بى‌نیازى وقف از وسایل وقف‌

بى‌نیازى وقف از وسایل وقف‌

بى‌نيازى وقف از وسايل وقف‌

سوال 125 :

- چند عدد بخارى چوب سوز را قبلا وقف مسجدى نموده‌اند و فعلا با تعويض بخاريها، ديگر احتياجى به آنها در اين مسجد نيست و مسجدى در يک روستا احتياج مبرم به بخارى دارد با امام جماعت مسجد شهر در اين مورد مشورت شد که ايشان اجازه استفاده از آنها را بدهند امّا فرمودند نامه‌اى به حضور امام بنويسيد اگر حضرت امام اجازه دادند مانعى ندارد، لذا از حضور حضرت امام تقاضا مى‌شود نظر مبارک را در جواز و يا عدم جواز بيان فرماييد!

جواب:

- اگر مسجدى که بخارى براى آن وقف شده احتياج ندارد، مى‌توانند با نظر متصدّى شرعى، در مسجد ديگر از آن استفاده نمايند.

سوال 126 :

- اثاث حسينيّه‌اى که الآن متروکه و مخروبه شده و اگر بماند ضايع مى‌شود حکمش چيست؟

جواب:

- اگر در آن حسينيّه يا حسينيّه ديگر قابل استفاده نيست بفروشند و صرف احتياجات حسينيّه نمايند.

استفتاءات، ج‌2، ص: 387

سوال 127 :

- چادر تکيه‌اى به نام حضرت ابو الفضل (عليه السّلام) در شهرى مورد لزوم نيست، زمينى براى احداث تکيه خريدارى شده، آيا مى‌توانيم چادر تکيه مذکور را فروخته تبديل به احسن نماييم و وجه آن را براى ساختمان همان تکيه مصرف کنيم؟

جواب:

- جايز نيست.

سوال 128 :

- آيا ظروفى که در اماکن مقدّسه، مازاد به شمار مى‌آيد، قابل فروش هست يا خير؟

جواب:

- اگر وقف براى استفاده در مکان خاصّى نشده، به جاى ديگر اگر حاجت دارند انتقال دهند. و چنانچه هيچ گونه مورد حاجت نباشد فروش آن و صرف پول در احتياجات آن محلّ، مانع ندارد.

سوال 129 :

- محله‌اى است که شش دانگ آن، و يا به عبارتى، همه آن محله و حومه آن (زمينهاى حومه آن) وقف است. در زمينهائى که پنبه‌زار است مى‌خواهند شاليزارش کنند چون پنبه‌زارها در سطح خيلى بلندترى از شاليزارها قرار دارند آن را "ديزل" مى‌زنند تا کشت کنند و مسلما خاکهاى آن را در يک جا جمع مى‌کنند و از گلهاى جمع شده استفاده‌اى نمى‌کنند، گلهاى آن بسيار حاصلخيز است. آيا مى‌شود آن گل را به محل ديگرى انتقال داد و يا به عبارتى ديگر مى‌توان آن را براى زمينهائى که خاکشان شور است ببرند و از آن استفاده کنند؟ يا در زمينهايى بريزند و از آن کشاورزى کنند و سطح توليد کشور را بالا ببرند؟ و آيا مى‌شود آن را به خانه‌هاى خود که در محل وقف واقع نيست ببرند

استفتاءات، ج‌2، ص: 388

و از آن استفاده نمايند؟ آيا بايد در ازاى گلى که از آنجا مى‌برند پول پرداخت کنند؟ يا گلى ديگر به جاى آن به همان اندازه به همانجا ببرند؟ لازم به ياد آورى است که اين محله وقف ابدى است.

جواب:

- با نظر متولّى شرعى، اگر خاک در زمين مذکور مورد حاجت نيست بايد صرف در مماثل شود با امکان؛ و گرنه فروخته شود و پول، صرف در جهت وقف گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حریم قریه‌

No image

حریم نهر

No image

حریم قنات:

No image

مشترکات راهها

پر بازدیدترین ها

No image

وقف متعذّر المصرف‌

No image

اختیارات قیّم‌

No image

صلح‌

No image

تصرّف در اموال دیگران‌

No image

هبه کلیمى‌

Powered by TayaCMS