احکام حج‌

احکام حج‌

احکام حج‌

سوال 390 :

اينجانب خانمي 25 ساله هستم که شوهرم 000/600/1 تومان بابت مشرف شدن به حج برايم حج خريده، اين حجّ من چه حجّي است؟

جواب :

اين حجّ بذلي است و کفايت از حجّ واجب مي‌کند.

سوال 391 :

اگر مدير کاروان با توجه به اين که مي‌داند توقف زائران در مدينه يا مکه کمتر از ده روز است به آنها اعلام مي‌کند که ده روز مي‌مانيم و آنان به اعتماد گفته او نمازشان را تمام مي‌خوانند و روزه مي‌گيرند ولي قبل از ده روز از آنجا مي‌روند، حکم شرعي نسبت به مدير که اين مطلب را اعلام مي‌کند و نماز و روزه زائران چيست؟

جواب :

در صورتي که از گفته مدير کاروان اطمينان پيدا کردند و بر آن اساس قصد ده روز کرده و نمازشان تمام خواندند و روزه گرفتند نماز و روزه آنها صحيح است و لازم است از گفتن خلاف واقع اجتناب شود.

سوال 392 :

شخصي براي رفتن به حج تمتع ثبت نام نموده پس از دو سال موقع رفتن به حج با مشکلات زندگي مواجه شده و نمي‌تواند اداي دين واجب خود را بنمايد با رضايت خودش آمادگي پيدا کرده سهميه رفتن به حج تمتع خود را به ديگران بدهد و سهميه حج تمتع ديگري که پس از دو سال ديگر مي‌باشد با رضايت طرفين جابجا نمايند آيا اشکال شرعي دارد يا خير؟

جواب :

در فرض مذکور که رفتن به حج براي شما فعلاً مشقت دارد جابجا نمودن آن اشکال ندارد.

احرام

سوال 393 :

شخص محرمي که وارد مکّه شده مي‌تواند در روز براي انجام اعمال با ماشين مسقَّف به حرم برود؟

جواب :

مي‌تواند.

سوال 394 :

در رساله مناسک حج فرموده‌ايد مستحب است که تلبيه عمره تمتّع تا پيدا شدن خانه‌هاي مکّه معظمه و تلبيه حج تمتّع تا ظهر روز عرفه ادامه داشته باشد آيا ادامه تلبيه عمره مفرده هم استحباب دارد يا خير و در صورت استحباب تا کجا ادامه داشته باشد؟

جواب :

در عمره مفرده ادامه تلبيه تا دخول حَرَم ثابت است.

سوال 395 :

شخصي در مشعر الحرام رتيلي را کشته آيا کفاره به عهده‌اش مي‌آيد در صورتيکه کفاره واجب باشد مقدار کفّاره چه اندازه است؟

جواب :

از محرمات احرام نيست و کفاره هم ندارد.

طواف

سوال 396 :

آيا رياء در ادعيه طواف موجب بطلان طواف مي‌شود؟

جواب :

موجب بطلان نمي‌باشد.

سوال 397 :

شخصي در طواف عمره مفرده بعد از چند دور به وسوسه افتاده که آيا شروع طواف وي دقيقاً از محاذي حجر الاسود بوده و همچنين دورها صحيح انجام گرفته يا خير؟، هفت دور را با همين کيفيت تمام کرده امّا غفلت نموده و نماز آنرا نخوانده، لذا مجدّداً يک طواف کامل انجام داده و نماز آنرا بلافاصله در پشت مقام حضرت ابراهيم‌عليه‌السلام بجا مي‌آورد و روز بعد دو رکعت نيز بقصد نماز طواف اوّل در همان مقام مي‌خواند، آيا اين قران بين طوافين بحساب مي‌آيد و موجب بطلان طواف مي‌گردد؟ البتّه اين شخص قصد انجام دو طواف پشت سرهم نداشته بلکه عملش صرف احتياط بوده است.

جواب :

در فرض سوال طواف صحيح مي‌باشد.

رمي جمره

سوال 398 :

رمي جمره عقبه از چهار طرف حتي آن طرف که سيماني است جايز است يا خير.

جواب :

رمي جمره عقبه در قسمتي که ديوار سيماني و پشت جمره است کافي نيست.

قرباني

سوال 399 :

چند سالي است دولت عربستان با همکاري بانک توسعه اسلامي مسلخهاي جديدي در خارج مِني احداث نموده که در نتيجه ذبايح حجاج در آنجا انجام و با روشهاي جديد منجمد مي‌شود و گوشت آنها جهت استفاده مسلمانان فقير به کشورهاي محروم اسلامي ارسال مي‌گردد.

ليکن شيعيان به جهت محدود بودن اين مسلخها و فراهم نبودن شرائط و لزوم مراعات ترتيب بين اعمال روز عيد به ناچار در همان مسلخهاي قديمي که آنها نيز خارج مِني‌ مي‌باشند ذبح مي‌کنند؛ در نتيجه گوشت بسياري از اين قرباني‌ها تلف مي‌شود (سوزانده و از بين مي‌رود). علاوه بر اين، عرضه حيوانهاي داراي شرايط در مسلخهاي قديم بسيار کمتر از مسلخهاي جديد است و نيز به دليل ازدحام زياد آنجا در عصر روز عيد بسياري از شيعيان عملاً ذبح را تا روز يازدهم تأخير مي‌اندازند.

حال با اين توصيف چنانچه زائران ملزم به رعايت ترتيب در اعمال مِني‌ نباشند، بدين معني که بتوانند قبل از رمي، قرباني و سپس حلق و تقصير کنند و از احرام خارج شوند و يا سازمان حج و زيارت به نيابت آنان از صبح روز دهم ذبح را انجام دهد، با توافق به عمل آمده با کشور عربستان مي‌توان گوشتهاي قرباني را به ايران حمل و ميان فقرا توزيع نمود، مستدعيست نظر مبارک را در اين خصوص مرقوم فرماييد.

جواب :

با توصيفي که در فوق مرقوم شده است جائز است که قرباني را بر رمي جمره مقدّم بدارند و پس از آن رمي و حلق يا تقصير را به انجام برسانند و بعد از آن از احرام خارج شوند.

عمره

سوال 400 :

بين دو عمره چقدر بايد فاصله باشد؟ و اگر بقصد رجاء انجام دهد اشکال دارد؟

جواب :

فاصله ميان دو عمره معتبر نيست و هر روز مي‌تواند يک عمره بجا آورد.

سوال 401 :

فردي قبل از غروب آفتابِ شب اول ماه به احرام عمره مفرده محرم شده و طبعاً اعمال مکّه را در ساعات اوّليه ماه جديد انجام داده است، آيا اين عمره به حساب کدام ماه لحاظ مي‌شود؟ در همين فرض اگر بعد از غروب آفتاب محرم شد، چگونه محاسبه مي‌شود؟

جواب :

در اين فرض عمره به حساب آن ماهي مي‌باشد که در آن احرام بسته است‌

سوال 402 :

اگر زوج، زوجه عقد بسته خود را از رفتن به عمره منع کند، با توجه به اينکه هنوز زوجه در خانه پدرش هست و نفقه خور همسرش عرفاً به حساب نمي‌آيد؛ عازم سفر گرديده آيا سفر زوجه سفر معصيت است يا نه؟ و آيا احرام او صحيح مي‌باشد؟

جواب :

در فرض مذکور سفر زوجه سفر معصيت مي‌باشد و احرام وي صحيح نيست.

حجّ عمره ونيابتي

سوال 403 :

آيا در نيابت از چند نفر در يک عمره، يک نماز کفايت مي‌کند؟ و يا مي‌بايست به تعداد منوب عنهم نماز طواف بجاي آورد؟

جواب :

يک نماز کفايت مي‌کند.

سوال 404 :

شخصي که براي حج بيت اللَّه الحرام ثبت نام کرده بود قبل از آنکه نوبتش برسد از دنيا رفت و بعد از آن يکي از فرزندان او اين عمل را نيابتاً انجام داد و مخارج بعدي حج را خودش داد و شخص فوت شده در زمان حيات خود اموال و زمينهاي کشاورزي را بين فرزندان خود تقسيم کرده و سهم هر کدام را جداگانه داده و مقداري نيز براي خود نگه داشته بود آيا اين فرزندي که عمل حج را نيابتاً انجام داده است مي‌تواند در مقابل مخارج حجِّ پدرش کليه زمينها را يا ثلث آنها را بفروشد و حق خود را بردارد يا خير؟

جواب :

فرزندي که عمل حج را انجام داده نمي‌تواند از اموال آن مرحوم چيزي بردارد مگرا ينکه ساير ورثه اجازه دهند.

سوال 405 :

آيا نائب مي‌تواند نماز طواف منوب عنه را بعد از رفتن وي به مسعي و انجام سعي توسط منوب عنه، به جا آورد؟

جواب :

خير بايد ترتيب رعايت شود.

حجّ بانوان

سوال 406 :

بنده زني هستم که دو سال قبل مشرف به حج شدم و بخاطر ناتواني و مريضي و خوف از ازدحام و ترس از حيض، اعمال بعد از مِني‌ را قبل از وقوفين بجا آوردم؛ لکن در اثر جهل به مسئله که مي‌بايست با احرام انجام مي‌دادم بدون احرام اينها را انجام دادم و بعد محرم به احرام حج شدم و به عرفات و مشعر رفتم و اعمال مِني‌ را انجام دادم، الان متوجّه اشتباه کار خود شده‌ام، لطفاً تکليف حج بنده را روشن فرمائيد با توجه به اينکه از تشرف مجدّد عاجزم يعني استطاعت مالي ندارم، آيا بايد نائب بگيرم تا برايم انجام دهد و در صورت لزوم نائب بايد در ماه ذيحجه نيابتاً بجا آورد يا در غير آن هم مي‌تواند؟

جواب :

در فرض سوال حج صحيح است و نسبت به اعمال مکه و طواف و نماز طواف و سعي و طواف نساء و نماز طواف نساء اگر خودش نمي‌تواند برگردد بايد نايب بگيرد تا اعمال مکه را برايش انجام دهد و لازم نيست در موسم حج باشد و تا زمانيکه اعمال مکّه برايش انجام نشده بايد از استعمال عطريات و استمتاعات و زناشوئي خودداري نمايد.

سوال 407 :

زني که خوف حيض داشته اعمال حجّ تمتّع را قبل از عرفات انجام داده و از مِنئ برگشته حيض نشده است، آيا واجب است اعمال را دوباره انجام دهد؟

جواب :

واجب نيست.

سوال 408 :

اگر زن تلبيه را به جهر بگويد و اجنبي بشنود چه صورت دارد؟ و اگر جايز نباشد روحانيون کاروانهائيکه جهت اطمينان در صحيح اداء شدن کلمات تلبيه را به آنان تلقين مي‌نمايند و استماع مي‌کند چه حکمي دارد؟

جواب :

در صورتي که موجب تهييج نباشد اشکال ندارد.

افطار درحجّ

سوال 409 :

اگر هنگام غروب در مسجد الحرام و مسجد النبي صلي الله وعليه وآله وسلم حضور يابند به لحاظ اين که اهل سنت بلافاصله پس از اذان افطار مي‌کنند، آيا زائران ايراني مي‌توانند همراه آنان افطار کنند يا نه؟ و آيا افطار کردن بر اساس تقيّه اين مورد را نيز شامل مي‌شود يا نه؟

جواب :

پيش از مغرب شرعي نمي‌توانند افطار نمايند چون آيه شريفه و اتّموا الصّيام انتهاي روزه را شب معرّفي مي‌کند و بنظر حقير تقيّه مداراتي در افطار روزه راه ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام میّت‌

No image

احکام خمس‌

No image

احکام نماز

No image

احکام وصیّت‌

Powered by TayaCMS