لباس نمازگزار (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

لباس نمازگزار (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

لباس نمازگزار

مسأله 803 :

لباس نمازگزار شش شرط دارد : اول آنکه پاک باشد

دوم آنکه مباح باشد

سوم آنکه از اجزاء مرده نباشد

چهارم آنکه از حيوان حرامگوشت نباشد

پنجم وششم آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابريشم خالص وطلاباف نباشد

وتفصيل اينها در مسائل آينده گفته مى شود

مسأله 804 :

لباس نمازگزار بايد پاک باشد ، واگر کسى عمدا با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل است

مسأله 805 :

کسى که نمى داند با بدن ولباس نجس نماز باطل است ، اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل است در صورتى که معذور در ندانستن نباشد

مسأله 806 :

اگر به واسطه ندانستن مسأله ، چيز نجسى را نداند نجس است ، مثلا نداند عرق شتر نجاستخوار نجس است وبا آن نماز بخواند نمازش باطل / صفحة 145 / است در صورتى که معذور در جهل نباشد والا صحيح است

مسأله 807 :

اگر نداند که بدن يا لباسش نجس است وبعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است

مسأله 808 :

اگر فراموش کند که بدن يا لباسش نجس است ودر بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد ، بايد نماز را دوباره بخواند ، واگر وقت گذشته قضاء نمايد

مسأله 809 :

کسى که در وسعت وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز بدن يا لباس او نجس شود وپيش از آنکه چيزى از نماز را با نجاست ، بخواند ، ملتفت شود که نجس شده ، يا بفهمد بدن يا لباس او نجس است وشک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده ، در صورتى که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن لباس يا بيرون آوردن آن ، نماز را بهم نمى زند ، بايد در بين نماز بدن يا لباس را آب بکشد

يا لباس را عوض نمايد ، يا اگر چيز ديگرى عورت او را پوشانده ، لباس را بيرون آورد ولى چنانچه طورى باشد که اگر بدن يا لباس را آب بکشد يا لباس را عوض کند يا بيرون آورد ، نماز بهم مى خورد واگر لباس را بيرون آورد برهنه مى ماند

بايد نماز را بشکند وبا بدن ولباس پاک نماز بخواند

مسأله 810 :

کسى که در تنگى وقت مشغول نماز است ، اگر در بين نماز لباس او نجس شود وپيش از آنکه چيزى از نماز را با نجاست بخواند بفهمد که نجس شده يا بفهمد که لباس او نجس است وشک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده ، در صورتى که آب کشيدن يا عوض کردن يا بيرون آوردن لباس ، نماز را بهم نمى زند ومى تواند لباس را بيرون آورد ، بايد لباس را آب بکشد يا عوض کند ، يا اگر چيز ديگرى عورت او را پوشانده ، لباس را بيرون آورد و نماز را تمام کند واما اگر چيز ديگرى عورت را نپوشانده ولباس را هم نمى تواند آب بکشد يا عوض کند ، بايد لباس را بيرون آورد وبه دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز را تمام کند ، ولى چنانچه طورى است که اگر لباس را آب بکشد يا / صفحة 146 / عوض کند ، نماز بهم مى خورد وبه واسطه سرما ومانند آن نمى تواند لباس را بيرون آورد ، بايد با همان حال نماز را تمام کند ونمازش صحيح است

مسأله 811 :

کسى که در تنگى وقت مشغول نماز است ، اگر در بين نماز بدن او نجس شود وپيش از آنکه چيزى از نماز را با نجاست بخواند ، ملتفت شود که نجس شده ، يا بفهمد بدن او نجس است وشک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده ، در صورتى که آب کشيدن بدن نماز را بهم نمى زند بايد آب بکشد واگر نماز را بهم مى زند ، بايد با همان حال نماز را تمام کند ونماز او صحيح است

مسأله 812 :

کسى که در پاک بودن بدن يا لباس خود شک دارد ، چنانچه نماز بخواند وبعد از نماز بفهمد که بدن يا لباسش نجس بوده ، نماز او صحيح است

مسأله 813 :

اگر لباس را آب بکشد ويقين کند که پاک شده است وبا آن نماز بخواند وبعد از نماز بفهمد پاک نشد نمازش صحيح است ولازم نيست نماز را دوباره بخواند

مسأله 814 :

اگر خونى در بدن يا لباس خود ببيند ويقين کند که از خونهاى نجس نيست ، مثلا يقين کند که خون پشه است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهايى بوده که نمى شود با آن نماز خواند ، نماز او صحيح است

مسأله 815 :

اگر يقين کند خونى که در بدن يا لباس اوست خون نجسى است که نماز با آن صحيح است ، مثلا يقين کند خون زخم ودمل است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد خونى بوده که نماز با آن باطل است ، نمازى که خوانده صحيح است

مسأله 816 :

اگر نجس بودن چيزى را فراموش کند وبدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد ودر حال فراموشى نماز بخواند وبعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است

ولى اگر بدنش با رطوبت به چيزى که نجس بودن آن را / صفحة 147 / فراموش کرده برسد وبدون اينکه خود را آب بکشد ، غسل کند ونماز بخواند ، غسل ونمازش باطل است ونيز اگر جايى از اعضاء وضوء با رطوبت به چيزى که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد وپيش از آنکه آنجا را آب بکشد ، وضوء بگيرد ونماز بخواند ، وضوء ونمازش باطل مى باشد

مسأله 817 :

کسى که يک لباس دارد ، اگر بدن ولباسش نجس شود وبه اندازه آب کشيدن يکى از آنها آب داشته باشد ، چنانچه بتواند لباسش را بيرون آورد ، بايد بدن را آب بکشد ونماز را به دستورى که براى برهنگان گفته شد بجا آورد واگر به واسطه سرما يا عذر ديگر نتواند لباس را بيرون آورد هر کدام از بدن يا لباس را که بخواهد ، مى تواند آب بکشد

ولى اگر مثلا نجاست يکى بول است که اگر بخواهد با آب قليل آب بکشد بايد دو مرتبه آب روى آن بريزد وديگرى خون است که يک مرتبه ريختن آب روى آن کافى است ، بايد آن را که به بول نجس شده آب بکشد

مسأله 818 :

کسى که غير از لباس نجس ، لباس ديگرى ندارد ، بايد نماز را به دستورى که براى برهنگان گفته شد بجا آورد ، ولى اگر به واسطه سرما ومانند آن نمى تواند لباسش را بيرون آورد ، بايد با لباس نجس نماز بخواند ونماز او صحيح است

مسأله 819 :

کسى که دو لباس دارد

اگر بداند يکى از آنها نجس است ونداند که کدام يک آنها است ، چنانچه وقت دارد ، بايد با هر دو لباس نماز بخواند

مثلا اگر مى خواهد نماز ظهر وعصر بخواند بايد با هر کدام يک نماز ظهر ويک نماز عصر بخواند ولى اگر وقت تنگ است

مخير است نماز را به دستورى که براى برهنگان گفته شد بجا آورد ويا در يکى از آن دو لباس بجا آورد

مسأله 820 :

شرط دوم لباس نمازگزار که عورت را با او پوشانده است بايد مباح باشد

واما لباسى که عورت با آن پوشانده نشده است ولو پوشيده باشد مباح بودن آن شرط صحت نماز نيست

مسأله 821 :

کسى که مى داند پوشيدن لباس غصبى حرام است ، ولى نمى داند نماز را باطل مى کند وجاهل مقصر باشد اگر عمدا با لباس غصبى نماز بخواند نمازش باطل است

مسأله 822 :

اگر نداند يا فراموش کند که لباس او غصبى است وبا آن نماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 823 :

اگر نداند يا فراموش کند که لباس او غصبى است ودر بين نماز بفهمد ، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است ومى تواند فورا يا بدون اينکه موالات يعنى پى در پى بودن نماز بهم بخورد ، لباس غصبى را بيرون آورد

بايد آن را بيرون آورد ونمازش صحيح است

واگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده

يا نمى تواند لباس غصبى را فورا بيرون آورد

يا اگر بيرون آورد پى در پى بودن نماز بهم مى خورد در صورتى که به مقدار يک رکعت هم وقت داشته باشد ، بايد نماز را بشکند وبا لباس غير غصبى نماز بخواند واگر به اين مقدار وقت ندارد ، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد وبدستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد

مسأله 824 :

اگر کسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند ، يا مثلا براى اينکه دزد لباس غصبى را نبرد وبداند مالک او راضى است با آن نماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 825 :

اگر با عين پولى که خمس يا زکوة آن را نداده لباس بخرد ، نماز خواندن در آن لباس باطل است مگر آنکه بنا داشته خمس يا زکوة را از اموال ديگرش بدهد وبا قصد منتقل نموده باشد او را بذمه که در اين صورت صحيح است

مسأله 826 :

شرط سوم : لباس نمازگزار بايد از اجزاء حيوان مرده نباشد

مسأله 827 :

هرگاه چيزى از مردار مانند گوشت وپوست آن که روح داشته همراه نمازگزار باشد اگر چه لباس او نباشد نمازش باطل است ، بلى اگر در جيبش / صفحة 149 / باشد نماز صحيح است

مسأله 828 :

اگر چيزى از مردار حلال گوشت مانند مو وپشم که روح ندارد همراه نمازگزار باشد ، يا با لباسى که از آنها تهيه کرده اند ، نماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 829 :

شرط چهارم : لباس نمازگزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد واگر مويى از آن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است

مسأله 830 :

اگر آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ، چنانچه تر باشد نماز باطل واگر خشک شده وعين آن برطرف شده باشد ، نماز صحيح است

مسأله 831 :

اگر مو وعرق وآب دهان کسى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد اشکال ندارد وهمچنين است اگر مرواريد وموم وعسل همراه او باشد

مسأله 832 :

اگر شک داشته باشد که لباسى از حيوان حلال گوشت است يا حرام گوشت ، چه در داخله تهيه شده باشد چه در خارجه نماز با صحيح است

مسأله 833 :

اگر انسان نداند که تکمه صدفى ومانند آن از حيوان حرام گوشت است جايز است با آن نماز بخواند

مسأله 834 :

پوشيدن خز خالص در نماز اشکال ندارد

مسأله 835 :

اگر با لباسى که نمى داند يا فراموش کرده که از حيوان حرام گوشت است نماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 836 :

شرط پنجم : پوشيدن لباس طلاباف براى مرد حرام ونماز با آن باطل است ، ولى براى زن در نماز وغير نماز اشکال ندارد

مسأله 837 :

زينت کردن به طلا مثل آويختن زنجير طلا به سينه وانگشتر طلا به دست کردن وبستن ساعت مچى طلا به دست ، براى مرد حرام ونماز خواندن با آن باطل است وواجب است که از استعمال عينک طلا هم خوددارى کند ، ولى زينت کردن به طلا براى زن در نماز وغير نماز اشکال ندارد

مسأله 838 :

اگر مردى نداند يا فراموش کند که انگشترى يا لباس از طلا است يا شک داشته باشد وبا آن نماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 839 :

شرط ششم : لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد ودر غير نماز هم پوشيدن آن براى مرد حرام است بلى نماز در چيزهايى که ساتر نيست مثل عرقچين وبند شلوار اگر ابريشم خالص باشد مانعى ندارد

مسأله 840 :

اگر آستر تمام لباس يا آستر مقدارى از آن ابريشم خالص باشد پوشيدن آن براى مرد حرام ونماز در آن باطل است

مسأله 841 :

لباسى را که نمى داند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر پوشيدن آن در نماز وغير نماز اشکال ندارد ونماز با او هم صحيح است

مسأله 842 :

دستمال ابريشمى ومانند آن اگر در جيب مرد باشد اشکال ندارد ونماز را باطل نمى کند

مسأله 843 :

پوشيدن لباس ابريشمى براى زن ، در نماز وغير نماز اشکال ندارد

مسأله 844 :

پوشيدن لباس غصبى وابريشمى خالص وطلاباف ولباسى که از مردار تهيه شده در حال ناچارى مانعى ندارد ونيز کسى که ناچار است لباس بپوشد ولباس ديگرى غير از اينها ندارد ، مى تواند با اين لباسها نماز بخواند در صورتى که ناچارى در تمام وقت باشد

مسأله 845 :

اگر غير از لباس غصبى ، لباس ديگرى ندارد وناچار نيست لباس بپوشد ، بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز بخواند ، واگر غير لباسى که از مردار تهيه شده لباس ديگرى ندارد وناچار نيست لباس بپوشد مخير است بين آنکه با آن لباس نماز بخواند ويا به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز بخواند

مسأله 846 :

اگر غير از لباسى که از حيوان حرام گوشت تهيه شده لباس ديگرى ندارد چنانچه در پوشيدن لباس ناچار باشد ، مى تواند با همان لباس نماز / صفحة 151 / بخواند واگر ناچار نباشد ، بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد ويا با همان لباس بخواند

مسأله 847 :

اگر مرد غير از لباس ابريشمى خالص يا طلاباف لباس ديگرى نداشته باشد چنانچه در پوشيدن لباس ناچار نباشد ، بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز بخواند

مسأله 848 :

اگر چيزى ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند ، واجب است اگر چه به کرايه يا خريدارى باشد ، تهيه نمايد ، ولى اگر تهيه آن بقدرى پول لازم دارد که نسبت به دارايى او زياد است ، يا طوريست که اگر پول را به مصرف لباس برساند ، به حال او ضرر دارد ، بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز بخواند

مسأله 849 :

کسى که لباس ندارد اگر ديگرى لباس به او ببخشد يا عاريه دهد ، چنانچه قبول کردن آن براى او مشقت نداشته باشد ، بايد قبول کند

بلکه اگر عاريه کردن يا طلب بخشش براى او سخت نيست ، بايد از کسى که لباس دارد ، طلب بخشش يا عاريه نمايد

مسأله 850 :

پوشيدن لباسى که پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى کسى که مى خواهد آن بپوشد معلوم نيست ، مثل آنکه اهل علم لباس نظامى بپوشد در صورتى که موجب هتک حرمت نباشد حرام نيست واگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد

مسأله 851 :

پوشيدن مرد لباس زنانه وزن لباس مردانه ، حرام نيست وبا آن لباس نماز خواندن اشکال ندارد

مسأله 852 :

کسى که بايد خوابيده نماز بخواند اگر برهنه باشد ولحاف يا تشک او نجس يا ابريشم خالص باشد مى توان آن را به روى خود بکشد ونماز بخواند

واگر لحاف او اجزاء حيوان حرام گوشت باشد نماز باطل است

/ صفحة 152 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS