احرام حج

احرام حج

احرام حج

(مسأله 137) بعد از تمام شدن عمره تمتع واجب است محرم شدن براى حج تمتع، و وقت آن موسع است ولى اگر وقت به قدرى تنگ شود که اگر در آن وقت محرم نشود وقوف به عرفات در روز عرفه (نهم ذى حجه) از او فوت مى شود بايد فوراً محرم شود که روز عرفه وقوف به عرفات را درک کند.

(مسأله 138) پيش از روز ترويه (هشتم ذى حجه) احرام بستن جايز است، و احتياط آن است که بيشتر از سه روز پيش از ترويه احرام نبندد چنان که احتياط آن است که اگر مُحرم شد پيش از روز ترويه از مکه خارج نشود، و مستحب آن است که در روز ترويه مُحرم شود.

(مسأله 139) در احرام حج تمتع نيز پوشيدن دو جامه احرام (بعد از بيرون آوردن لباس دوخته براى مردها) و نيت و تلبيه به نحوى که در احرام عمره تمتع گذشت واجب است، پس بايد نيت کند که احرام مى بندم براى حج تمتع يعنى: ملتزم مى شوم و برخود قرار مى دهم کارهائى را که در حال احرام حرام است ترک نمايم در حج تمتع، به جهت اطاعت فرمان خداوند متعال، و دستور احرام و کارهائى که در حال احرام ترک آنها واجب است به شرحى است که در احرام عمره گفته شد.

(مسأله 140) محل احرام بستن براى حج تمتع، مکه است و بنابر احتياط واجب تا مى تواند از مکّه قديم محرم شود.

(مسأله 141) اگر کسى از روى فراموشى يا ندانستن مسأله مُحرم نشود، تا برود به منى يا عرفات، و قبل از اعمال ملتفت شود، بايد به مکه برگردد، و محرم شود و با احرام، اعمال را بجا آورد، و اگر براى تنگى وقت يا عذر ديگر نتواند برگردد، احتياط آن است که هر قدر مى تواند برگردد، و اگر نتوانست برگردد، واجب است از همانجائى که ملتفت شده محرم شود.

(مسأله 142) اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله محرم نشود، و بعد از تمام کردن اعمال حج ملتفت شود، حجش صحيح است ولى اگر بعد از گذشتن وقت وقوف به عرفات و مشعر الحرام، و يا پيش از تمام شدن ساير اعمال حج بفهمد که محرم نشده، واجب است فوراً همانجا محرم شود و حج را تمام کند، و احتياط آن است که سال آينده، دوباره بجا آورد، اگر چه بعيد نيست جواز اکتفا به حج اول.

(مسأله 143) اگر کسى عمداً براى حج محرم نشود، تا وقت وقوف به عرفات و مشعر بگذرد، حج او باطل است.

Powered by TayaCMS