استفتائات بيتوته در منى
«1241» س - بيتوته در منى اگر در غير منى انجام شود چه صورت دارد. و آيا اشخاص جاهل به موضوع معذورند يا خير؟
ج - بايد قربانى کنند بنابر احتياط واجب در غير صورت علم وعهد و در صورت علم و عهد قطعى است.
«1242» س - کسانى که مقدارى از اول شب با عذر يا بدون عذر در خارج منى بودند يا قبل از نصف شب خارج شدند. در مناسک احتياط استحبابى است نسبت به کفاره و در تحرير احتياط وجوبى، آيا کفاره واجب است يا خير؟
ج - اين احتياط وجوبى است و ترک نشود.
«1243» س - فرمودهايد کسى که بدون عذر نصف اول شب را در منى نبود واجب است نصف دوم را در منى بماند، آيا کفاره ترک مبيت را نيز بايد بدهد؟
ج - کفاره لازم نيست.
«1244» س - کسى که در شب يازدهم و دوازدهم بايد در منى باشد يا در مسجد الحرام مشغول عبادت گردد، در مسجد الحرام مشغول عبادت مىشود، ولى در بين آن را خستگى مرتب چرت مىزند و بيدار مىشود، وظيفه او چيست؟ و سوال ديگر در اين رابطه که اخيراً پشت بامى وسيع براى مسجد الحرام )زاده الله شرفاً( درست کردهاند، آيا شبهايى که بايد يا در منى بماند و يا در مسجد الحرام مشغول عبادت باشد، ماندن در آنجا و عبادت کردن کافى است يا نه؟
ج - اگر بقدرى خواب مىرود که صدق نمىکند که تمام شب مشغول به عبادت بوده، کافى نيست و بايد کفاره بدهد و عبادت در هر جاى مکه کافى است.
«1245» س - اينجانب شغلم حمله دارى است، چندين سال قبل جايى را که يقين داشتم جزء منى است با حاجىها بيتوته نمودهام و سالهاى بعد فهميدم و برايم يقين حاصل شد جايى که سالهاى قبل بيتوته نمودهايم خارج از منى است آيا کفاره بر اين جانب و همه حجاج واجب است يا نه؟ و آيا ابلاغ به حجاج واجب است يا نه؟ و اگر بعضى از آنان مرده باشند يا دسترسى به آنان نباشد، تکليف چيست؟
ج - کفاره ترک بيتوته خود شما بر شما واجب است، و کفاره ديگران بر شما واجب نيست. و لازم نيست به آنان اعلام نمائيد، و اگر فهميدند کفاره بر خود آنان واجب است در اين صورت وجوب تحصيل رضايت آنان خالى از وجه نيست ولى اگر أجرت عمل صحيح و عملى که انجام شده تفاوتى دارد نسبت به تفاوت بايد رضايت حجاج تحصيل شود.
«1246» س - علامت گذارى حدود منى در سالهاى قبل با علامت گذارى الان که به وسيله حکومت انجام گرفته فرق مىکند، و اينجانب که شغلم حمله دارى است در سالهاى قبل با حجاج در قطعه زمينى بيتوته کردهايم که اگر تعيين فعلى حکومت صحيح باشد، بيتوته ما در خارج از منى بوده، و اگر تعيين قبلى باشد که ما يقين به آن داريم طبق علميت قبلى و نظر پيروان اهل مکه بيتوته ما صحيح است، حال بنابر اسنکه تعيين حکومت صحيح باشد، آيا حجاج لازم است يا نه؟ و آيا با توجه به اينکه در فرض مسأله بيتوته ترک نشده بلکه اشتباه در مصداق بوده است، نسبت به حجاج ضامن مىباشم يا نه؟
ج - اگر در محلى بيتوته کردهايم که يقين به منى بودن آن داشتهايد تا يقين پيدا نکنيد که خارج منى بوده، قربانى لازم نيست، و در اين صورت ابلاغ و اعلام لازم نيست.
«1247» س - آيا کسانى که عذر دارند از رمى در روز مىتوانند شب دوازدهم براى روز دوازدهم رمى کنند و از منى به مکه بيايند و ديگر بر نگردند به منى يا بايد صبر کنند و بعد از ظهر با مردم کوچ کنند؟
ج - نمىتوانند و بايد صبر کنند مگر از ماندن معذور باشند.
«1248» س - آيا خدمه کاروانها هم که براى پذيرايى از معذورين از رمى در روز به همراه آنان در شب مىروند و رمى هم مىکنند آيا اين رمى کفايت مىکند و يا آنکه بايد بر گردند و در روز رمى کنند؟
ج - بايد بر گردند و رمى شب در اينصورت کفايت نمىکند و براى تحقيق نفر اگر بتواند بايد پيش از ظهر برگردد تا اينکه بعد از ظهر کوچ نمايند.
«1249» س - حاجى شب دوازدهم بعد از نصف شب از منى خارج و به مکه مىرود، روز بعد براى رمى به منى مىآيد، آيا لازم است که قبل از ظهر به منى بيايد يا چون وظيفهاش غير از رمى ندارد بعد از ظهر هم مىتواند بيايد؟
ج - براى تحقيق نفر بايد پيش از ظهر بر گردد تا اينکه بعد از ظهر کوچ نمايد.
«1250» س - مدير کاروانى زنها را قبل از ظهر دوازدهم، از منى خارج نمود، وظيفه آنان که از مسأله اطلاع نداشتند و يا اگر متوجه مسأله بودند نمىتوانستند بدون مدير کاروان و همراهان در منى بمانند چيست؟
ج - با فرض اينکه عذر داشتهاند مانع ندارد.
«1251» س - مقدار شب براى کسى که در مکه بجاى بيتوته در منى به عبادت مشغول مىشود، چقدر است؟از مغرب تا طلوع فجر است يا تا طلوع آفتاب؟
ج - تا طلوع فجر حساب مىشود.
«1252» س - بعد از اعمال ثلاثه روز عيد مىخواهد براى طوافها به مکه برود، ولى مىداند که اگر به مکه برود سه ساعت از مبيت اول شب را درک نمىکند، آيا بود يا نه؟ و اگر رفت کفاره دارد يا خير؟
ج - رفتن از منى به مکه در فرض مرقوم مانع ندارد، ولى براى تأخير بايد کفاره بدهد، اگر درک بيتوته نيمه دوم شب را در منى نکند.