مبطلات نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

مبطلات نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

مبطلات نماز

مسأله 1127 :

دوازده چيز نماز را باطل مي کند و آنها را مبطلات مي گويند .

اول : آنکه در بين نماز يکي از شرطهاي آن از بين برود ، مثلاً در بين نماز بفهمد مکانش غصبي است .

دوم : آنکه در بين نماز عمداً‌يا سهواً يا از روي ناچاري ، چيزي که وضو يا غسل را باطل مي کند پيش آيد ، مثلاً بول از او بيرون آيد ولي کسي که نمي تواند از بيرون آمدن بول و غائط خودداري کند ، اگر در بين نماز بول يا غائط از او خارج شود چنانچه به دستوري که در احکام وضو گفته شد(1)

1-مسأله 307صفحه 66.

رفتارنمايد نمازش باطل نميشود و نيز اگردر بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود ، در صورتي که به دستور استحاضه رفتار کرده باشد ، نمازش صحيح است .

مسأله 1128 :

کسي که بي اختيار خوابش برده ، اگر نداند که در بين نماز خوابش بره يا بعد از آن ، بايد بنابر احتياط واجب نمازش را دوباره بخواند ، ولي اگر تمام شدن نماز را بداند و شک کند که خواب در بين نماز بوده يا بعد نمازش صحيح است .

مسأله 1129 :

اگر بداند به اختيار خودش خوابيده و شک کند که بعد از هر نماز بوده ، يا در بين نماز يادش رفته که مشغول نماز است و خوابيده نمازش صحيح است .

مسأله 1130 :

اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شک کند که در سجدة آخر نماز است ، يا در سجدة شکر ، بايد آن نماز را دوباره بخواند .

سوم : از مبطلات نماز آن است که دستها را روي هم بگذارد .

مسأله 1131 :

هرگاه براي ادب دستها را روي هم بگذارد ، بنابر احتياط واجب بابد نماز را دوباره بخواند ، ولي اگر از روي فراموشي يا ناچاري يا براي کار ديگر مثل خاراندن دست و مانند آن ، دستها را روي هم بگذارد ، اشکال ندارد .

چهارم : از مبطلات نماز آن است که بعد از خواندن حمد ، آمين بگويد . ولي اگر اشتباهاً يا از روي تقيه بگويد ، نمازش باطل نمي شود .

پنجم : از مبطلات نماز آن است که عمداً يا از روي فراموشي پشت به قبله کند ، يا به طرف راست يا چپ قبله برگرددد ، بلکه اگر عمداً بقدري برگردد که نگويند رو به قبله است ، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد ، نمازش باطل است .

مسأله 1132 :

اگر عمداً همه صورت را به طرف راست يا چپ قبله برگرداند ، نمازش باطل است ، بلکه اگر سهواً هم صورت را به اين مقدار بر گرداند، احتياط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند و لازم نيست که نماز اول را تمام نمايد ، ولي اگر سر را کمي بگرداند عنداً

باشد يا اشتباهاً ، نمازش باطل نمي شود .

ششم : از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه اي بگويد که از آن کلمه قصد معني کند ، اگر چه معني هم نداشته باشد و يک حرف هم باشد ، بلکه اگر قصد هم نکند بنابر احتياط واجب بايد نماز را دوباره بخواند در صورتي که دو حرف يا بيشتر باشد ، ولي اگر سهواً بگويد نماز باطل نمي شود .

مسأله 1133 :

اگر کلمه اي بگويد که يک حرف دارد ، چنانچه آ کلمه معني داشته باشد مثل (ق) که در زبان عرب به معناي اين است که نگهداري کن ، چنانچه معناي آ“ را بداند و قصد آن را نمايد ، نمازش باطل مي شود ، بلکه اي اگر قصد معناي آن را نکند ولي ملتفت معناي آن باشد ، احتياط واجب ان است که نماز را دوبره بخواند .

مسأله 1134 :

سرفه کردن و آروغ زدن و آهکشيدن در نماز اشکال ندارد ، ولي گفتن آخ و آه و مانند اينها که دو حرف است ، اگر عمدي باشد نماز باطل مي کند .

مسأله 1135 :

اگر کلمه اي را به قصد ذکر بگويد : (اللهُ اکبرُ ) و در موقع گفتن آن ، صدا را بلند کند که چيزي را به ديگري بفهماند اشکال ندارد ، ولي چنانچه به قصد اينکه چيزي به کسي بفهماند بگويد ، اگر چه قصد ذکر هم نداشته باشد ، نماز باطل مي شود .

مسأله 1136 :

خواندن قرآن در نماز ، غير از چهار سوره اي که سجدة واجب دارد و در احکام جنابت گفته شد (1) ، و نيز دعا کردن در نماز اشکال ندارد اگر چه به فارسي يا زبان ديگر باشد .

مسأله 1137 :

اگر چيزي از حمد و سوره و ذکر هاي نماز را عمداً يا احتياطاً چند مرتبه بگويد ، اشکال ندارد .

مسأله 1138 :

در حال نماز ، انسان نبايد به ديگري سلام کند واگر ديگري به ا و سلام کند ، بايد طوري جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلاً بگويد (السلامُ عليکُم ) يا (سلام عليکُم ) و نبايد (عليکمِ السلامُ ) بگويد .

مسأله 1139 :

انسان بايد جواب سلام را چه در نماز يا در غير نماز فوراً بگويد ، و اگر عمداً يا ا ز روي فراموشي جواب سلام را بقدري طول دهد ، که اگر جواب بگويد جواب آن سلام حساب نشود ، چنانچه در نماز باشد نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد ، جواب دادن

واجب نيست .

مسأله 1140 :

بايد جواب سلام را طوري بگويد که سلام کننده بشنود ، ولي اگر سلام کننده کر باشد ، چنانچه انسان به طور معمول جواب او را بدهد ، کافي است .

مسأله 1141 :

بايد نماز گزار جواب سلام را به قصد جواب بگويد نه به قصد دعا .

مسأله 1142 :

اگر زن يا مرد نا محرم يا بچه مميز يعني بچه اي که خوب يا بد را مي قهمد به نماز گزار سلام کند ، نماز گزار بايد جواب او را بدهد .

مسأله 1143 :

اگر نماز گزار جواب سلام را ندهد معصبت کرده ، ولي نمازش صحيح است

مسأله 1144 :

اگر کسي به نماز گزار غلط سلام کند ، به طوري که سلام حساب نشود جواب او جائز نيست .

مسأله 1145 :

جواب سلام کسي که از روي مسخره يا شوخي سلام مي کند واجب نيست و احتياط واجب آن است که در جواب سلام مرد و زن غير مسلمان بگويد سلام يا فقط ، عليک .

مسأله 1146 :

اگر کسي به عده اي سلام کند ، جواب سلام او بر همة آنان واجب است ، ولي اگر يکي از آنان جواب بدهد کافي است .

مسأله 1147 :

اگر کسي به عده اي سلام کند و کسي که سلام کننده ، قصد سلام دادن به او را نداشته جواب دهد ، باز هم جواب سلام او بر آن عده واجب است .

مسأله 1148 :

اگر به عده اي سلام کند و کسي که بين آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته يا نه ، نبايد جواب بدهد و همچنين است اگر بداند که قصد او را هم داشته ولي ديگري جواب سلام را بدهد اما اگر بداند که قصد او را هم داشته ولي ديگري جواب ندهد ، بايد جواب او را بگويد .

مسأله 1149 :

سلام کردن مستحب است و خيلي سفارش شده است که سواره به پياده و ايستاده به نشسته و کوچکتر به بزرگتر سلام کند .

مسأله 1150 :

اگر دو نفر با هم به يکديگر سلام کند ، بر هر يک واجب است جواب سلام ديگري را بدهد .

مسأله 1151 :

در غير نماز مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگويد ، مثلاً اگر کسي گفت : سلام عليکم در جواب بگويد : سلامٌ عليکُم و رحمهُ اللهِ .

هفتم : از مبطلات نماز خندة با صدا و ترجيع و بنابر احتياط واجب خندة با صدا اگر چه تر جيع نداشته باشد و عمدي است و چنانچه سهواً با صدا بخندد اگر به هم زنندة صورت نماز نباشد يا لبخند بزند ، نمازش باطل نمي شود .

مسأله 1152 :

اگر براي جلوگيري از صداي خنده حالش تغيير کند، مثلاً رنگش سرخ شود چنانچه از صورت نمازگزار بيرون رود ، بايد نمازش را دوباره بخواند .

هشتم : از مبطلات نماز آن است کهبر اي کار دنيا عمداً گريه کند ، احتياط واجب آن است که براي کار دنيا بي صدا هم گريه نکند و اگر از ترس خدا يا براي آخرت گريه کند ، آهسته باشد يا بلند اشکال ندارد ، بلکه از بهترين اعمال است .

نهم : ا ز مبطلات نماز کاري است که صور ت نماز را به هم بزند ، مثل دست زدن و به هوا پريدن ومانند اينها کم باشد يازياد، عمداً باشد يا از روي فراموشي ، ولش کاري که صورت نماز را به هم نزند مثل اشاره کردن با دست ، اشکال ندارد .

مسأله 1153 :

اگر در بين نماز بقدري ساکت بماند که نگويند نماز مي خواند ، نمازش باطل مي شود .

مسأله 1154 :

اگر در بين نماز کاري انجام دهد ، يا مدتي ساکت شود و شک کند که نماز به هم خورده يا نه ، نمازش صحيح است .

دهم : از مبطلات نماز ، خوردن و آشاميدن است ، اگر در نماز طوري بخورد يا بياشامد که نگويند نماز مي خواند .

مسأله 1155 :

احتياط واجب آن است که در نماز هيچ چيز نخورد و نياشامد چه موالات نماز به هم بخورد يا نخود و چه بگويند نماز مي خواند يا نگويند .

مسأله 1156 :

احتياط واجب آن است که در بين نماز ، غذائي را که لاي دندانها ماند ه فرو نبرد ، ولي اگر قند يا شکر و مانند اينها دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پيدا نمي کند .

يازدهم : از مبطلات نماز شک در رکعتهاي نماز دو رکعتي يا سه رکعتي ، يا در دو رکعت اول نماز هاي چهار رکعتي است .

دوازدهم : از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمداً يا سهواً کم يا زياد کند ، يا چيزي را که رکن نيست ، عمداً ککم يا زياد نمايد .

مسأله 1157 :

اگر بعد از نماز شک کند که در بين نماز کاري که نماز را باطل مي کند انجام داده يا نه ، نمازش صحيح است .

چيزهائي که در نماز مکروه است

مسأله 1158 :

مکروه است در نماز صورت را کمي به طرف راست يا چپ بگرداند و چشمها را هم بگذارد ، يا به طرف راست و چپ بگرداند و با ريش و دست خود بازي کند و انگشتها راداخل هم نمايد و آب دهان بيندازد و به خط قرآن يا کتاب يا خط انگشتري نگاه کند و نيز مکروه است ، موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر ، براي شنيدن حرف کسي ساکت شود ، بلکه هر کاري که خضوع و خشوع از بين ببرد ، مکروه ميباشد .

مسأله 1159 :

موقعي که انسان خوابش مي آيد و نيز موقع خودداري کردن از بول و غائط، مکروه است نماز بخواند . و همچنين پوشيدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد در نماز مکروه مي باشد و غير اينها مکروهات ديگري هم در کتابهاي مفصل گفته شده است .

مواردي که ميشود نماز واجب راشکست

مسأله 1160 :

شکستن نماز از روي اختيار حرام است ، ولي براي حفظ مال و جلوگيري از ضرر مالي يا بدني مانعي ندارد .

مسأله 1161 :

اگر حفظ جان خود انسان يا کسي که حقظ جان او واجب است يا حفظ مالي که نگهداري آن واجب مي باشد ، بدون شکستن نماز ممکن نباشد بايد نماز را بشکند ، ولي شکستن نماز براي مالي که اهميت ندارد ، مکروه است .

مسأله 1162 :

اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار طلب خود را از او مطالبه کند چنانچه بتواند د بين نماز طلب او را بدهد ، بايد در همان حال بپردازئد و اگر بدون شکستن نماز،دادن طلب او ممکن نيست ، بايد نماز را بشکند و طلبب او را بدهد ، بعد نماز را بخواند .

مسأله 1163 :

اگر در بين نماز بفهمد که مسجد نجس است ، چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام کند و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم ني زند بايد در بين نماز تطهير کند ، بعد بقيه نماز را بخواند و اگر نماز را به هم مي زند ، بايد نماز را بشکند و مسجد را تطهير نمايد بعد نماز را بخواند .

مسأله 1164 :

کسي که بايد نماز رابشکند ، اگر نماز را تمام کند معصيت کرده ولي نماز او صحيح است اگر چه احتياط مستحب آن است که دوباره بخواند .

مسأله 1165 :

اگر پيش از آنکه به اندازة رکوع خم شود يادش بيايد که اذانت و اقامه را فراموش کرده ، چنانچه وقت نماز وسععت دارد ، مستحب است براي گفتن آنها نماز را بشکند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS