دیه جنین

دیه جنین

ديه جنين

سوال 1654 :

زن حامله اى در اثر تصادف غير عمدى کشته مى شود و جنين او هم مى ميرد، آيا قاتل بايد ديه هر دو را پرداخت نمايد؟

جواب :

آرى بايد ديه هر دو را بدهد.

سوال 1655 :

در صورتى که جنين سقط شده دو قلو يا بيشتر باشد، ديه چگونه پرداخت مى شود؟ به اندازه يک جنين، يا هر تعداد که باشد؟

جواب :

به هر تعدادى که باشد ديه تعلّق مى گيرد; (هر کدام يک ديه).

سوال 1656 :

لطفاً به سوالات زير پاسخ فرماييد:

الف) با توجّه به پيشرفت علم طب در لقاح خارج رحمى (آى ـ وى ـ اف) چنانچه کلّ دوره 9 ماهه قبل از تولّد در محيط آزمايشگاهى طى شود، آيا زمان حلول روح به اين جنين با حلول روح به جنين در شکم مادر متفاوت است؟

جواب :

بايد آن آزمايشها جواب اين سوال ها را بدهد که آيا در چهار ماهگى حسّ و حرکت که نشانه حلول روح است در جنين حاصل مى شود يا نه؟ ممکن است يکسان يا متفاوت باشد.

ب) چنانچه سلّولهاى مورد نياز متعلّق به مرد و يا زن يا هر دو جهت تشکيل نطفه از بانک مربوطه، که بعضاً از افراد ناشناس تهيّه مى شود باشد، آيا چنين جنينى حلال زاده است؟

جواب :

تنها فرزندانى که از نطفه زن و شوهر عقدى حاصل مى شوند حلال زاده هستند و بقيّه در حکم حلال زاده نيستند و ترکيب دو نطفه اجنبى جايز نيست.

جواب :

آيا سقط چنين جنينى ديه دارد؟

جواب :

ساقط کردن آن جايز نيست.

سوال 1657 :

خانمى بر اثر تجاوز جنسى حامله شده، و اين مسأله فشار روحى سختى را بر او وارد مى کند، آيا سقط جنين در اين فرض جايز است؟

جواب :

سقط جنين جايز نيست; مگر اين که نگهدارى آن جنين مايه بيمارى شديد مادر و کسالت روانى او گردد، که در اين صورت مى توان به حاملگى او پايان داد; مشروط بر اين که جنين در ماههاى اوّليه باشد.

سوال 1658 :

دخترى (نعوذ باللّه) از زنا حامله شده است، براى حفظ آبرو جنين را (که پسرى 7 ماهه بوده) با همکارى و رضايت خودش سقط کرده اند، ديه اين جنين چه مقدار است؟ و به چه کسى مى رسد؟

جواب :

چنانچه او دارو خورده و خودش سقط کرده ديه را خودش بايد بپردازد، و اگر طبيب عهده دار اين کار بوده ديه بر عهده اوست، و ديه آن بنابر احتياط واجب ديه بچّه حلال زاده است; اگر پسر بوده ديه کامله و اگر دختر بوده نصف ديه کامله مى باشد. و ديه را در اين جا بايد به حاکم شرع داد تا در مصالح مسلمين صرف کند و در هر صورت مرتکب گناه شده است.

سوال 1659 :

دخترى (نعوذ باللّه) از زنا حامله شده و حمل او پسرى 7 ماهه بود. براى حفظ آبرو، يک نفر از بستگان دختر به همراه مادربزرگش و يک نفر از بستگان آن پسر، که دختر مدّعى بود حمل از طرف اوست، به همراه شخص ديگرى که رانندگى ماشين آنها را بعهده داشت، آن دختر را پيش طبيب مى برند و آن طبيب با رضايت دختر، بچه را سقط مى کند، خواهشمندم بفرماييد شرعاً چه کسى بايد ديه را بپردازد؟ همچنين مجازات آن چهار نفرى که دختر را نزد طبيب بردند چيست؟

جواب :

ساقط کردن ولدالزّنا جايز نيست و در فرض مسأله ديه بر عهده طبيب است و کسانى که در اين کار معاونت کرده اند در برابر ديه مسئول نيستند; ولى چون معاونت در حرام کرده اند تعزير مى شوند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

دیه جنین

No image

دیه جنین

No image

دیه جنین

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موجبات ضمان

No image

دیه اعضاى بدن

No image

شجاج و جراح

No image

تغلیظ دیه

No image

دیه جنین

پر بازدیدترین ها

No image

عاقله

No image

دیه جنین

No image

مسائل متفرّقه دیات

No image

موجبات ضمان

Powered by TayaCMS