صورت حج افراد و عمره مفرده

صورت حج افراد و عمره مفرده

صورت حج افراد و عمره مفرده

«174» م - صورت حج افراد که گاهى مورد ابتلاى متمتع مى‌شود از اين قرار است که: زن حائض يا کسى که بواسطه ضيق وقت نمى‌تواند عمره تمتع را بجا آورد بايد قصد کند حج افراد را، و به همان احرام عمره تمتع که عدول به افراد کرده و برود به عرفات و مثل ساير حجاج وقوف کند، و بعد از آن برود به مشعر و وقوف کند، بعد برود به منى و اعمال منى را بجا آورد مگر هدى را که واجب نيست بر او، بعد برود به مکه و طواف زيارت و نماز و سعى و طواف نساء و نماز ان را بجا آورد، پس در اين وقت از احرام خارج مى‌شود، بعد از آن برگردد به منى براى بيتوته و اعمال احرام تشريق به همان نحو که ساير حجاج بجا مى‌آورند، پس صورت حج افراد در اينجا عين صورت حج تمتع است. با يک فرق که در حج تمتع هدى بايد ذبح کند ولى در افراد واجب نيست بلکه مستحب است.

«175» م - صورت عمره مفرده - که بايد کسى که حج تمتع او بدل به حج افراد شد بعد از حج بجا آورد - آن است که خارج شود به ادنى‌الحل، و افضل آن است که از »جعرانه« يا »حديبيه« يا»تنعيم« که از همه نزديکتر به مکه است محرم شود، و بيايد به مکه و طواف کند و نماز آن را بخواند و سعى بين صفا و مروه بکند و تقصير کند يا سر بتراشد و طواف نساء بجا آورد و نماز طواف بخواند.

«176» م - عمره مفرده با عمره تمتع که تفصيلاً خواهد آمد، در صورت، فرق ندارد مگر در چند چيز:

اول - آنکه در عمره تمتع بايد تقصير کند، يعنى از مو يا ناخن خود بايد بگيرد، و سر تراشيدن جايز نيست و در عمره مفرده مخير است بين سر تراشيدن و تقصير.

دوم - آنکه در عمره تمتع طواف نساء ندارد و در عمره مفرده دارد.

سوم - آنکه ميقات عمره تمتع يکى از مواقيت پنجگانه است که ذکر آن مى‌آيد.

و ميقات عمره مفرده ادنى‌الحل است و بهتر اين است که احرامش از يکى از اين سه جا باشد حديبيه، جعرانه، تنعيم.

«177» م - کيفيت افعال حج افراد از احرام وقوفين و اعمال منى و اعمال مکه عين کيفيت حج تمتع است و در احکام مشترک هستند و کيفيت افعال عمره تمتع از احرام و طواف و ساير اعمال عين کيفيت عمره مفرده است.

«178» م - عمره تمتع را اگر کسى بجا بياورد کافى است از عمره مفرده.

«179» م - کسى که وظيفه‌اش حج تمتع است مثل اشخاصى که از مکه شانزده فرسنگ شرعى دور باشند اگر استطاعت براى عمره داشته باشند و براى حج نداشته باشند عمره مفرده بر آنها واجب نيست مثل اشخاصى که به نيابت، حج مى‌کنند، گرچه احتياط آن است که بجا آورد.

«180» م - کسى که مُحرم شده به احرام عمره مفرده حرام مى‌شود بر او جميع چيزهايى که در احرام تمتع گفته شد و بعد از آنکه تقصير کرد يا سر تراشيد همه چيز بر او حلال مى‌شود مگز زنها و بعد از آنکه طواف نساء رابا نمازش بجا آورد زن هم بر او حلال مى‌شود.

«181» م - طواف نساء را در عمره مفرده بايد بعد از تقصير يا سر تراشى بجا آورد.

«182» م - کسى که به احرام عمره مفرده وارد مکه شد اگر احرامش در ماههاى حج بوده جايز است که آن را عمره تمتع قرار دهد و دنبال آن حج تمتع بجا آورد و در اين صورت هدى بر او واجب مى‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

محرّمات احرام

No image

واجبات منى

No image

رمى جمرات سه گانه

No image

آداب و مستحبات طواف

No image

مستحبات دخول مکه معظمه

Powered by TayaCMS