ماندن در منى

ماندن در منى

12 ـ ماندن در منى

مسأله 997 ـ واجب است شب يازدهم و دوازدهم ذى الحجه در منى بماند. که اين ماندن را «بيتوته» مى گويند.

مسأله 998 ـ گروههاى زير علاوه بر شب يازدهم و دوازدهم شب سيزدهم را نيز بايد در منى بمانند:

1 ـ کسى که در حال احرام صيد کرده باشد، و اگر صيد را گرفته باشد و نکشته باشد به احتياط واجب بايد شب سيزدهم نيز بماند. و خوردن گوشت صيد يا نشان دادن صيد اين حکم را ندارد.

2 ـ زن يا مردى که قبل از انجام طواف نساء با هم نزديکى کرده باشند، حتى اگردراحرام عمره تمتع نزديکى کرده باشند، ولى ساير استمتاعات اين حکم را ندارد.

3 ـ کسى که روز دوازدهم از منى کوچ نکند و تا غروب در منى ماند، اما اگر روز دوازدهم از منى کوچ کند،

(344صفحه)

ولى براى کارى به منى برگردد و تا غروب بماند اين حکم را ندارد.

مسأله 999 ـ بر افراد زير واجب نيست شبهاى يازدهم و دوازدهم در منى بمانند:

1 ـ بيماران و پرستاران آنها، و کسانى که به هر جهت ماندن آنها در منى برايشان مشقت داشته باشد.

2 ـ کسانى که بترسند اگر در منى بمانند اموال آنها در معرض خطر قرار مى گيرد.

3 ـ کسانى که شب را تا صبح در مکه بيدار و به عبادت مشغول باشند.

مسأله 1000 ـ فردى که عبادت در مکه را انتخاب مى کند بايد از مغرب تا طلوع فجر بيدار و مشغول عبادت باشد. و اگر مقدارى از آن را بخوابد کفايت نمى کند، بلى چرت زدن به مقدار کم و کارهاى ضرورى از قبيل خوردن، آشاميدن، تطهير و تجديد وضو مانعى ندارد.

مسأله 1001 ـ عبادت در خارج از مکه حتى در بين راه مکه و منى کفايت نمى کند.

(345صفحه)

مسأله 1002 ـ شخص مى تواند مقدارى از اول شب را در منى بيتوته کند و قبل از نيمه شب ـ مثلاً ساعت 10 شب ـ به مکه بيايد و تا صبح مشغول عبادت شود، و همچنين مى تواند مقدارى از اول شب را در مکه عبادت کند و بقيه آن را برگردد به منى و بيتوته کند.

مسأله 1003 ـ منظور از عبادت مطلق عبادت است که گذشته از نماز، و خواندن قرآن، و ذکر، و دعا، شامل نگاه کردن به کعبه، برآوردن حاجات مؤمنين، و ارشاد و موعظه و... نيز مى شود.

مسأله 1004 ـ منتظر ماندن براى تمام شدن اعمال همراهان، عبادت محسوب نمى شود. لذا اين افراد يا بايد مشغول ذکر شوند، يا براى بيتوته به منى بروند.

مسأله 1005 ـ کسى که ماندن در منى را ترک کند براى هر شب بايد يک گوسفند کفاره بدهد، و فرقى نمى کند که عالم باشد يا جاهل، از روى فراموشى باشد يا عذر، اما ثبوت کفاره در غير عالم عامد بنابر احتياط است.

مسأله 1006 ـ کفاره ترک بيتوته بر گروه اول و دوم مسأله 979 نيز واجب است، ولى بر گروه سوّم واجب نيست.

(346صفحه)

مسأله 1007 ـ اين کفاره شرايط قربانى را ندارد، و ذبح آن محل خاصى ندارد، هر چند به احتياط مستحب در منى ذبح شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

ماندن در منى

پر بازدیدترین ها

No image

حج بذلى

No image

استطاعت

No image

استطاعت بدنى

No image

مستحبات منى

No image

رجوع به کفایت

Powered by TayaCMS