ارث زوجین

ارث زوجین

ارث زوجين

سوال 877 :

با توجّه به اين که در کتب تفسير، آيه 12 سوره نساء را به طور مطلق تفسير کرده اند، دليل فقهى ارث بردن زوجه از قيمت هوايى بناها و درختان چيست؟

جواب :

دليل اين مسأله رواياتى است که از معصومين(عليهم السلام) رسيده، که آيات را تخصيص مى زند، و تخصيص آيات ارث منحصر به اين مورد نيست، بلکه اين مطلب در موارد متعدّد در فقه شيعه و اهل سنّت ديده مى شود. براى آگاهى بيشتر به جواهر الکلام جلد 39 مراجعه کنيد.

سوال 878 :

آيا همسر از چاه عميق، قنات، آب جارى ارث مى برد؟

جواب :

در صورتى که آب در زمين مباح جريان دارد، مانند آب نهرهاى بزرگ، زن از عين آن ارث مى برد، و اگر فرضاً شوهر وى در هفته دو ساعت آب را مالک بوده، بايد 41 يا 81 آن را به زن بدهند. و اگر در زمينِ ملکىِ آن مرد، قنات يا چاه آب وجود دارد، زن از عين آن ارث نمى برد، ولى بايد چاه و وسائل آن قنات را قيمت کنند، و سهم زن را از قيمت آن بپردازند.

سوال 879 :

ميان زوجه مطلّقه اى، که همسرش فوت کرده، و ورثه شوهر وى در اصل طلاق اتّفاق نظر، و در زمان آن اختلاف وجود دارد. زوجه مطلّقه مدّعى وقوع طلاق در مرض منتهى به مرگ زوج مى باشد، و ورثه مدّعى وقوع طلاق در زمان صحّت وى مى باشند. قول کدام يک مقدّم است؟

جواب :

زوجه بايد اثبات کند که طلاق در مرض موت واقع شده، وگرنه حق ندارد، ولى بهتر اين است که با ورثه بر مبلغى مصالحه کنند.

سوال 880 :

چنان چه مهريّه خانمى سفر حجّ بوده، و آن خانم قبل از تشرّف به حجّ، فوت نمايد، آيا ورثه وى مى توانند مهريّه را مطالبه کنند؟ نحوه تقسيم يک سفر حجّ، بين چند وارث چگونه خواهد بود؟

جواب :

آرى مى توانند مطالبه کنند، و هزينه يک حجّ به هنگام فوت آن مرحومه را از شوهر او مى گيرند، و مانند ساير اموال زن بين همه ورثه تقسيم مى کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

ارث زوجین

No image

ارث زوجین

No image

ارث زوجین

استفاءسایر مراجع

No image

احکام ارث‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طبقه دوّم ارث

No image

ارث زوجین

No image

موانع ارث

No image

محروم کردن از ارث

پر بازدیدترین ها

No image

موانع ارث

No image

سؤالات متفرّقه

No image

ارث زوجین

No image

طبقه دوّم ارث

Powered by TayaCMS