است غسل جنابت کند. همچنين است غيرحائض. البته زن حائض هم مى تواند قبل از پاک شدن از حيض غسل جنابت را به جا آورد وهم پس از آن ومورد اول اولى? است، ولى هرگاه غسل جنابت را به بعد از اتمام عادت ماهيانه موکول کرد مى تواند فقط به يک غسل ـ به نيت جنابت وحيض ـ اکتفا کند.

:: سن يائسگى ووظيفه زن يائسه ::

سوال :

سن يائسگى چه سنى است ودر صورتى که زن يائسه همچنان دچار عادت ماهيانه شود، بايد به وظايف زن حائض عمل کند يا زن مستحاضه؟

جواب :

سن يائسگى براى قريشى (علوى) تکميل شصت سالگى، وبراى ديگر زنان پايان پنجاه سالگى است. اگر زنى پس از اين زمان خون ببيند، بايد آن را استحاضه بشمارد وبه وظيفه مستحاضه عمل کند، هرچند آن خون تمام ويژگى هاى حيض را داشته باشد.

:: حج مسلوس ومبطون ::

سوال :

اينجانب از بيمارى سَلَس البول رنج مى برم ودوست دارم به حج وعمره مشرف شوم. مشکل اين جاست که در اثناى راه بايد قضاى حاجت کنم وقادر به کنترل ادرار خود نيستم. از اين رو قطرات بول از من خارج مى شود. براى اين که موفق شوم به حج وعمره بروم چه بايد بکنم وحضرتعالى براى رهايى من از اين بيمارى چه سفارشى مى کنيد؟

جواب :

اگر شخص شک کند که قطرات خارج شده از او بول است يا بول نيست، چنانچه پس از ادرار استبراء کرده باشد، آن قطرات پاک خواهد بود (شيوه استبراء در کتاب المسائل الإسلامية موجود است). اما اگر يقين داشته باشد قطرات خارج شده بول است، بايد با نهادن کيسه اى که در آن پنبه اى قرار داده شده، از رسيدن بول به جاهاى ديگر وآلوده شدن لباس هايش جلوگيرى کند وهنگامى که قصد نماز يا طواف دارد بايد بنابر احتياط واجب کيسه ونيز ـ در صورتى که برايش مشقت ندارد ـ مخرج بول را تطهير کند، سپس وضو گرفته وبه طواف ونماز بپردازد.

:: شرکت حائض در مجالس عزا ::

سوال :

آيا راز ونياز با خدا وخواندن دعاهايى چون دعاى کميل در ايام عادت ماهيانه جايز است؟ اينجانب به قداست مجلس سيدالشهدا عليه السلام اعتقاد دارم ومى ترسم در اين حالت که طهارت ندارم جايز نباشد که به چنين مجالسى بروم آيا شرکت در اين مجالس در چنين روزهايى جايز است؟

جواب :

بله، همه موارد ذکر شده جايز است. امورى که برحائض وجنب حرام مى باشد انگشت شمار است ودر کتاب هاى احکام ذکر شده است.

:: کشمش جوشيده ::

سوال :

خوردن غذايى که کشمش يا زبيب دارد وجوشانده شده است، چه صورتى دارد؟

جواب :

جايز است ولى بهتر آن است که از زبيب وکشمش اجتناب کند.

:: خواندن دعاى عهد در وقت حيض ::

سوال :

آيا زن مى تواند خواندن دعاى عهد را حتى در ايام عادت ماهانه ادامه دهد؟

جواب :

آرى واشکالى ندارد.

:: مقاربت پس از پايان عادت ماهانه وپيش از غسل ::

سوال :

آيا مقاربت زن وشوهر پس از پايان عادت ماهانه وپيش از آن که زن غسل کند جايز است؟

جواب :

جايز است، ولى احتياط مستحب آن است که اين کار پس از غسل صورت گيرد واحتياط مؤکد آن است که دست کم فرج خود را پيش از اين کار بشويد.

:: شيردهى در حال جنابت ::

سوال :

آيا شيردادن مادر در حال جنابت به فرزندش اشکال دارد؟

جواب :

اشکالى ندارد. البته شير دادن در حال طهارت ـ هرچند با تيمم يا وضو باشد ـ بهتر است.

:: زنى که روزه هاى ايام عادت خود را قضا نمى کرد ::

سوال :

زن بزرگسالى هست که روزه روزهايى از ماه مبارک رمضان را که با ايام عادت ماهانه اش مصادف بود قضا نمى کرد وبه دليل ندانستن مسأله ساليان متمادى اين گونه رفتار مى کرد. روزه ايامى که از او فوت شده چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر مى تواند روزه بگيرد، قضاى اين روزها را به جا آورد، واگر قدرت روزه گرفتن ندارد بايد وصيت کند که پس از مرگ او قضاى روزه هايش را به جا آورند. آنچه گفتيم مربوط به قضاى روزه هايش بود اما درخصوص تأخير، براو واجب است که براى روزه هر روزى که از او فوت شده يک مُد (معادل 750گرم) گندم يا آرد يا نان به فقير بدهد.

:: مضمضه در هنگام وضو ::

سوال :

آيا اگر در اثناى وضو دوباره مضمضه کنم وضويم باطل مى شود؟

جواب :

در فرض سوال وضو صحيح است.

:: استبراء زن ::

سوال :

کيفيت استبراى زن پس از اتمام مقاربت چگونه است؟

جواب :

زن پس از مقاربت ونيز بول هيچ استبرايى ندارد.

:: نيت وشرايط آن ::

سوال :

شخصى قصد داشت غسل جنابت به جا آورد، ولى هنگامى که شروع به غسل کرد يادش نبود که مشغول غسل جنابت است. پس از پايان يافتن غسل به ياد آورد که قصد غسل جنابت داشته است. آيا چنين غسلى صحيح است؟

جواب :

اگر به گونه اى باشد که وقتى کسى از او بپرسد: «مشغول چه کارى هستى؟» پاسخ دهد: «غسل جنابت به جا مى آورم.»، وبا چنين انگيزه اى غسل کند، غسل او صحيح خواهد بود.

:: پايان عادت ماهيانه ونماز ::

سوال :

شنيده ام که براساس نظر حضرتعالى هر گاه حائض مثلاً پس از نماز ظهر پاک شود واجب است نماز صبح وظهر را قضا کند. آيا اين مطلب صحيح است؟

جواب :

هر گاه در وقت نمازى پاک شود بايد غسل کرده آن نماز را در وقت خود به جا آورد واگر چنين نکرد معصيت کرده وبايد نماز خود را قضا کند.

:: نجاست بدن هنگام غسل ::

سوال :

شخصى غسل کرد وپس از دو ساعت دريافت که بدن او نجس است واطمينان دارد اين نجاست پيش از آن که غسل کند نيز در بدن او موجود بود، وظيفه او چيست؟

جواب :

بايد نجاست را از بين برده، پس از تطهير جاى آن، غسل خود را از آن محل نجس اعاده نمايد. اگر با دوش غسل مى کند که آب سراسر بدن را فرا مى گيرد شستن آن موضع کافى است.

:: پاک کردن روغن پيش از غسل ::

سوال :

اگر شخصى به موى خود روغن زده است آيا بايد پيش از غسل آن را پاک کند؟

جواب :

در غسل همين قدر کافى است که آب به پوست زير مو برسد وشستن مو لازم نيست.

:: خواندن قرآن در ايام حيض ::

سوال :

آيا جايز است زن در ايام عادت ماهانه وضو گرفته قرآن بخواند يا وارد مسجد شود؟

جواب :

به نيت رجا وضو بگيرد زيرا مستحب آن است که زن حائض وضو بگيرد ودر مصلاى خود بنشيند وبه اندازه نماز، ذکر خدا بگويد. همچنين براى حائض خواندن قران به جز آياتى که سجده واجب دارد، جايز است وجايز نيست وارد مسجد شود مگر براى عبور از آن، به اين صورت که از يک درب وارد شده، از درب ديگر خارج شود.

:: تماس با زناکاران ::

سوال :

آيا دست زدن ولمس بدن زناکاران با وجود رطوبت باعث نجس شدن دست انسان مى شود وآيا در اين مسأله ميان مسلمان وغيرمسلمان تفاوت هست؟

جواب :

لمس کردن بدن مسلمان در فرض سوال وبا وجود رطوبت اشکالى ندارد، ولى تماس با بدن غيرمسلمان با وجود رطوبت نجاست را منتقل مى کند.

:: ترتيب در غسل ::

سوال :

ترتيب بين طرف راست وطرف چپ در غسل فتواست يا احتياط واگر احتياط است وجوبى است يا استحبابى؟

جواب :

ترتيب بين سمت راست وچپ در غسل وقتى با آب قليل صورت مى گيرد، فتواست ودر آب کثير مانند دوش که سراسر بدن را فرا مى گيرد بعيد نيست که ترتيب لازم نباشد هرچند احوط مراعات آن است.

:: تميزکردن بدن پيش از غسل ::

سوال :

آيا زدودن چرک وعرق وروغن از بدن پيش از غسل لازم است؟

جواب :

اگر لايه اى تشکيل نمى دهد که جلوى رسيدن آب به بدن را بگيرد، واجب نيست.

:: نگاه داشتن آب در دهان وقت وضو ::

سوال :

حکم نگاه داشتن آب در دهان ودر اثناى وضو چيست؟

جواب :

وضو صحيح است.

:: جنابت از حرام ::

سوال :

هرگاه انسان از حرام جنب شود آيا لباس هاى او در حال رطوبت يا جز آن نجس مى شوند؟ همچنين اگر در اين حالت دست او رطوبت داشت وبه چيزى دست زد، آيا آن چيز نجس مى شود؟

جواب :

عرق جنب از حرام نجس نيست ولى نماز خواندن با آن صحيح نيست. پس اگر بدن چنين شخصى عرق کند وبه لباس هايش برسد نمى تواند با آن لباس ها نماز بخواند.

:: بطلان غسل ::

سوال :

هرگاه کسى دريابد که غسل او باطل بوده حکم نماز وروزه اى که با آن غسل انجام داده است چيست؟ واگر نماز او باطل باشد، آيا براو واجب است که قضا کند؟

جواب :

اگر با دوش ومانند آن غسل کرده که آب تمام بدن را فراگرفته واشکال ونقصى که بعدها بدان پى برده مربوط به ترتيب است اظهر آن است که غسل او صحيح است وهيچ يک از اعمال عبادى او باطل نيست. اما اگر بطلان از جهت ديگرى باشد بايد قضاى نمازهايى را که با آن غسل خوانده به جا آورد. (اين کار را مى تواند کم کم وبه تدريج انجام دهد) اما روزه هايى که گرفته مشکلى ندارد ونيازى به قضاى آنان در فرض سوال نيست.

:: بالابردن دست ها هنگام وضو ::

سوال :

آيا اشکالى ندارد هنگام وضو دست ها را بالا ببريم ولى دست ها را از آرنج به سمت نوک انگشتان بشوييم؟

جواب :

اشکالى ندارد.

:: ختنه زنان ::

سوال :

ختنه زنان در احکام اسلامى چه حکمى دارد ودلايل آن چيست؟

جواب :

در صورتى که شروط اين کار نظير وجود پزشک زن ماهرى که به کودک زيان نرساند، مهيا باشد اين کار جايز، وبلکه مستحب است. دليل آن فرموده رسول خدا صلّى الله عليه وآله در روايات مربوط است.

:: جنابت بدون مقاربه ::

سوال :

کسى که از همسر خود ـ بدون مقاربت ـ جنب شود، چه حکمى دارد؟

جواب :

بنابر فرض مذکور، اين جنابت جايز است.

:: قاليشويى وشستشوى منازل ::

سوال :

مسجد شهر ما نجس شد وبراى تطهير آن يکى از شرکت هاى قاليشويى را به کار گرفتند. ولى متأسفانه کارگرانى که مسجد را تطهير کردند مسلمان نبودند وبا پاى برهنه درون مسجد رفته وجاهاى نجس را شستند ورفتند. اکنون چه بايد بکنيم وکسانى که در اين مسجد نماز خوانده اند يا مى خوانند چه حکمى دارند؟

جواب :

ورود کفار به مسجد جايز نيست. در فرض مورد سوال، اگر پاهاى آنان رطوبتى مسريه داشته بايد جاهايى که قدم نهاده اند شسته شود والاّ لازم نيست. ونمازگزارانى که از نجاست مسجد خبر نداشتند، تکليفى ندارند.

:: مواد رنگى ووضو ::

سوال :

کسانى که با مواد رنگى وبرخى از مواد کار مى کنند، قسمتى از اين مواد به ناخن ها مى چسبد وبا شستشو از بين نمى رود، آيا وجود اين رنگ ها برروى ناخن وضو را باطل مى کند؟

جواب :

اگر اين مواد ورنگ ها داراى جرمى نباشد که مانع رسيدن آب به بدن شود، اشکالى ندارد ولى اگر جرم دارند بايد آنها را به صورت کامل از روى دست وناخن زدود.

:: وضو گرفتن قبل از غسل ::

سوال :

حکم وضو گرفتن پيش از غسل چيست؟ واجب است يا مستحب؟

جواب :

وضو به خودى خود مستحب وبراى نماز، واجب است. اين حکم در مورد هر غسلى نيز صادق است، مگر غسل جنابت که وضو گرفتن پيش از آن نه استحباب دارد ونه واجب است.

:: خوردن وآشاميدن هنگام وضو ::

سوال :

خوردن وآشاميدن ـ مثلاً جويدن آدامس ـ در هنگام وضو چه حکمى دارد؟

جواب :

وضو صحيح است.

:: جنب از حرام ::

سوال :

کسى که جنب از حرام است وبا آب گرم غسل کند ودر هنگام غسل بدن او عرق کند، آيا بايد غسل خود را اعاده کند؟

جواب :

ظاهراً اعاده غسل براو واجب نيست.

:: عرق جنب از حرام وقضاى نماز وروزه ::

سوال :

آيا در مسأله عرق جنب از حرام، قضاى نمازهايى که شخصى به سبب جهل به حکم خوانده نيز واجب است؟ اگر جواب مثبت است دامنه تأثير آن تا کجا ادامه دارد؟ منظورم اين است که اگر جنب از حرام به لباس دست بزند وآن لباس با لباس ديگرى تماس پيدا کند وهمين طور ...آيا اين عرق در صورتى که شسته نشود روزه را نيز باطل مى کند؟

جواب :

تا وقتى اين عرق موجود است نمى تواند با آن نماز بخواند ولى اين عرق زيانى به روزه شخص نمى رساند، هرچند لباسش را نشويد.

:: آيات سجده وشخصى که جنب يا حائض است ::

سوال :

کسى که جنب يا حائض است آيا جايز است سوره هايى که سجده واجب دارند بشنود واگر شنيد آيا براو واجب است که سجده کند؟

جواب :

جايز است چنين اشخاصى اين سوره ها را بشنوند ولى خواندن اين سوره ها برآنان جايز نيست. همچنين هنگام شنيدن آياتى که سجده واجب دارند واجب است سجده کنند.

:: بيرون آمدن رطوبت هنگام ملاعبه ::

سوال :

اگر هنگام ملاعبه، آبى شبيه منى از انسان خارج شود ولى بدون شهوت بيرون آيد، آيا منى است وشخص بايد غسل کند يا خير؟

جواب :

خير، غسل لازم ندارد.

:: عرق جنب از حرام وقضاى نماز وروزه ::

سوال :

آيا در مسأله عرق جنب از حرام، قضاى نمازهايى که شخصى به سبب جهل به حکم خوانده نيز واجب است؟ اگر جواب مثبت است دامنه تأثير آن تا کجا ادامه دارد؟ منظورم اين است که اگر جنب از حرام به لباس دست بزند وآن لباس با لباس ديگرى تماس پيدا کند وهمين طور ...آيا اين عرق در صورتى که شسته نشود روزه را نيز باطل مى کند؟

جواب :

تا وقتى اين عرق موجود است نمى تواند با آن نماز بخواند ولى اين عرق زيانى به روزه شخص نمى رساند، هرچند لباسش را نشويد.

:: استحاضه وترشحات ديگر ::

سوال :

زنى که هميشه ترشحات زرد رنگ مى بيند وبه جز ايام معدودى که در آن ترشحات سفيد است، اين حالت براى او استمرار دارد ولى زردى آميخته به خون را از زردى صرف تشخيص مى دهد در اين جا وظيفه چيست؟ آيا مى تواند ترشح زرد غيرآميخته به خون را پاک بشمارد وبه اعمال مستحاضه رفتار نکند؟

جواب :

هر گاه بداند مايع ترشح شده با خون آميخته نشده، پاک است.

:: مقاربت در هنگام عادت ماهيانه ::

سوال :

مردى با زنش در ايام عادت ماهيانه ـ به گمان اين که اين کار مکروه است ـ مقاربت مى کند وبعدها مى فهمد که اين کار حرام است. فرض اين است که اين کار در سه حيض مختلف ويک بار در ابتدا، يک بار در وسط وبار ديگر در اواخر دوره عادت ماهيانه صورت گرفته است . وظيفه اين شخص چيست؟

جواب :

استغفار کند وپس از اين مرتکب چنين کارى نشود. البته احتياط مستحب آن است که اگر در ابتداى عادت اين کار صورت گرفته يک دينار شرعى (معادل هيجده نخود) طلا صدقه بدهد. ودر ميان دوره نصف دينار، ودر اواخر دوره ربع دينار ـ بنابر احتياط مستحب ـ صدقه بدهد.

:: مقاربتى که منجر به سقط جنين شود ::

سوال :

اگر مردى با زنش که در هفته اول حاملگى است مقاربت کند واين کار منجر به خونريزى شود، ـ چه اين کار عمدى باشد وچه غيرعمدى ـ آيا زن وشوهر به دليل اسقاط جنين گناهکارند؟

جواب :

اگر با علم وعمد چنين کنند معصيت کرده اند وضامن ديه ـ که بيسـت مثقال طلاست ـ نيز مى شوند، ولى اگر چنين نباشد، مرتکب معصيت نشده اند وفقط بايد ديه را بپردازند.

:: شستشوى فرش با شوينده هاى شيميايى ::

سوال :

آيا شستشوى فرش با شوينده هاى شيميايى، آن را پاک مى کند؟

جواب :

پس از ازاله عين نجاست، تطهير فقط از طريق شستشو با آب ـ نه شوينده هاى ديگر ـ صورت مى گيرد.

:: خروج ناخواسته باد معده ::

سوال :

شخصى از خروج غيرطبيعى وناخواسته باد رنج مى برد به طورى که روزانه مجبور است بيش از پنج بار تجديد وضو کند. در کتاب منتخب المسائل الإسلامية خواندم که چنين شخصى مى تواند بين دو نماز تجديد وضو کند ونماز خود را ـ ولو باد خارج شود ـ تمام کند اين مسأله باعث مى شود که شخص در اماکن عمومى به سختى افتد از طرفى در مسأله آمده است که اگر براى خواندن نماز هنوز وقت هست، بايد نماز خود را اعاده کند، ولى تضمينى وجود ندارد که اگر نماز خود را به آخر وقت حواله دهد، بتواند بدون آن که بادى خارج شود، نماز بخواند.

جواب :

در صورتى که مى داند از ابتداى وقت فريضه تا آخر آن به اندازه وقت وضو ونماز خروج باد متوقف مى شود ومى تواند نماز خود را بدون عسر وحرج در آن زمان بخواند، بايد چنين کند ووضو ونماز خود را در آن زمان به جا آورد. اگر اين مدت فقط به اندازه واجبات نماز است، واجب است که نماز خود را بدون مستحباتى چون قنوت واذان واقامه به جاى آورد. اگر از وجود چنين زمانى آگاه نيست کافى است براى هر نماز وضو گرفته وفوراً نماز بخواند.

:: حکم مسح در وضو ::

سوال :

اگر هنگام وضو وپس از شستن دست چپ وپيش از آن که سر وپاهايم را مسح کنم به دست يا صورتم دست بزنم وضويم باطل مى شود؟

جواب :

احوط آن است که مسح با همان رطوبت دست صورت گيرد.

:: مقاربت در ايام استحاضه ::

سوال :

گاهى اوقات پس از عادت ماهيانه، زن دچار استحاضه مى شود، حکم مقاربت در اين حالت چيست؟

جواب :

اگر استحاظه قليله باشد جايز است ولى اگر متوسطه يا کثيره باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ در صورتى که غسل کند جايز خواهد بود.

:: روزه مستحب در حالت نفاس ::

سوال :

زنى که پانزده روز است در حالت نفاس قرار دارد آيا جايز است در روزهايى چون ماه رجب وايام البيض روزه بگيرد؟

جواب :

جايز است البته به شرطى که از روزه اذيت نشود وبه سبب آن شير کودکش کم نشود وهمچنين نسبت به روزه ماه رمضان ناتوان نشود. بنابراين چنانچه ترس اين را داشته باشد که به خود يا کودک شيرخوارش ضرر معتنابه برسد، روزه براو واجب وبلکه جايز نخواهد بود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

طهارت

No image

طهارت

No image

طهارت

استفاءسایر مراجع

No image

وضوء

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقف

No image

کفارات

No image

دیات

No image

ولایت

No image

اخلاق وآداب اسلامى

پر بازدیدترین ها

No image

روزه

No image

طهارت

No image

خمس

No image

ازدواج

No image

هبه

Powered by TayaCMS