درک وقوف عرفات و مشعر یا یکى از آنها

درک وقوف عرفات و مشعر یا یکى از آنها

درک وقوف عرفات و مشعر يا يکى از آنها

در مسائل گذشته بيان کرديم هر يک از وقوف در عرفات و مشعر دو قسم دارد يکى اختيارى و ديگرى اضطراري، بنابر اين اگر مکلف به هر دو وقوف اختيارى برسد که اشکالى نيست، و اگر به هر دو اختيارى به علت عذرى نرسد، صورتهائى دارد:

اوّل : آنکه هيچ يک از وقوف اختيارى و اضطرارى عرفات و مشعر را درک نکند، و در اين صورت حج باطل است، و واجب است يک عمره مفرده با همان احرام حج بجا آورد.

و اگر حج او حجة الاسلام باشد، واجب است حج را در سالهاى بعد انجام دهد، در صورتى که استطاعت تا سال بعد باقى بماند و يا حج از قبل در ذمه شخص مستقر شده باشد.

دوّم : آنکه وقوف اختيارى عرفات و اضطرارى مشعر را درک کند.

سوم : آنکه وقوف اضطرارى عرفات و اختيارى مشعر را درک کند.

چهارم : آنکه اضطرارى عرفات و مشعر را درک کند، و اظهر در اين صورت صحّت حج است، اگر چه احوط اين است که حج را دوباره بجا آورد، همچنانکه در صورت اوّل گذشت.

پنجم : آنکه اختيارى مشعر را فقط درک کند، و در اين صورت نيز حج صحيح است.

ششم : آنکه اضطرارى مشعر را فقط درک کند، و اظهر در اين صورت باطل بودن حج و تحوّل آن به عمره مفرده است.

هفتم : آنکه اختيارى عرفات را فقط درک کند، و اظهر در اين صورت نيز همچون صورت ششم است.

آرى اگر هنگام رفتنش از عرفات بطرف منى و در وقت اختيارى مشعر از آن جا يعنى مشعر گذشته باشد ـ ولى قصد وقوف به علت ندانستن حکم آن نکرده باشد ـ و در حال گذشتن ذکر خداوند متعال را گفته باشد بعيد نيست حجش صحيح باشد.

هشتم : آنکه اضطرارى عرفات را فقط درک کند، و در اين صورت حج باطل ، و به عمره مفرده تبديل ميشود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

القول فى أحکام المسافر

No image

فصل فى صلاة المسافر

No image

کتاب الصلاة

No image

القول فى قواطع السفر

No image

القول فى التعقیب‌

Powered by TayaCMS