10 ـ طواف نساء

10 ـ طواف نساء

10 ـ طواف نساء

مسأله 954 ـ بعد از سعى، حج واجب است طواف نساء انجام شود، که از لحاظ احکام و شرايط همانند طواف عمره و حج مى باشد، بجز نيت که بايد با قصد طواف نساء انجام شود.

مسأله 955 ـ لازم نيست طواف نساء را بعد از سعى فوراً بجا آورد، و تأخير آن مانعى ندارد. ولى تا آن را بجا نياورده بايد زن و شوهر از يکديگر اجتناب کنند.

مسأله 956 ـ طواف نساء اختصاص به مردان ندارد، بلکه بر زنان، کودکان و افراد خنثى نيز واجب است. و همچنين بر پيرمردان و پيرزنانى که قادر به عمل زناشويى نيستند، و ازدواج هم نمى کنند واجب است طواف نساء بجا آورند.

مسأله 957 ـ زنان و کودکان نيز بايد نيت طواف نساء کنند و زنان تا طواف نساء نکرده اند مرد بر آنان حلال

(330صفحه)

نمى شود، و کودکان اگر طواف نساء نکنند بعد از بلوغ نمى توانند ازدواج کنند.

مسأله 958 ـ اگر زن قصد طواف رجال بکند به گمان اينکه وظيفه او چنين است اشکال ندارد، و طواف او صحيح است.

مسأله 959 ـ مجنون را اگر محرم کرده اند بايد او را طواف نساء بدهند، والا بعد از خوب شدن همسر بر او حلال نمى شود.

مسأله 960 ـ پيش از بجا آوردن طواف نساء زن و مرد حق هيچگونه استمتاعى از يکديگر ندارند. حتى خواستگارى و عقد و شهادت بر عقد حرام است.

مسأله 961 ـ طواف نساء و نماز آن يک واجب تعبدى است و از اجزاء حج نيست. لذا ترک آن حتى اگر عمدى باشد موجب بطلان حج نمى شود. بلکه اثر وضعى آن يعنى حرمت همسرى باقى مى ماند.

مسأله 962 ـ اگر طواف نساء يا نماز آن را سهواً يا عمداً بجا نياورد بايد خودش بجا آورد و اگر به وطن بازگشته و امکان انجام آن توسط خودش نيست يا براى او مشقت

(331صفحه)

دارد نايب بگيرد. و در صورت فوت وى ولى او نيابتاً انجام دهد يا استنابه کند.

مسأله 963 ـ اگر بعد از مراجعت شک کند که آيا طواف نساء را انجام داده يا خير، بايستى خودش يا در صورت عدم امکان نايبش انجام دهد. مخصوصاً اگر توجهى به وجوب طواف نساء نداشته است.

مسأله 964 ـ نايب بايد طواف نساء را به نيت منوب عنه بجا آورد، و اگر بجا نياورد ذمه نايب مشغول است، و علاوه بر اينکه همسر بر او حلال نمى شود بايد خودش يا نايبش تدارک کند. و در صورت فوت وى بنابر احتياط ورثه بايد قضاى آن را بجا آورند، يا براى او استنابه کنند.

مسأله 965 ـ در عمره تمتع طواف نساء واجب نيست، هر چند مطابق احتياط است، و اگر بخواهد احتياط کند، بايد قبل از تقصير طواف نساء و نماز آن را بجا آورد.

مسأله 966 ـ کسى که چندين عمره مفرده بجا مى آورد، يا بعد از اعمال حج عمره مفرده بجا مى آورد، بايد براى هر احرام يک طواف نساء بجا آورد.

(332صفحه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

حج بذلى

No image

استطاعت

No image

استطاعت بدنى

No image

مستحبات منى

No image

رجوع به کفایت

Powered by TayaCMS