احکام تخلى
مسأله 57 :
واجب است مکلف وقت تخلى و مواقع ديگر عورت خود را از کسانى که مميز خوب و بد هستند بپوشاند اگر چه با او محرم باشند ، چه مکلف باشند و چه غير مکلف ، ولى زن و شوهر و کسانى که در حکم آنها هستند - مثل کنيز و مالکش - لازم نيست عورت خود را از يکديگر بپوشانند .
مسأله 58 :
لازم نيست با چيز مخصوصى عورت خود را بپوشاند ، و اگر مثلا با دست هم آن را بپوشاند کافيست .
مسأله 59 :
موقع تخلى بايد طرف جلوى بدن يعنى شکم و سينه رو به قبله و پشت به قبله نباشد .
مسأله 60 :
اگر موقع تخلى طرف جلوى بدن کسى رو به قبله يا پشت به قبله باشد و عورت خود را از قبله بگرداند کفايت نمى کند ، و اگر جلوى بدن او رو به قبله يا پشت به قبله نباشد ، احتياط واجب آن است که عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد .
مسأله 61 :
احتياط مستحب آن است که طرف جلوى بدن در موقع استبراء - که احکام آن خواهد آمد - و موقع تطهير مخرج بول و غائط ، رو به قبله و پشت به قبله نباشد .
مسأله 62 :
اگر امر داير شود بين اين که کسى که بر عورت نامحرم است عورت او را ببيند يا استقبال و يا استدبار قبله کند ستر عورت واجب است ، و احتياط واجب در اين صورت اين است که پشت به قبله بنشيند ، و همچنين است اگر از راه ديگر ناچار شود که رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند .
مسأله 63 :
احتياط مستحب آن است که بچه را در وقت تخلى رو به قبله يا پشت به قبله ننشانند
مسأله 64 :
در چهار جا تخلى حرام است : ( اول ) در کوچه هاى بن بست در صورتى که صاحبانش اجازه نداده باشند . ( دوم ) در ملک کسى که اجازه ء تخلى نداده است . ( سوم ) در جايى که براى عده ء مخصوصى وقف شده است ، مثل بعضى از مدرسه ها . ( چهارم ) در جايى که موجب هتک حرمت مؤمن يا يکى از مقدسات دين يا مذهب باشد .
مسأله 65 :
در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاک مى شود : ( اول ) آن که با غائط نجاست ديگرى مثل خون بيرون آمده باشد . ( دوم ) آن که نجاستى از خارج به مخرج غائط رسيده باشد . ( سوم ) آن که اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد . و در غير اين سه صورت مى توان مخرج را با آب شست و يا به دستورى که خواهد آمد با پارچه و سنگ و مانند اينها پاک کرد ، اگر چه شستن با آب بهتر است .
مسأله 66 :
مخرج بول با غير آب پاک نمى شود ، و در کر و جارى يک مرتبه شستن کافيست ، ولى با آب قليل بنابر احتياط واجب بايد دو مرتبه شست - و در غير مخرج طبيعى اقوى تعدد است - و بهتر آن است که سه مرتبه شسته شود .
مسأله 67 :
اگر مخرج غائط را با آب بشويند ، بايد چيزى از غائط در آن نماند ، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد ، و اگر دفعهء اول طورى شسته شود که ذره اى از غائط در آن نماند ، دوباره شستن لازم نيست .
مسأله 68 :
با سنگ و کلوخ و پارچه و مانند اينها اگر خشک و پاک باشند ، مى شود مخرج غائط را تطهير کرد ، و چنانچه رطوبت کمى داشته باشند که به مخرج نرسد اشکال ندارد .
مسأله 69 :
احتياط مستحب آن است که سنگ يا کلوخ يا پارچه اى که غائط را با آن بر طرف مى کنند ، سه قطعه باشد ، و به کمتر از آن اگر مخرج کاملا پاکيزه شود مى توان اکتفا کرد ، و اگر با سه قطعه پاکيزه نشود بايد اضافه نمايد تا مخرج کاملا پاکيزه شود ، ولى باقى ماندن اثرى که عادة در مسح به سنگ و مانند آن زايل نمى شود ، اشکال ندارد .
مسأله 70 :
پاک کردن مخرج غائط با چيزهايى که احترام آنها لازم است - مانند کاغذى که بر آن اسم خدا و پيغمبران و ائمهء معصومين ( عليهم السلام ) و غير اينها از آنچه که واجب الاحترام در شريعت است - حرام است ، ولى اگر کسى به آنها استنجاء کند طهارت حاصل مى شود . و حصول طهارت در استنجاء با استخوان و سرگين محل اشکال است .
مسأله 71 :
اگر شک کند که مخرج را تطهير کرده يا نه ، واجب است تطهير نمايد ، اگر چه هميشه بعد از بول يا غائط فورا تطهير مى کرده است .
مسأله 72 :
اگر بعد از نماز شک کند که قبل از نماز مخرج را تطهير کرده يا نه ، در صورتى که علم نداشته باشد که قبل از نماز غفلت از تطهير داشته نمازى که خوانده صحيح است ، ولى مخرج محکوم به نجاست است .