احکام متفرّقه

احکام متفرّقه

احکام متفرّقه

سوال 1 :

در خيلى از شهرها و روستاها امامزاده‌هايى است که بعضاً شجره‌نامه آنها معلوم نيست، بفرمائيد : آيا رفتن به زيارت آنها و هم چنين نسبت دادن آنها به امام معصوم جايز است يا خير ؟

جواب :

رفتن به زيارت آنها اشکالى ندارد و نسبت دادن به ائمه )ع( بعنوان اين که شايد فرزندشان باشد و لو مع‌الواسطه بصورت احتمال اشکالى ندارد .

سوال 2 :

آيا روزى دادن و موت و حيات و شفاء مريض و غيره از افعال محمّد و آل محمّد )ص( مى‌باشد يا خير ؟

جواب :

حضرات ائمه )ع( واسطه در فيض هستند و به اذن الّله کارى را انجام مى‌دهند .

سوال 3 :

صحبت کردن در اثناء قرائت قرآن چه حکمى دارد ؟

جواب :

کار خوبى نيست، بلکه در قرآن دستور به سکوت و استماع داده شده است و هرگاه خواننده قرآن، مى‌خواهد صحبت کند، قرآن را ببندد که بى حرمتى نشود .

سوال 4 :

آيا مى‌توان با حفظ حجاب اسلامى از لباسهاى داراى رنگ شاد استفاده نمود ؟

جواب :

اشکال ندارد .

سوال 5 :

تلاش در راه حفظ فرهنگى ملّى و اغناى آن چون آداب و رسوم، زنان و لباس اعياد چه صورت دارد ؟

جواب :

تلاش در راه حفظ فرهنگ ملّى که مغاير با اصول اسلامى نباشد اشکال ندارد اگرچه بهتر است سعى شود که فرهنگ اسلامى ترويج شود .

سوال 6 :

همانطورى که مستحضريد، يکى از سنّتهاى ملّى ملّت ايران برپائى عيد نوروز است که پيرايه‌هائى نيز براى آن قرار داده شده که از جمله چهارشنبه سورى و سيزده به در است که در طول سالهاى اخير برپائى اين مراسم علاوه بر بجا گذاشتن تلفات و خسارات جانى و مالى، موجب هتک حرمت مسائل شرعى شده و به ويژه در روز سيزده به در در صحراها و بيابانها، برخى علاوه بر اختلاط محرم و نامحرم به رقص و پايکوبى و انجام برخى محرّمات ديگر مى‌پردازند، از آنجائى که متأسفانه روز به روز اينگونه سنّتها در حال رواج است خواهشمند است نظر مبارک را بيان فرمائيد ؟

جواب :

نوروز يکى از اعيادى است که فى الجمله مورد تأئيد روايات ائمه معصومين )ع( مى‌باشد و کارهائى که در اين ايّام انجام مى‌شود مثل صله‌رحم و ديد و بازديد، بسيار پسنديده است ولى چهارشنبه سورى و سيزده به در يکى از سنّتهاى غلط و حتّى از نظر عقلى هم هيچ جايگاهى ندارد و لذا شايسته است مؤمنين از برپائى اينگونه مجالس مثل چهارشنبه سورى و سيزده به در، مخصوصاً اگر مشتمل بر محرّمات باشد، حذر نمايند .

سوال 7 :

ملاک اصلى اسراف و تجّمل گرايى چيست ؟

جواب :

هر چيزى که از حدّش تجاوز کند، اسراف است خصوصاً در خوردنيها و آشاميدنيها که در آيه نيز بدان اشاره شده است، ولى تجّمل گرايى غير از اسراف است، ممکن است با هم نيز جمع شوند و آن استفاده نمودن از ابزار و آلات آرايش و لوکس که خارج از شأن و زندگى انسان باشد .

سوال 8 :

اگر در راديو و تلويزيون، توسط گوينده‌اى مسئله‌اى بيان شود از نظر شرع چه مقدار مى‌توان به آن اطمينان داشت و عمل کرد ؟

جواب :

شخصى که در راديو يا تلويزيون مسئله مى‌گويد در صورتى مى‌توان حرف او را قبول نمود که او را از نظر علم و تقوى بشناسد، و الاّ اعتماد به گفته او مشکل است .

سوال 9 :

آيا رجعت يکى از ضروريّات دين است که منکر او مرتدّ شود ؟

جواب :

ارتداد با انکار ضرورت در دين محقّق مى‌شود و رجعت از ضروريّات مذهب است مگر انکارش با اعتقاد به ضرورى بودن آن در دين باشد که برگشت به انکار نبوّت کند، که در اين صورت هم مرتدّ مى‌شود .

سوال 10 :

تقيّه کردن در چه مواردى جايز است ؟

جواب :

هر جا که اگر عمل بر خلاف آنچه را که مخالف انجام مى‌دهد صورت بگيرد موجب ضرر به نفس يا عِرض يا مال معتنى به باشد و راه چاره‌اى بجز هماهنگى با آنان نداشته باشد .

سوال 11 :

آيا استمداد از حضرات انبياء و ائمه معصومين )ع( بطور مستقيم امکان دارد ؟

جواب :

خداوند تبارک و تعالى انبياء و ائمه را واسطه در فيض قرار داده پس مى‌توان آنها را واسطه بين خود و خانه خدا قرار دهيم و حاجت خود را از خدا بخواهيم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام قضا

No image

احکام حدود

No image

احکام قصاص

No image

احکام دیات

No image

احکام عزاداری

پر بازدیدترین ها

No image

مطهرات

No image

تکبیرة الاحرام

No image

قضاى نماز آیات

No image

مسح

Powered by TayaCMS