احرام حج
در مسأله ( 149 ) بيان کرديم که واجبات حج سيزده چيز است ، و در آنجا بطور اجمال ذکر شدند ، و اينک شرح و تفصيل آنها :
اوّل : احرام است ، و بهترين وقت بستن آن ظهر روز هشتم ذى الحجّة است ، و براى اشخاص پير و مريض که از فشار جمعيّت بترسند ، جايز است قبل از آن وقت نيز احرام ببندند و قبل از ديگران از مکه خارج شوند ، و همچنين جايز است براى کسى که شرعاً ميتواند طواف حج را قبل از وقوف در عرفات و مشعر انجام دهد ، و مانند زنى که ترس از پيش آمدن عادت ماهانه دارد ، آن را بر وقت ياد شده تقديم کند .
و در مسائل گذشته بيان نموديم کسى که از عمره تمتع فارغ شده و در بيرون مکّه کارى دارد ميتواند در هر وقتى احرام حج را ببندد و جهت انجام کارش از مکّه بيرون رود .
و در غير اين موارد نيز بنابر اظهر جايز است احرام حج را سه روز بلکه بيشتر پيش از وقت ياد شده ببندند .
مسأله 358 : همچنان که براى کسى که مشغول عمره تمتع است جايز نيست قبل از کوتاه نمودن موى خود احرام حج را ببندد ، براى کسى که مشغول حج است نيز جايز نيست احرا عمره مفرده را قبل از بيرون رفتن کامل از احرام حج ببندد ، و بنابر احتياط اگرچه جز طواف نساء چيز ديگرى از اعمال حج باقى نمانده باشد ، باز هم جايز نيست احرام عمره مفرده را ببندد .
مسأله 359 : کسى که ميتواند تمام وقت وقوف اختيارى روز عرفه را در عرفات درک کند ، جايز نيست احرام را آنقدر تاخير اندازد که وقوف در تمام وقت ذکر شده را درک نکند .
مسأله 360 : فرقى بين احرام حج و عمره در کيفيّت و واجبات و محرّمات وجود ندارد ، و تنها اختلاف بين آنها در نيّت است .
مسأله 361 : همچنان که در مسائل ميقاتها بيان نموديم جاى احرام بستن حج مکّه مکرمّه است ، و بهترين جاى آن مسجد الحرام است ، و مستحب است آن را پس از خواندن دو رکعت نماز در مقام حضرت إبراهيم و يا در حجر حضرت إسماعيل ( عليهما السلام ) ببندند .
مسأله 362 : کسى که احرام را به علت فراموشى و يا ندانستن حکم شرعى تا پس از بيرون رفتن از مکّه ، نبندد و سپس يادش بيايد و يا حکم را بفهمد ، واجب است ـ اگرچه از عرفات ـ به مکّه بر گردد ، و از آنجا احرام ببندد ، و اگر نتواند بر گردد ، به علت کمبود وقت و يا به علت ديگرى ، از همان جائى که هست احرام ببندد .
و همچنين است اگر پس از وقوف در عرفات يادش بيايد و يا حکم را بفهمد ، اگرچه نتواند به مکّه برگردد و از آنجا احرام ببندد.
و در صورتى که يادش نيايد و يا حکم را نداند تا بعد از فارغ شدن از اعمال حج ، حجش صحيح است .
مسأله 363 : کسيکه احرام را عمداً و با دانستن وجوب آن نبندد ، تا زمانيکه تمام وقت وقوف در عرفات به علت نبستن احرام بگذرد ، حجش باطل ميشود ، و در صورتى که احرام ببندد و خود را به مقدار رکن از واجب وقوف در عرفات برساند ، حجش صحيح است ، اگرچه گناهکار است .
مسأله 364 : احتياط اين است که کسى که احرام حج تمتع بسته است قبل از بيرون رفتن براى عرفات طواف مستحبى انجام ندهد ، و اگر طواف نمود بنابر احوط و اولى تلبيه را از نو بگويد .