احکام تخلی و استبراء (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام تخلی و استبراء (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام تخلى

بول و غائط کردن (مسأله 57) واجب است انسان وقت تخلى و مواقع ديگر, عورت خود را از کسانى که مکلفند, اگر چـه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند, و همچنين از ديوانه وبچه هاى مميز که خوب و بد را مى فهمند بپوشاند ولى زن و مرد لازم نيست عورت خود را از يکديگر بپوشانند.

مسأله 58 :

لازم نـيست با چيز مخصوصى عورت خود را بپوشاند و اگر مثلا بادست هم آن را بپوشاند کافى است .

مسأله 59 :

موقع تخلى بايد طرف جلوى بدن يعنى شکم و سينه و زانوها رو به قبله يا پشت به قبله نباشد.

مسأله 60 :

اگـر مـوقع تخلى طرف جلوى بدن کسى رو به قبله يا پشت به قبله باشدوعورت راازقـبـلـه بـگـرداند کفايت نمى کند.

واگر جلوى بدن او رو به قبله يا پشت به قبله نباشد احتياط واجب آن است که عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد .

مسأله 61 :

احتياط مستحب آن است که طرف جلوى بدن در موقع استبرا که احکام آن بعدا گفته مى شود, و موقع تطهير مخرج بول و غائط, رو به قبله و پشت به قبله نباشد.

مسأله 62 :

اگر براى آن که نامحرم او را نبيند, مجبور شود, رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند اشکال ندارد و نيز اگر از راه ديگر ناچار باشد که رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعى ندارد.

مسأله 63 :

احتياط واجب آن است که بچه را در وقت تخلى رو بقبله يا پشت به قبله ننشانند ولى اگر خود بچه بنشيند, جلوگيرى از او واجب نيست .

مسأله 64 :

در چهار جا تخلى حرام است : اول - در کوچه هاى بن بست , در صورتى که صاحبانش اجازه نداده باشند.

دوم - در ملک کسى که اجازه تخلى نداده است .

سوم - درجاييکه براى عده مخصوصى وقف شده است مثل بعضى از مدرسه ها.

چهارم - روى قبر مومنين در صورتى که بى احترامى به آنان باشد.

مسأله 65 :

در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاک مى شود: اول : آن که با غائط نجاست ديگرى مثل خون بيرون آمده باشد.

دوم : آن که نجاستى از خارج به مخرج غائط رسيده باشد.

سـوم : آن کـه اطـراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد.

و در غير اين سه صورت مى شود مخرج را با آب شست و يا به دستورى که بعدا گفته مى شود باپارچه و سنگ و مانند اينها پاک کرد, اگر چه شستن با آب بهتر است .

مسأله 66 :

مخرج بول با غير آب , پاک نمى شود.

و در کر و جارى اگر بعد از برطرف شدن بول يـک مـرتـبـه بشويند کافى است ولى با آب قليل بنابر احتياط بايد دومرتبه شست و بهتر است سه مرتبه شسته شود.

مسأله 67 :

اگـر مخرج غائط را با آب بشويند, بايد چيزى از غائط در آن نماند.

ولى باقى ماندن رنـگ و بوى آن مانعى ندارد و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره اى از غائط در آن نماند دوباره شستن لازم نيست .

مسأله 68 :

با سنگ و کلوخ و مانند اينها اگر خشک و پاک باشند مى شود مخرج غائط را تطهير کـرد و چنانچه رطوبت کمى داشته باشند که به مخرج نرسد اشکال ندارد, ولى سزاوار است از سه دفـعـه کـمـتـر نباشد اگر چه اقوى آن است که پاک مى شود اگر به يک مرتبه يا دو مرتبه مخرج پاکيزه شود.

مسأله 69 :

احتياط واجب آن است که سنگ يا پارچه اى که غائط را با آن بر طرف ميکنند سه قطعه بـاشد و اگر با سه سنگ بر طرف نشود, بايد به قدرى سنگها رااضافه نمايند تا مخرج کاملا پاکيزه شود, ولى باقيماندن ذره هاى کوچکى که ديده نمى شود اشکال ندارد.

مسأله 70 :

پاک کردن مخرج غائط با چيزهايى که احترام آنها لازم است مانندکاغذى که اسم خدا و پـيـغـمـبران بر آن نوشته شده معصيت و حرام است , و پاک شدن مخرج با استنجا به سرگين و استخوان محل اشکال است .

مسأله 71 :

اگر شک کند که مخرج را تطهير کرده يا نه , اگر چه هميشه بعد از بول ياغائط فورا تطهير مى کرده , احتياط واجب آن است که تطهير نمايد.

مسأله 72 :

اگـر بـعـد از نماز شک کند که قبل از نماز, مخرج را تطهير کرده يا نه ,نمازى که خوانده صحيح است , ولى براى نمازهاى بعد بايد تطهير کند.

استبرا (مسأله 73) استبرا عمل مستحبى است که مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مى دهند, براى آن کـه يقين کنند بول در مجرى نمانده است و آن داراى اقسامى است و بهترين آنها اين است که بعد از قـطـع شـدن بول , اگر مخرج غائط نجس شده ,اول آن را تطهير کنند, بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تابيخ آلت بکشند و بعد, انگشت شصت را روى آلت و انگشت پهلوى شـصـت را زيـرآن بـگـذارنـد و سـه مـرتـبـه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشاردهند.

مسأله 74 :

آبـى کـه گـاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود و به آن مذى مـى گويند پاک است .

و نيز آبى که گاهى بعد از منى بيرون مى آيد و به آن وذى گفته مى شود, اگـر ظـاهـر مـحل تطهير شده باشد, پاک است و آبى که گاهى بعداز بول بيرون مى آيد و به آن ودى مى گويند, اگر بول به آن نرسيده باشد, پاک است .

وچنانچه انسان بعد از بول , استبرا کند و بعد از تطهير محل , آبى از او خارج شود, وشک کند که بول است يا يکى از اينها پاک مى باشد.

مسأله 75 :

اگر انسان شک کند استبرا کرده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداندپاک است يا نـه , نـجـس مـى باشد و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مى شود.

ولى اگرشک کند استبرائى که کرده درست بوده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است يا نه پاک مى باشد, وضو را هم باطل نمى کند.

مسأله 76 :

کـسى که استبرا نکرده اگر بواسطه آن که مدتى از بول کردن او گذشته ,يقين يا اطمينان حاصل کند که بول در مجرى نمانده است و رطوبتى ببيند و شک کند پاک است يا نه , آن رطوبت پاک مى باشد, وضو را هم باطل نمى کند.

مسأله 77 :

اگر انسان بعد از بول استبرا کند و وضو بگيرد, چنانچه بعد از وضورطوبتى ببيند که بـدانـد يـا بول است يا منى , واجب است احتياطا غسل کند, وضوهم بگيرد.

ولى اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو کافى است .

مسأله 78 :

براى زن استبرا از بول نيست و اگر رطوبتى ببيند و شک کند پاک است يا نه , پاک مى باشد, وضو و غسل او را هم باطل نمى کند.

مستحبات و مکروهات تخلى (مسأله 79) مستحب است در موقع تخلى جايى بنشيند که کسى او را نبيند و موقع وارد شدن بمکان تخلى , اول پاى چپ و موقع بيرون آمدن , اول پاى راست رابگذارد و همچنين مستحب است در حال تخلى سر را بپوشاند و سنگينى بدن را برپاى چپ بيندازد.

مسأله 80 :

نـشـسـتـن روبـروى خـورشـيـد ومـاه درموقع تخلى مکروه است ولى اگرعورت خـودرابـوسـيـلـه اى بـپوشاند مکروه نيست .

ونيز در موقع تخلى نشستن روبروى باد و در جاده و خـيـابـان و کـوچه و درب خانه و زير درختى که ميوه ميدهد و چيزخوردن و توقف زياد و تطهير کـردن بـا دسـت راست مکروه ميباشد.

و همچنين است حرف زدن در حال تخلى , ولى اگر ناچار باشد يا ذکر خدا بگويد مکروه نيست .

مسأله 81 :

ايستاده بول کردن و بول کردن در زمين سخت و سوراخ جانوران و درآب خصوصا آب ايستاده مکروه است .

مسأله 82 :

خوددارى کردن از بول و غائط مکروه است .

و اگر براى بدن ضررداشته باشد حرام است .

مسأله 83 :

مستحب است انسان پيش از نماز و پيش از جماع و بعد از بيرون آمدن منى , بول کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS