مبطلات نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مبطلات نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مبطلات نماز

مسأله 1135 :

دوازده چيز نماز را باطل مى کند ، و آنها را مبطلات مى گويند :

( اول ) آن که در بين نماز يکى از شرطهاى آن از بين برود ، مثلا در بين نماز بفهمد که ساترش غصبى است .

( دوم ) آن که در بين نماز عمدا يا سهوا يا از روى ناچارى چيزى که وضو يا غسل را باطل مى کند پيش آيد ، مثلا بول از او بيرون آيد ، ولى کسى که نمى تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى کند ، اگر در بين نماز بول يا غائط از او خارج شود ، چنانچه به دستورى که در احکام وضو گذشت رفتار نمايد ، نمازش باطل نمى شود ، و نيز اگر در بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود ، در صورتى که به دستور استحاضه رفتار کرده باشد ، نمازش صحيح است . مسأله 1136 - کسى که بى اختيار خوابش برده ، اگر نداند که در بين نماز خوابش برده يا بعد از آن ، بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند .

مسأله 1137 :

اگر بداند به اختيار خودش خوابيده ، و شک کند که بعد از نماز بوده يا در بين نماز يادش رفته که مشغول نماز است و خوابيده ، نمازش صحيح است .

مسأله 1138 :

اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شک کند که در سجده ء آخر نماز است يا در سجده ء شکر ، بايد آن نماز را دوباره بخواند . ( سوم ) ( از مبطلات نماز ) آن است که دستها را به قصد اين که جزء نماز باشد روى هم بگذارد ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، و همچنين - بنابر احتياط واجب - در صورتى که به قصد عبوديت به جا آورد ، مگر اين که جاهل قاصر باشد .

مسأله 1139 :

هرگاه از روى فراموشى يا ناچارى يا تقيه يا براى کار ديگر - مثل خاراندن دست و مانند آن - دستها را روى هم بگذارد ، اشکال ندارد . ( چهارم ) ( از مبطلات نماز ) آن است که بعد از خواندن حمد - در صورتى که قصد دعا نکند و يا به قصد اين که جزء نماز باشد - آمين بگويد ، بلکه گفتن آن بعد از خواندن حمد به قصد دعا هم محل اشکال است ، ولى اگر جاهل قاصر باشد و يا اشتباها و يا از روى تقيه بگويد ، نمازش اشکال ندارد . ( پنجم ) ( از مبطلات نماز ) آن است که عمدا پشت به قبله کند ، يا به طرف راست يا چپ قبله بر گردد ، بلکه اگر عمدا به قدرى برگردد که نگويند رو به قبله است ، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد ، نمازش باطل است . و اما در صورت سهو اگر به طرف راست يا چپ نرسد نماز او صحيح است ، و اگر برسد و متذکر شود ، در صورتى که وقت - هر چند به مقدار يک رکعت - باقى مانده اعاده نمايد ، و اگر به اين اندازه باقى نمانده يا بعد وقت متذکر شود قضا ندارد ، ولى اگر پشت به قبله کرده باشد بنابر احتياط واجب قضا نمايد .

مسأله 1140 :

اگر عمدا سر را به قدرى بگرداند که مواجه طرف راست يا چپ قبله يا بيشتر باشد نمازش باطل است ، ولى اگر سر را کمى بگرداند که نگويند روى خود را از قبله بر گردانده نمازش باطل نمى شود ، و اگر به مقدارى برگرداند که بگويند روى خود را از قبله بر گردانده است ولى به حد راست يا چپ قبله نرسيده باشد ، در اين صورت چنانچه رو گرداندن عمدى باشد نماز باطل است ، و اگر سهوى باشد نماز صحيح است ، و اگر سهوا سر را به قدرى بگرداند که مواجه طرف راست يا چپ قبله باشد و متذکر شود ، در صورتى که وقت - هر چند به مقدار يک رکعت - باقى مانده بنابر احتياط واجب اعاده نمايد ، و اگر به اين اندازه باقى نمانده يا بعد وقت متذکر شود قضا ندارد ، ولى اگر سهوا پشت به قبله کرده باشد بنابر احتياط واجب قضا نمايد . ( ششم ) ( از مبطلات نماز ) آن است که عمدا تکلم کند به لفظى که از دو حرف کمتر نباشد و مفيد معنايى باشد ، چه قصد افاده ء آن معنى را داشته باشد يا نه ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، و همچنين است - بنابر احتياط واجب - اگر دو حرف يا بيشتر داشته باشد و مفيد معنى نباشد ، و در هر صورت اگر سهوا بگويد نمازش اشکال ندارد و بايد سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1141 :

اگر کلمه اى بگويد که يک حرف دارد ، چنانچه آن کلمه معنى داشته باشد - مثل ( ق ) که در زبان عرب به معناى اين است که نگهدارى کن - در صورتى که قصد معناى آن بکند ، نماز باطل مى شود ، و همچنين است - بنابر احتياط واجب - در صورتى که معناى آن را بداند ، هر چند قصد معنى نکند ، و يا مفهم معنى نباشد .

مسأله 1142 :

سرفه کردن و آروغ زدن در نماز اشکال ندارد ، و ناله کردن عمدى ، نماز را باطل مى کند ، مگر اين که جاهل قاصر باشد .

مسأله 1143 :

اگر کلمه اى را به قصد ذکر بگويد - مثلا به قصد ذکر بگويد : " الله اکبر " - و در موقع گفتن آن صدا را بلند کند که چيزى را به ديگرى بفهماند ، اشکال ندارد ، ولى چنانچه به قصد اين که چيزى به کسى بفهماند بگويد ، يا به قصد ذکر و فهماندن با هم بگويد ، نماز باطل مى شود ، مگر اين که جاهل قاصر و در غير تکبيرة الاحرام باشد ، و اگر به قصد ذکر بگويد ، اما آنچه او را بر اين قصد وادار کرده فهماندن چيزى به غير باشد ، نماز باطل نمى شود .

مسأله 1144 :

خواندن قرآن به قصد قرآنيت - نه قصد جزئيت - در نماز ، به غير از چهار آيه اى که سجده ء واجب دارد و نيز دعا کردن در نماز اشکال ندارد ، ولى احتياط مستحب آن است که به غير عربى دعا نکند .

مسأله 1145 :

اگر چيزى از حمد و سوره و ذکرهاى نماز را عمدا بدون قصد جزئيت يا به جهت احتياط چند مرتبه بگويد ، اشکال ندارد ، ولى اگر از روى وسواس چند مرتبه بگويد حرام است ، اما بطلان نماز محل اشکال است .

مسأله 1146 :

در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام کند ، و اگر ديگرى به او سلام کند ، بايد همان طور که او سلام کرده جواب دهد ، مثلا اگر گفته ( سلام عليکم ) در جواب بگويد : ( سلام عليکم ) ، مگر در جواب ( عليکم السلام ) ، که بنابر احتياط واجب بايد بگويد ( سلام عليکم ) . مسأله 1147 - انسان بايد جواب سلام را - در نماز يا غير آن - فورا طورى بگويد که عرفا جواب آن سلام باشد ، و اگر عمدا يا از روى فراموشى جواب سلام را به قدرى طول دهد که جواب آن سلام حساب نشود ، چنانچه در نماز باشد نبايد جواب بدهد ، و اگر در غير نماز باشد جواب دادن واجب نيست .

مسأله 1148 :

بايد جواب سلام را طورى بگويد که سلام کننده بشنود ، ولى اگر سلام کننده کر باشد ، يا سلام داده و تند رد شود ، چنانچه انسان به طور معمول جواب او را بدهد کافيست .

مسأله 1149 :

بايد نمازگزار جواب سلام را به قصد تحيت بگويد ، هر چند در نظر گرفتن دعا هم مانعى ندارد .

مسأله 1150 :

اگر زن يا مرد نامحرم يا بچهء مميز - يعنى بچه اى که خوب و بد را مى فهمد - به نمازگزار سلام کند ، بايد جواب او را بدهد ، ولى اگر زن در سلام بگويد : ( سلام عليک ) ، بنابر احتياط واجب بايد نمازگزار بگويد : ( سلام عليک ) ، و کاف را زير وزبر ندهد .

مسأله 1151 :

اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد ، اگر چه معصيت کرده ، ولى نمازش صحيح است . مسأله 1152 - اگر کسى به نمازگزار غلط سلام کند به طورى که سلام حساب شود ، جواب او واجب و بنابر احتياط بايد به طور صحيح باشد ، ولى اگر به طورى باشد که سلام حساب نشود جواب او جايز نيست .

مسأله 1153 :

جواب سلام کسى که از روى مسخره يا شوخى سلام مى کند واجب نيست ، و جواب سلام مرد و زن غير مسلمان بنابر احتياط واجب است ، و در جواب اکتفا کند به کلمهء ( سلام ) يا کلمهء ( عليک ) هر چند احوط آن است که به کلمهء ( عليک ) جواب بگويد . مسأله 1154 - اگر کسى به عده اى سلام کند ، جواب سلام او بر همهء آنان واجب است ، ولى اگر يکى از آنها جواب دهد کافيست .

مسأله 1155 :

اگر کسى به عده اى سلام کند و کسى که سلام کننده قصد سلام دادن به او را نداشته ، جواب دهد ، جواب سلام او از ديگران ساقط نمى شود .

مسأله 1156 :

اگر به عده اى سلام کند ، و کسى که بين آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته يا نه ، نبايد جواب بدهد ، و همچنين است اگر بداند قصد او را هم داشته ، ولى ديگرى جواب سلام را بدهد ، اما اگر بداند قصد او را هم داشته و ديگرى جواب ندهد ، بايد جواب او را بگويد .

مسأله 1157 :

سلام کردن مستحب است ، و در اخبار سفارش شده است که سواره به پياده ، و ايستاده به نشسته ، و کوچکتر به بزرگتر سلام کند .

مسأله 1158 :

اگر دو نفر با هم به يکديگر سلام کنند ، بنا بر احتياط بايد هر يک جواب سلام ديگرى را بدهد .

مسأله 1159 :

در غير نماز ، مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگويد ، مثلا اگر کسى گفت ( سلام عليکم ) در جواب بگويد ( سلام عليکم ورحمة الله ) . ( هفتم ) ( از مبطلات نماز ) خنده ء با صدا و عمدى است ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، و چنانچه عمدا بى صدا يا سهوا با صدا بخندد ، نمازش اشکال ندارد .

مسأله 1160 :

اگر براى جلوگيرى از صداى خنده حالتش تغيير کند مثلا رنگش سرخ شود لازم نيست نمازش را دوباره بخواند ، مگر آن که مانع ديگرى پيدا شود ، مثل آن که از صورت نمازگزار خارج شود . ( هشتم ) ( از مبطلات نماز ) بنابر احتياط واجب آن است که براى کار دنيا عمدا گريه کند ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، و اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه کند از بهترين اعمال است . ( نهم ) ( از مبطلات نماز ) کارى است که صورت نماز را به هم بزند به طورى که عرفا نگويند نماز مى خواند - مثل به هوا پريدن و مانند آن - عمدا باشد يا از روى فراموشى ، ولى کارى که صورت نماز را به هم نزند ، مثل اشاره کردن به دست اشکال ندارد .

مسأله 1161 :

اگر در بين نماز به قدرى ساکت بماند که نگويند نماز مى خواند ، نمازش باطل مى شود .

مسأله 1162 :

اگر در بين نماز کارى انجام دهد ، يا مدتى ساکت شود ، و در اثر آن شک کند که صورت نماز به هم خورده يا نه ، بايد نمازش را اعاده کند ، هر چند احتياط مستحب اين است که نماز را تمام کرده و دوباره بخواند . ( دهم ) ( از مبطلات نماز ) خوردن و آشاميدن است ، که اگر در نماز طورى بخورد يا بياشامد که نگويند نماز مى خواند - عمدا باشد يا از روى فراموشى - نمازش باطل مى شود ، اما اگر طورى باشد که بگويند نماز مى خواند ، چنانچه عمدا باشد ، نماز بنابر احتياط باطل مى شود ، ولى اگر جاهل قاصر يا از روى فراموشى باشد ، نمازش اشکال ندارد . و کسى که مى خواهد روزه بگيرد ، اگر پيش از اذان صبح ، نماز وتر بخواند ، و تشنه باشد ، چنانچه بترسد که اگر نماز را تمام کند صبح شود ، در صورتى که آب رو به روى او در دو يا سه قدمى باشد مى تواند در بين نماز آب بياشامد ، اما بايد کارى که نماز را باطل مى کند ، مثل روگرداندن از قبله انجام ندهد .

مسأله 1163 :

اگر در بين نماز ، غذايى را که در دهان يا لاى دندانها مانده فرو ببرد ، نمازش باطل نمى شود ، و نيز اگر قند يا شکر و مانند اينها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود اشکال ندارد . ( يازدهم ) ( از مبطلات نماز ) شک در رکعتهاى نماز دو رکعتى - مانند نماز صبح و نماز مسافر - يا سه رکعتى ، يا در دو رکعت اول نمازهاى چهار رکعتى است ، در صورتى که نماز گزار در حال شک باقى بماند . ( دوازدهم ) ( از مبطلات نماز ) آن است که رکن نماز را عمدا يا سهوا کم کند ، يا چيزى را که رکن نيست عمدا کم يا زياد نمايد ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، و اگر رکوع يا دو سجده ء از يک رکعت را عمدا يا سهوا زياد کند ، نمازش باطل مى شود ، ولى زياد کردن تکبيرة الاحرام سهوا مبطل نماز نيست ، و بطلان نماز به زيادى عمدى آن از جاهل قاصر محل اشکال است .

مسأله 1164 :

اگر بعد از نماز شک کند که در بين نماز کارى که نماز را باطل مى کند انجام داده يا نه ، نمازش صحيح است . چيزهايى که در نماز مکروه است

مسأله 1165 :

مکروه است در نماز صورت را کمى به طرف راست يا چپ بگرداند ، به طورى که نگويند روى خود را از قبله گردانده ، و اگر نه نماز باطل است چنان که گذشت . و نيز مکروه است در نماز چشمها را ، هم بگذارد يا به طرف راست و چپ بگرداند ، و با ريش و دست خود بازى کند ، و انگشتها را داخل هم نمايد ، و آب دهان بيندازد ، و به خط قرآن يا کتاب يا خط انگشترى نگاه کند . و همچنين مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر ، براى شنيدن حرف کسى ساکت شود ، بلکه هر کارى که خضوع و خشوع را از بين ببرد مکروه مى باشد .

مسأله 1166 :

موقعى که انسان خوابش مى آيد ، و نيز موقع خوددارى کردن از بول و غائط مکروه است نماز بخواند ، و همچنين پوشيدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد در نماز مکروه مى باشد ، و غير از اينها مکروهات ديگرى هم در کتابهاى مفصل ذکر شده است . مواردى که مى شود نماز واجب را شکست

مسأله 1167 :

شکستن نماز واجب از روى اختيار حرام است ، ولى براى حفظ مال و جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى مانعى ندارد

. مسأله 1168 - اگر حفظ جان خود انسان يا کسى که حفظ جان او واجب است ، يا حفظ مالى که نگهدارى آن واجب مى باشد بدون شکستن نماز ممکن نباشد ، بايد نماز را بشکند .

مسأله 1169 :

اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار طلب خود را از او مطالبه کند ، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد ، بايد در همان حال بپردازد ، و اگر بدون شکستن نماز دادن طلب او ممکن نيست ، بايد نماز را بشکند و طلب او را بدهد ، و بعد نماز را بخواند .

مسأله 1170 :

اگر در بين نماز بفهمد که مسجد نجس است ، چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام کند ، و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمى زند ، بايد در بين نماز تطهير کند ، بعد بقيهء نماز را بخواند ، و اگر نماز را به هم مى زند ، در صورتى که بعد از نماز تطهير مسجد ممکن باشد ، شکستن نماز جايز نيست ، مگر آن که نجس بودن مسجد موجب هتک مسجد باشد ، که در اين صورت بايد نماز را بشکند و مسجد را تطهير نمايد و بعد نماز را بخواند ، و همچنين اگر بعد از نماز تطهير مسجد ممکن نباشد .

مسأله 1171 :

کسى که بايد نماز را بشکند ، اگر نماز را تمام کند ، هر چند معصيت کرده ولى نمازش صحيح است ، اگر چه احتياط مستحب آن است که دوباره بخواند .

مسأله 1172 :

اگر پيش از آن که به اندازه ء رکوع خم شود يادش بيايد که اذان و اقامه را فراموش کرده ، چنانچه وقت نماز وسعت دارد ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند ، و همچنين است اگر پيش از قرائت يادش بيايد که اقامه را فراموش کرده .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

 

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

کافر

No image

موانع رسیدن آب به پوست

No image

نحوه محاسبه زکات

No image

استبراء

Powered by TayaCMS