استفتائات اقسام عمره و حج

استفتائات اقسام عمره و حج

استفتائات اقسام عمره و حج

«184» س - شخصى در اثناء عمره مفرده، در شوط پنجم سعى، مريض شده و نتوانسته است عمره را تمام کند، او را به ايران برده‌اند و بعد از بهبودى هم نتوانسته به مکه بياد فعلاً وظيفه او چيست؟ توضيح آنکه کسى نايب شده که وظيفه او راانجام دهد و عملى را که وظيفه او است او را از احرام خارج مى‌کند بجا آورد

ج - با فرض اينکه خود شخص نمى‌تواند مراجعت کند، نايب براى خروج منوب‌عنه از احرام سعى راتمام و آنرا اعاده نمايد بقصد آنچه در ذمه منوب‌عنه و به منوب‌عنه خبر مى‌دهد که تقصيرنمايد و بعد از تقصير براى طواف نساء نايب بگيرد، و توضيح آنکه مسأله از موارد حصر نيست، چون شخص مريض فعلاً خوب شده و اينکه نمى‌تواند به مکه بيايد از جهت مرض نيست.

«185» س - کسى عمره مفرده بجا آورده و بدون انجام طواف نساء به مدينه آمده است. فعلاً مى‌خواهد براى عمره تمتع مُحرم شود، آيا جايز است بدون انجام طواف نساء مُحرم شود و بعد از انجام عمره تمتع، طواف نساء را بجا آورد؟

ج - مانع ندارد.

«186» س - اگر فاصله بين دو عمره کمتر از دو روز باشد فرموده‌ايد بايد عمره دوم را بقصد رجاء بجا آورد، آيا فرقى هست بين دو عمره مفرده از خود شخص و بين دو عمره مفرده‌اى که هر دو يا يکى از به نيابت از ديگران باشد يا نه؟

ج - براى خود اگر باشد رعايت فاصله لازم است و الاّ اگر يکى براى ديگرى يا هر دو چنين باشد رعايت اين شرط لازم نيست البته در سابق ذکر شده که اگر مقدار فاصله کمتر از ده روز است نه يک ماه بايد بقصد رجاء آورده شود.

«187» س - مراد شما از ده روز که بايد بين دو عمره فاصله باشد ده روز کامل است يعنى اينکه اگر روز اول در ميان ظهر عمره تمام شده بايد عمره بعدى روز يازدهم بعد از ظهر انجام شود و يا آنکه روز دهم مى‌تواند دوم را انجام دهد؟

ج -

«188» س - اگر بين دو عمره کمتر از فاصله باشد بايد عمره دوم را بقصد رجاء انجام دهد چنانچه عمره دوم نيابت باشد نايب مى‌تواند براى آن اجرت بگيرد يا خير، و چنانچه بر منوب‌عنه انجام عمره مفرده واجب باشد کفايت مى‌کند يا خير؟

ج - لازم نيست و اجرت گرفتن او بلا اشکال است.

«189» س - اگر زنى به نيت عمره مفرده محرم و بعد از آن عادت شود و در همه روزهايى که مى‌تواند در مکه باشد حيض است، براى عمره بايد چه کند؟ و اگر آنجا اعمالى انجام نداده و فعلاً به ايران آمده چه وظيفه‌اى دارد؟

ج - در فرض سوال بايد براى طواف و نماز نايب بگيرد و بقيه اعمال عمره را خودش بجا آورد و چنانچه به ايران آمده اقدام کند و برگردد، و اگر نمى‌تواند براى اعمال عمره نايب بگيرد ولى بايد خودش تقصير کند و ترتيب بين آن و ساير اعمال مراعات شود و تا اعمال را بجا نياورد و آنچه به وسيله احرام بر او حرام شده بر او حلال نمى‌شود.

«190» س - آيا طواف در عمره مفرده استحبابى حکم طواف واجب را دارد که بايد نماز آن خلف مقام باشد يا حکم طواف استحبابى را دارد و در هر جاى مسجدالحرام مى‌توان نماز آن را مى‌خواند؟

ج - حکم طواف واجب را دارد و بايد نماز آن، خلف مقام باشد.

«191» س - انجام عمره در ماههاى حج پيش از عمره تمتع جايز است يا خير؟ و در اين مسأله فرقى بين صروره و غير صروره هست يا نه؟

ج - مانع ندارد، و فرق نمى‌کند اگر رعايت فصل به ده روز را نبايد.

«192» س - تأخير عمره مفرده در حج افراد تا چه وقتى بلاعذر جايز است؟

ج - بايد مبادرت نمايد عرفاً على‌الاحوط و تأخير نشود.

«193» س - زنى که احتمال مى‌دهد خون حيض ببيند و نتواند داخل مسجدالحرام شود، آيا مى‌تواند براى عمره مفرده مستحبى مُحرم شود اگر خون ديد براى طواف و نماز نايب بگيرد، و همچنين مريض اگر احتمال مى‌دهد نتواند اعمال عمره مفرده را انجام دهد؟

ج - اشکال ندارد و چنانچه وظيفه او نايب گرفتن شد عمل به وظيفه نمايد.

«194» س - همچنانکه عمره مفرده را قبل از عمره تمتع ولو با کمتر از فاصله شدن ده روز تجويز فرموده‌ايد، آيا بعد از عمره تمتع هم با کمتر از ده روز فاصله تجويز مى‌فرماييد، يا بايد رجاءاً انجام شود؟

ج - قصد رجاء در اين مقدار لازم نيست.

«195» س - کسى که وظيفه او عمره تمتع است و ندانسته به نيت عمره مفرده مُحرم شده است تکليف او چيست؟

ج - اگر وقت وسيع است مى‌تواند عمره مفرده تمام کند بعداً عمره تمتع بجا آورد و الاّ مى‌تواند همان عمره مفرده را در اشهر حج است تبديل به تمتع نمايد.

«196» س - اگر تقصير را در عمره مفرده جهلاً يا نسياناً بجا نياورد و طواف نساء را نيز ترک کرده و بعد رفته است به مسجد شجره و براى عمره تمتع مُحرم شده و عمره تمتع را بجا آورده و بعد متوجه نقض کار خود شده است، تکليف اين شخص با داشتن فرصت براى اعاده عمره تمتع و نداشتن فرصت چيست؟

ج - در فرض مرقوم چنانچه عمره مفرده را در اشهر حج آورده چه حج مستحبى چه حج واجب مى‌تواند عدول به عمره تمتع کند چه وقت براى اعاده عمره تمتع داشته باشد يا نه.

«197» س - کسى که حجش بدل به افراد شده و بايد بعد از حج ، عمره مفرده بجا آورد، اگر سال بعد که به حج مى‌رود بعد از اعمال حج، مفرده را بجا آورد کافى و مُجزى است يا نه؟

ج - احوط آن است که تا عمره مفرده را انجام نداده، براى عمره و حج ديگر مُحرم نشود هرچند اگر خلاف کرد، ضرر به صحّت عمره و حج او نمى‌زند.

«198» س - کسانى که از هند و پاکستان به عربستان مى‌آيند و در مکه، معظمه مقيم مى‌شوند آيا حجشان تمتع است يا وظيفه ديگرى دارند؟

ج - چنانچه بقصد مجاورت در مکه بمانند و بعد از دو سال مستطيع شوند حکم اهل مکه را پيدا مى‌کنند، و در غير اين صورت صور مختلفه‌اى است که در تحرير الوسيله ذکر شده است.

«199» س - کيفيت حج قران را بيان فرماييد، و آيا اين حج بر کدام اشخاص واجب مى‌شود؟

ج - حج قران واجب تعيينى نيست و چون مورد ابتلاء نيست مى‌توانيد به کتب مفصله مراجعه نماييد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

آداب و مستحبات طواف

No image

واجبات منى

No image

محرّمات احرام

No image

مستحبات دخول مکه معظمه

No image

واجبات طواف

Powered by TayaCMS