احرام حج

احرام حج

احرام حج

در مسأله ( 149 ) بيان کرديم که واجبات حج سيزده چيز است ، و در آنجا بطور اجمال ذکر شدند ، و اينک شرح و تفصيل آنها :

اوّل : احرام است ، و بهترين وقت بستن آن ظهر روز هشتم ذى الحجّة است ، و براى اشخاص پير و مريض که از فشار جمعيّت بترسند ، جايز است قبل از آن وقت نيز احرام ببندند و قبل از ديگران از مکه خارج شوند ، و همچنين جايز است براى کسى که شرعاً ميتواند طواف حج را قبل از وقوف در عرفات و مشعر انجام دهد ، و مانند زنى که ترس از پيش آمدن عادت ماهانه دارد ، آن را بر وقت ياد شده تقديم کند .

و در مسائل گذشته بيان نموديم کسى که از عمره تمتع فارغ شده و در بيرون مکّه کارى دارد ميتواند در هر وقتى احرام حج را ببندد و جهت انجام کارش از مکّه بيرون رود .

و در غير اين موارد نيز بنابر اظهر جايز است احرام حج را سه روز بلکه بيشتر پيش از وقت ياد شده ببندند .

مسأله 358 : همچنان که براى کسى که مشغول عمره تمتع است جايز نيست قبل از کوتاه نمودن موى خود احرام حج را ببندد ، براى کسى که مشغول حج است نيز جايز نيست احرا عمره مفرده را قبل از بيرون رفتن کامل از احرام حج ببندد ، و بنابر احتياط اگرچه جز طواف نساء چيز ديگرى از اعمال حج باقى نمانده باشد ، باز هم جايز نيست احرام عمره مفرده را ببندد .

مسأله 359 : کسى که ميتواند تمام وقت وقوف اختيارى روز عرفه را در عرفات درک کند ، جايز نيست احرام را آنقدر تاخير اندازد که وقوف در تمام وقت ذکر شده را درک نکند .

مسأله 360 : فرقى بين احرام حج و عمره در کيفيّت و واجبات و محرّمات وجود ندارد ، و تنها اختلاف بين آنها در نيّت است .

مسأله 361 : همچنان که در مسائل ميقاتها بيان نموديم جاى احرام بستن حج مکّه مکرمّه است ، و بهترين جاى آن مسجد الحرام است ، و مستحب است آن را پس از خواندن دو رکعت نماز در مقام حضرت إبراهيم و يا در حجر حضرت إسماعيل ( عليهما السلام ) ببندند .

مسأله 362 : کسى که احرام را به علت فراموشى و يا ندانستن حکم شرعى تا پس از بيرون رفتن از مکّه ، نبندد و سپس يادش بيايد و يا حکم را بفهمد ، واجب است ـ اگرچه از عرفات ـ به مکّه بر گردد ، و از آنجا احرام ببندد ، و اگر نتواند بر گردد ، به علت کمبود وقت و يا به علت ديگرى ، از همان جائى که هست احرام ببندد .

و همچنين است اگر پس از وقوف در عرفات يادش بيايد و يا حکم را بفهمد ، اگرچه نتواند به مکّه برگردد و از آنجا احرام ببندد.

و در صورتى که يادش نيايد و يا حکم را نداند تا بعد از فارغ شدن از اعمال حج ، حجش صحيح است .

مسأله 363 : کسيکه احرام را عمداً و با دانستن وجوب آن نبندد ، تا زمانيکه تمام وقت وقوف در عرفات به علت نبستن احرام بگذرد ، حجش باطل ميشود ، و در صورتى که احرام ببندد و خود را به مقدار رکن از واجب وقوف در عرفات برساند ، حجش صحيح است ، اگرچه گناهکار است .

مسأله 364 : احتياط اين است که کسى که احرام حج تمتع بسته است قبل از بيرون رفتن براى عرفات طواف مستحبى انجام ندهد ، و اگر طواف نمود بنابر احوط و اولى تلبيه را از نو بگويد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احرام حج

No image

احرام حج

No image

احرام حج

پر بازدیدترین ها

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

واجبات طواف

No image

تروک احرام

No image

17 ـ روغن مالى بدن

Powered by TayaCMS