لباس نمازگزار

لباس نمازگزار

سوال 114 :

اگردرحال نماز، دهان نمازگزار خون بيايد آيا نمازش باطل مى شود؟

جواب :

اگر خون در دهان بوده باشد موجب بطلان نماز نيست ولى اگر به ظاهر لب به مقدار درهم و بيشتر رسيده باشد بايد نماز را رها کند و دهان را آب بکشد و سپس نماز بخواند و اگر کمتر از درهم باشد و با آب دهان آميخته شود و خارج شود آن هم براى نماز اشکال دارد.

سوال 115 :

پوشيدن مانتو چه حکمى دارد؟ آيا جزء لباسهاى زينتى است؟

جواب :

پوشيدن لباسهاى زينتى اشکال دارد ولى مانتوهاى معمولى زينتى نيست و لباسى که تمام بدن جز صورت و کفّين را بپوشاند کافى است هر چند چادر محفوظ تر و بهتر است.

سوال 116 :

نماز در لباسى که در نجاست آن شک داريم چه حکمى دارد؟

جواب :

مادامى که يقين به نجاست آن نداشته باشيد مى توان با آن نماز خواند

سوال 117 :

حکم استفاده از طلاى زرد، سفيد و پلاتين را براى مردان بيان فرماييد.

جواب :

آنچه طلا ناميده مى شود زينت کردن با آن بر مردان حرام است خواه طلاى زرد باشد يا سرخ يا سفيد، ولى بايد توجّه داشته باشيد که پلاتين طلا نيست و فلز ديگرى است.

سوال 118 :

آيا پلاتين همان طلاى سفيد است؟ و در صورتى که غير آن است حکم آن چيست؟

جواب :

پلاتين و طلاى سفيد ـ طبق شهادت اهل خبره ـ دو چيز است پلاتين فلزى است و طلاى سفيد فلز ديگر، دوّمى حرام است و اوّلى حرام نيست هر چند بعضى بدون توجّه پلاتين را طلاى سفيد مى دانند.

سوال 119 :

آيا کراهت لباس سياه براى نماز شامل چادر مشکى خواهران و همچنين عباى سياه مى شود؟

جواب :

معروف کراهت لباس سياه در نماز است و دليلى که براى آن ذکر شده زن و مرد را شامل مى شود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعيد نيست چادر زنان نيز مشمول استثنا باشد.

سوال 120 :

چنانچه زن هنگام نماز يا پس از آن دريابد برخى از اندامش که پوشيدن آن لازم بوده است عريان مانده، تکليفش چيست؟

جواب :

نمازش صحيح است.

سوال 121 :

استفاده از زينت آلات طلا اعمّ از انگشتر و گردنبند براى مردان چه صورتى دارد؟

جواب :

حرام است.

سوال 122 :

آيا نگاه کردن به وجه و کفّين زن نامحرم بدون قصد لذت اشکال دارد؟ و منظور از قصد ريبه و لذّت چيست؟

جواب :

اشکال ندارد و منظور از ريبه آن است که بترسد به گناه بيفتد و منظور از لذّت هم لذّت جنسى است.

سوال 123 :

لباس شهرت چيست؟ و استفاده از آن چه صورتى دارد؟

جواب :

منظور از لباس شهرت آن است که لباسى بپوشد که مشهور به زهد و قدس شود و جنبه رياکارى داشته باشد و استفاده از چنين لباسى شرعاً اشکال دارد.

سوال 124 :

اگر شىء مسروقه در جيب لباس نمازگزار باشد، آيا نماز او باطل است؟

سوال 125 :

بعضى از مجروحين، زخمهاى بدنشان به گونه اى است که در مدّت شبانه روز خون مى آيد اين افراد براى نماز چه بايد بکنند؟

جواب :

بايد در صورت امکان زخم را ببندند تا به جاى ديگر سرايت نکند و با همان حال نماز بخوانند.

سوال 126 :

فرد مريضى که بنا به عللى نتواند بعد از بول خود را با آب بشويد اگر با پارچه اى خود را تميز نمايد مى تواند نماز بخواند؟

جواب :

در فرض مسأله که محلّ ضرورت است اشکالى ندارد.

سوال 127 :

کسى که ادرار و مدفوع او غيرارادى است با توجّه به اين که هر لحظه امکان دارد از او ادرار يا مدفوع خارج گردد و اطراف عورتين و لباس او اکثر اوقات نجس است حتى اگر عوض کند مجدّداً نجس مى شود چگونه نماز بخواند؟

جواب :

با همان حال نماز بخواند و در مورد وضو گرفتن مطابق دستورى که در رساله توضيح المسائل مسأله 329 داده ايم عمل کند.

سوال 128 :

چنان که نپوشاندن وجه و کفّين (صورت و دستها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد آيا پوشاندن وجه و کفّين واجب مى شود؟

جواب :

اگر موجب فساد باشد لازم است.

سوال 129 :

دندانهاى غيرطبيعى (مصنوعى) اگر از اجزاى غير حلال گوشت باشد آيا براى نماز اشکال دارد؟

جواب :

اشکالى ندارد.

سوال 130 :

آيا پوشش زن در نماز بايد طورى باشد که از هيچ طرف، بدن او ديده نشود؟ و آيا پوشاندن زينت و زيورهاى صورت و دست در نماز در جايى که نامحرم نيست لازم است؟

جواب :

پوشاندن تمام بدن در نماز به استثناى وجه و کفّين و پاها تا مچ از چهار طرف لازم است و زينت آلات اگر روى لباس باشد براى نماز اشکال ندارد.

سوال 131 :

در جايى که نامحرم به قصد ريبه و تلذّذ به زن نگاه مى کند و يا صورت و کفّين او زينت دارد و بدون پوشاندن آنها نماز مى خواند، نمازش چه حکمى دارد؟

جواب :

نمازش اشکال ندارد ولى احتياط واجب آن است که خود را در معرض ديد نامحرم قرار ندهد.

سوال 132 :

منظور از اين که فرموده اند پوشيدن لباس مخصوص مرد براى زن و بالعکس اشکال دارد چه نوع لباسى است لطفا توضيح فرماييد؟

جواب :

منظور لباسى است که در عرف عام مى گويند لباس زنانه است (ولى هرگاه فسادى بر آن مترتب نشود حرام نيست).

سوال 133 :

پوشيدن لباس سياه درعزاى امام حسين و ديگرائمه(عليهم السلام) چنانچه صاحب حدائق فرموده رجحان شرعى دارد يا خير؟

جواب :

هرگاه جنبه تعظيم شعاير داشته باشد رجحان دارد.

سوال 134 :

از آن جا که مسأله حجاب يک امر ضرورى اسلام است و از آن جا که بايد حدود و قوانين اسلامى در کشور جمهورى اسلامى خصوصا در شهرهاى مذهبى از جمله شهر مقدّس قم رعايت شود که بحمداللّه اين قوانين اسلامى تا به امروز در شهر مقدّس قم رعايت شده اما متأسفانه اين روزها در اين شهر مقدّس اعمال ناشايستى مشاهده مى شود که در شأن و مقام و منزلت اين شهر مقدّس نيست لذا کراراً مشاهده مى شود که اعمال ناشايستى در وسايل نقليّه خصوصاً در کاروانهاى عروسى که از مقابل حرم مطهّر حضرت معصومه(عليها السلام) عبور مى کنند انجام مى شود و يا به طور کلّى در مکانهاى مقدّسى از جمله در مسجد مقدّس جمکران که مورد لطف و مرحمت پروردگار و حضرت بقيه اللّه الاعظم(عجل اللّه تعالى فرجه الشريف) بوده صورت مى گيرد که واقعاً جاى تأسف و نگرانى است چرا که مقام و منزلت اين شهر بالاتر و والاتر از آن است که اجازه بدهد اين گونه اعمال در آن صورت گيرد لذا از آن جا که مراجع بزرگوار هميشه و در هر حال به فرياد و کمک انقلاب و اسلام مى رسند و با فتاواى دندان شکن خود مشت محکمى بر دهان استکبار جهانى مى زنند بر آن شديم که فتواى صريح حضرتعالى را در خصوص اين مسأله در شهر مقدس قم بدانيم.

جواب :

بدون شک حجاب از مسلّمات اسلام است و تمام فقهاى اسلام در آن اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شريعت مقدّسه است مخصوصا در شهرهاى مذهبى و از آن بالاتر در اماکن مقدّسه دينى بايد مراعات بيشترى شود و گناه بدحجابى و بى حجابى در اين اماکن بيشتر است و بدون شک پوشيدن چادر همه جا مخصوصاً دراين اماکن اولى است.

سوال 135 :

اشخاصى که عمل جرّاحى روده بزرگ انجام داده اند و محلّ خروج مدفوع را بسته و مدفوع توسط کيسه اى جمع آورى مى گردد در موقع نماز تکليفشان چيست؟

جواب :

اگر کيسه به صورت محمول است اشکالى ندارد و اگر بدن آلوده شود چنانچه عسر و حرجى نباشد آن را بشويند و اگر عسر و حرجى هست به همان حالت نماز بخوانند.

سوال 136 :

مدالهاى طلا که ورزشکاران مى گيرند و به گردن آنها مى آويزند چه حکمى دارد؟

جواب :

گرفتن مدال اشکال ندارد لکن براى مردان به گردن انداختن اشکال دارد مگر در موارد ضرورت.

سوال 137 :

حجاب از نظر اسلام چيست و چه نوع پوششى براى زن و مرد حجاب است آيا موهاى مصنوعى که بعضى از زنها بر سر مى گذارند حجاب موهاى طبيعى آنها حساب مى شود؟

جواب :

حجاب شرعى در مورد زنان پوشيدن تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ مى باشد، امّا بعضى از انواع پوششها که زينت ظاهرى محسوب مى شود مثل موهاى مصنوعى کافى نيست و همچنين لباسهايى که لباس زينت محسوب مى شوند نيز کافى نيست و حجاب براى مردان پوشيدن قسمتهايى از بدن است که در بين مردم مسلمان پوشيدن آن مرسوم است بنابراين پوشيدن سر و دستها و مقدارى از بازو (در پيراهنهاى آستين کوتاه) و مانند آن بر مردان واجب نيست.

سوال 138 :

آيا اشکال داردکه مردها در خانه دمپايى هاى زنان را بپوشند و يا بالعکس؟

جواب :

اشکالى ندارد بلکه لباسهاى مخصوص هر کدام را نيز اگر ديگرى بپوشد و مفاسدى بر آن مترتب نشود اشکالى ندارد امّا آن جا که فسادانگيز است حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام نماز

No image

احکام قبله

No image

لباس نمازگزار

No image

مکان نمازگزار

No image

احکام مسجد

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات نماز

No image

اذان و اقامه

No image

نماز مسافر

No image

مکان نمازگزار

No image

نماز جماعت

Powered by TayaCMS