احکام تخلی

احکام تخلی

احکام تخلّى

دستشويى هاى رو به قبله مدرسه و...

سوال 386 :

ساختمان هاى دولتى [مثل مدرسه] که تعدادى از دستشويى هاى آن رو به قبله ساخته شده است، آيا دانش آموزان مى توانند از آن استفاده کنند؟

جواب :

فرد غير بالغ تکليف ندارد و بالغين بايد مراعات کنند. و در اين گونه موارد براى تغيير بنا اقدام کنند.

افتادن اشياى محترم در دستشويى

سوال 387 :

اگر سکّه اى ـ که اسماى محترمه دارد ـ در دستشويى بيفتد، با توجّه به هزينه ى آن که براى بعضى افراد صرف آن مقدور نيست و با توجّه به انحصار دستشويى، آيا مى توان از آن براى تخلّى استفاده کرد؟

جواب :

آن چه ذکر شد، مجوّز هتک نيست و تطهير آن ممکن است به اجراى آب زياد متصل به کر، به گونه اى سکه را احاطه کند و اگر مسير آن متصل به فاضلاب شهرى است، از محل ابتلاى او پس از تطهير مذکور خارج مى شود.

شک در سرايت بول و غايط

سوال 388 :

اگر فردى شک کند که آيا بول يا غائط از مخرج تجاوز کرده يا نه، آيا مى تواند بنابر عدم تجاوز بگذارد؟

جواب :

بلى، و ميزان صدق عرفى استنجا است.

آب کشيدن عورت با آب قليل

سوال 389 :

آيا اگر عورت را در هنگام آب کشى با آب قليل يک مرتبه به صورت مستمر آب بريزند، پاک مى شود يا حتما بايد دو يا سه مرتبه آب قطع و وصل شود؟

جواب :

يک مرتبه به صورت مستمر کفايت مى کند، به صورتى که بعد از زوال عين نجاست، آب بر آن جريان پيدا کند؛ بنابر کفايت يک مرتبه آب ريختن در تطهير خصوص مخرج بول با آب قليل، که در مسأله ى 71 رساله توضيح داده شده است.

توالت رو به قبله

سوال 390 :

اگر انسان در منزل ديگران متوجه شود که توالت رو به قبله ساخته شده است، آيا وظيفه دارد صاحب خانه را مطلع سازد؟

جواب :

در موردى که مستند به ابتلاء او است، تذکر بدهد.

توالت فرنگى

سوال 391 :

در کشورهاى غير مسلمان که در ساخت توالت ها سمت قبله رعايت نمى شود، تکليف چيست؟

جواب :

شخص مسلمان بايد وظيفه اش را در رعايت سمت قبله، هنگام نشستن، رعايت کند.

پوشش بدن از مميّز

سوال 392 :

اگر شک داشته باشيم که بچه اى مميّز شده يا نه، آيا واجب است که خود را از وى بپوشانيم؟

جواب :

خير، واجب نيست، اگرچه احتياط خوب است.

همراه داشتن دعا، تربت و انگشتر

سوال 393 :

حکم همراه داشتن دعا، تربت و انگشتر با اسماى متبرکه، در هنگام تخلى چيست؟ آيا گذاشتن در جيب پايين يا بالا کفايت مى کند؟ يا بايد کلاً از بردن آن ها به تخلى اجتناب کرد؟

جواب :

ميزان صدق عرفى هتک است، که بايد اجتناب شود.

سکه با اسم امام رضا در جيب

سوال 394 :

سکه هاى ده تومانى رايج منقش به اسم امام رضا ـ عليه السّلام ـ است، اگر هنگام تخلى اين سکه ها در جيب باشد اشکال دارد؟ و در صورتى که هنگام نشستن، سکه در جيب و زير پا قرار گيرد، آيا موجب بى احترامى مى شود؟

جواب :

چنان چه ذکر شد، ميزان صدق عرفى هتک است، که بايد اجتناب شود.

تخلّى عشاير و چادر نشين ها

سوال 395 :

عشاير و چادرنشين ها ـ به خصوص در هنگام کوچ ـ ، آب کافى براى تطهير ندارند، آيا چوب و سنگريزه براى تطهير مخرج بول آن ها کفايت مى کند؟ و آيا آن ها با اين حال مى توانند نماز بخوانند؟

جواب :

خير، کافى نيست و بايد براى نماز، خود را با آب تطهير کنند ـ چنان چه در مسأله ى 71 رساله بيان شده است ـ و در صورت ناچارى، حکم نمازخواندن با بدن و لباس نجس در حال اضطرار جارى است.

کشف عورت جهت استخدام

سوال 396 :

استخدام در بعضى از شرکت ها و مؤسسات و... مستلزم معاينات پزشکى است ـ که گاهى مشتمل بر کشف عورت است ـ ، آيا اين عمل در صورت نياز جايز است؟

جواب :

جايز نيست و اضطرارى که به واسطه آن کشف عورت، اجازه داده شده است، فقط در ضرورت هايى است که انجام آن منحصر بر کشف عورت است.

يکى بودن چاه توالت و آشپزخانه

سوال 397 :

آيا اگر چاهى که آب توالت به آن مى ريزد، با چاه آشپزخانه ـ که اضافه آب و مواد غذايى هم چون برنج، نان و... در آن ريخته مى شود ـ يکى باشد، آيا اشکال دارد؟

جواب :

بهتر است متعدد باشند.

پاک کردن محل غايط با سنگ

سوال 398 :

اگر محل غايط را با سنگ يا دستمال پاک کنند، آيا برطرف شدن لزجى غايط از محل لازم است يا نه؟ و آيا اگر انسان عرق کند و يا محل غايط خيس شود، موجب نجاست بدن يا لباس مى شود؟ و آيا در اين صورت مى توان با اين بدن و لباس نماز خواند؟

جواب :

هر گاه با سنگ و کلوخ و مانند اين ها غايط را با شرايطى که در مسأله ى 74 رساله ذکر شده، برطرف کنند، بنابر اظهر مخرج پاک مى شود و نمازخواندن مانعى ندارد و چنان چه چيزى هم به آن برسد، نجس نمى شود و ذره هاى کوچک و لزوجت محل، اشکال ندارد، مگر اين که آن مقدارى که معمولاً به وسيله سنگ و کهنه از بين مى رود، باقى بماند.

بول در آب فراوان

سوال 399 :

اگر کسى در زير دوش، درون رودخانه يا... بول کند، جهت تطهير لازم است لباس هاى خود را فشار دهد و محل بول را دست بکشد؟

جواب :

فشاردادن در تطهير با آب کثير، لازم نيست؛ اما دست کشيدن محل بول نقشى جز ازاله ى عين نجاست ندارد.

منظور از عورت چه قسمتى از بدن است

سوال 400 :

در بحث تخلى ـ که پوشاندن عورت لازم است ـ مراد از عورت چه قسمتى از بدن مى باشد و آيا ران و باسن، زير شکم و بالاى آلت و نيز ما بين دبر و بيضتين جزو آلت شمرده مى شود؟

جواب :

مراد از عورت ـ در باب تخلى ـ در زن قُبُل و دبر او به تنهايى است و در مرد قُبُل و دُبُر و بيضتين او است و قسمت هاى ديگر عورت محسوب نمى شود، هر چند موهاى روييده شده ى اطراف آلت، بهتر است پوشانده شود، همان گونه که مستحب است از ناف تا ساق پوشيده شود؛ بلکه بهتر است هنگام تخلى در مکانى قرار گيرد که اصلاً کسى او را نبيند.

تخلى رو به قبله يا بدون پوشاندن خود

سوال 401 :

اگر کسى در مکانى قرار گيرد که يا بايد رو به قبله تخلى کند تا در منظر ديگران نباشد، يا در منظر ديگران رو از قبله بگرداند، کدام يک را بايد برگزيند؟

جواب :

اگر براى آن که نامحرم او را نبيند، ناچار شود رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند، بايد رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند.

مراد از ازاله عين نجس در بول

سوال 402 :

در نجاساتى هم چون بول ـ که عين ندارد ـ ، گفته مى شود پس از برطرف شدن عين نجس يک يا دوبار آب ريخته شود، منظور چيست؟ و اگر بول که در يک محل ريخته شده، خشک شده باشد، آيا به آن زوال عين اطلاق مى شود؟

جواب :

چون عين بول با آب ريختن زايل مى شود، ذکر مطلب فوق براى تذکر اين است که شستنى که زايل کننده عين بول است با شستنى که پاک کننده محل است و اين دو از نظر حکم متفاوت هستند، اشتباه نشود و بول پس از خشک شدن، اگر جرمى از آن نماند، زوال عين آن مى شود.

برجستگى عورت از پشت شورت

سوال 403 :

برخى از شورت ها به قدرى چسبان و کوتاه است که فقط عورت را مى پوشاند و تمام حجم عورت از آن نمايان است، آيا پوشيدن و يا نظر به افرادى با اين پوشش، اشکال دارد؟

جواب :

اگر معرضيّت براى مفسده دارد، اشکال دارد.

آداب رفتن به توالت

سوال 404 :

لطفا آداب تخلى را بيان فرماييد؟

جواب :

از جمله آدابى که بهتر است رعايت شود آن است که در وقت داخل شدن، پاى چپ را پيش گذارند و در هنگام خروج پاى راست را اوّل بيرون نهند و نيز گفتن «بسم اللّه » و دعاهاى وارد شده نيز مستحب است. هم چنين خوب است هنگام تخلى سر پوشيده باشد و مستحب است در پايان تخلى، مردان استبراء نمايند. (جهت توضيح بيشتر در اين رابطه به مسأله ى 83 تا 85 رساله مراجعه شود.)

ذکر گفتن

سوال 405 :

آيا در هنگام تخلى ذکر گفتن اشکال دارد؟

جواب :

خير، اشکال ندارد.

مکروهات رفتن به توالت (تخلى)

سوال 406 :

لطفا امورى که هنگام رفتن توالت بهتر است ترک شود را بيان فرماييد؟

جواب :

نشستن فرد در کنار راه، کنار نهر و چشمه و محل افتادن ميوه و درب خانه ها و نيز رو به آفتاب و ماه و رو به باد، بول نمودن و نيز در زمين سخت بول کردن و در سوراخ حيوانات و داخل آب راکد يا جارى و نيز در جايى که موجب لعن انسان بشود و هم چنين خوردن و آشاميدن در حال نشستن و مسواک کردن در حال تخلى و شستن خود با دست راست و يا تطهير خود با دست چپى که انگشتر با نقش اسماى خداوند در آن باشد (البته اگر موجب آلودگى نشود مکروه است و در غير اين صورت حرام است) و سخن گفتن ـ به غير ذکر خداوند و خواندن «آية الکرسى» يا حکايت اذان و يا گفتن «يرحمک اللّه » به کسى که عطسه مى کند، اگرچه مورد روايت، تحميد خود عطسه کننده است ـ و سر بالا بول نمودن مرد و هم چنين از بلندى بول کردن و تخلى ميان قبر کردن و زياد نشستن در توالت، از جمله چيزهايى است که ترک آن در هنگام تخلّى مطلوب مى باشد.

مشقت در يافتن قبله

سوال 407 :

اگر انسان به واسطه فشار غايط و بول توانايى تفحص از جهت قبله را نداشته باشد، وظيفه او چيست؟

جواب :

مى تواند به گمان خود عمل کند، در غير اين صورت وظيفه اى ندارد.

آب پس از بول

سوال 408 :

گاهى پس از بول آبى خارج مى شود که چسبندگى زيادى داشته و به آسانى از آلت و دست پاک نمى شود، اگر پس از تطهير هنوز چسبندگى آن وجود داشت، تکليف چيست؟

جواب :

اگر چسبندگى تنها حالت پوست باشد و عرفا جرمى از آن نمانده باشد، پاک شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

No image

موانع رسیدن آب به پوست

Powered by TayaCMS