نماز جمعه و جماعت مسافر
مسأله 1 - چنان چه امام جماعت کثيرالسفر (من شغله فى السفر *) بوده و مقلد **مرجعى باشد که نماز کثيرالسفر را تمام ميداند؛ شخصى که فتواى مرجع تقليدش بر شکسته بودن نماز کثير السفر است، نمىتواند در نمازهاى ظهر، عصر و عشا به او اقتداء کند. ***و اگر اقتدا کرد، نمازش باطل خواهد بود. 220 (ع .ف 47 م 31 - س 532) ****
مثال: امام جماعت ساکن شهر اهواز، که در مسجد شهرکى واقع در سى کيلومترى اهواز اقامه نماز جماعت مىکند و به جهت کثيرالسفر بودن، طبق فتواى مرحوم آيت الله اراکى نماز را تمام مىخواند؛ افرادى که مقلد امام راحل يا آيت الله فاضل لنکرانى هستند، نمىتوانند در نماز ظهر، عصر و عشا به او اقتدا نمايند. ****(ولى مقلدين ساير مراجع مىتوانند به او اقتدا کنند؛ چون فتواى آنها با فتواى آيت الله اراکى، در مورد حکم کثير السفر، مطابقت دارد.)
توجه: اين مسأله در صورتى مطرح مىشود که امام جماعت کثير السفر(من شغله فى السفر) باشد والا اگر امام جماعت، مسافر غير کثيرالسفر * باشد، يا اصلاً مسافر نباشد و يا «من شغله السفر» باشد، اقتدا به او براى مقلدين همه مراجع معظم تقليد، جايز است .
سوال 53 - استادى است ساکن شهر آبادان که براى تدريس در دانشگاه به اهواز مىرود **وبه جهت کثيرالسفر بودن، طبق فتواى آيت الله اراکى (ره)، نماز را تمام مىخواند؛ آيا دانشجويان مقلد امام راحل (ره) و آيت الله خامنهاى، مىتوانند در نمازهاى چهار رکعتى به او اقتدا کنند؟
مسأله 2 - مسافرى که نماز ظهر، عصر و عشا را دو رکعتى مىخواند، مکروه است در اين نمازها به کسى که مسافر نيست اقتدا کند و کسى که مسافر نيست، مکروه است ***در اين نمازها به مسافر اقتدا نمايد. 221(ر.م1490)
مسأله 3 - شخص مسافر مىتواند در نماز جمعه شرکت کند،ولى امامت جمعه براى او جايز نيست. **** (س 440 - 468)
* - براى توضيح، اقسام مسافر به مقدمه فصل هفتم مراجعه فرماييد.
** - يا خودش مجتهد باشد وفتوايش بر تمام بودن نماز کثيرالسفر باشد.
*** - همچنين اگر امام جماعت کثيرالسفر بوده و مقلد مرجعى باشد که نماز کثيرالسفر را شکسته مىداند؛ شخصى که فتواى مرجع تقليدش بر تمام بودن نماز کثيرالسفر است، نمىتواند به او اقتدا کند و اگر اقتدا کرد نمازش باطل خواهد بود
**** - به طور کلى، انسان نمىتواند در نماز به کسى اقتدا کند که طبق فتواى مرجع تقليدش، نماز او باطل است .
***** - و اگر امام جماعت، مقلد امام راحل يا آيت الله فاضل باشد، مقلدين ساير مراجع، در اين نمازها، نمىتوانند به او اقتدا کنند.
220- اراکى (ع.م 31 - س 17)، خوئى (ع. م 31)، گلپايگانى (ع.م 31 - استفتا)، بهجت (استفتا)، تبريزى (استفتا)، خامنهاى (استفتا)، زنجانى (استفتا)، فاضل (ع.م 31- س 428) و مکارم (ع.م 31 - استفتا): حکم مسأله همان است که امام راحل (ره) فرمودهاند .
* - يعنى مسافر باشد، ولى کثيرالسفر نباشد، مثل کسى که براى زيارت يا سياحت مسافرت کرده است. (براى توضيح بيشتر اقسام مسافر به مقدمه فصل هفتم مراجعه فرماييد).
** - اول هفته به اهواز مىرود وآخر هفته به آبادان باز مىگردد.
*** - منظور از کراهت در اين جا، اين است که ثواب اين نماز از نماز جماعتهاى ديگر، کمتر است ولى نسبت به نماز فراداى، ثوابش بيشتر است. (امام، س 479).
**** - از شرايط امام جمعه اين است که مسافر نباشد.
221- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.