احکام عزادارى
سوال 1 :
جوانانى که عاشقانه در عزادارى امام حسين )ع( شرکت مىنمايند ولى نماز نمىخوانند، آيا اجر و مزدى مىبرند ؟
جواب :
ترک نماز عقوبت شديد دارد که اميد است کسى به آن مبتلا نشود، گرچه اجر عزادارى بر سيّدالشهداء )ع( جاى خود را دارد ولى آن جبران کننده نمىباشد بلکه خواندن نماز بر عزاداران شايستهتر است پس خوب است که رفتارهاى اباعبدالّله را سرمشق و الگوى خود قرار دهند .
سوال 2 :
آيا بودن چلچراغ و علم و غيره در دستهجات سينهزنى منشأ تاريخى دارد ؟
جواب :
ظاهراً اينها از زمان صفويه پديد آمد جهت ارائه آنچه در کربلا بوده و واژگون گرديده و مشعلها و چلچراغ وسيله روشنايى آن زمان بوده است که امروزه علائم و نشانه دستهها قرار گرفته است .
سوال 3 :
شرکت روحانى در مراسم شبيهخوانى و تعزيهدارى با وضع فعلى چه صورت دارد ؟
جواب :
اين بستگى به وضع تعزيهدارى در آن محيط دارد، چه بسا صلاح نيست، خصوصاً اگر موجب وهن مجالس وعظ و عزادارى باشد .
سوال 4 :
استفاده از طبل و سنج و نى و غيره در هيئات عزادارى چگونه است ؟
جواب :
هر چيزى که از ادوات و آلات لهو باشد استفاده از آن، محلّ اشکال است .
سوال 5 :
آيا کمک کردن براى تزئين چلچراغ ثواب دارد يا خير ؟
جواب :
در صورتى که جزء شعائر باشد، ثواب دارد .
سوال 6 :
زنجير زدن در عزادارى سيّدالشهداء )ع( چه حکمى دارد ؟
جواب :
عزادارى سيّدالشهداء )ع( چون يکى از مهمترين شعائر دينى و مذهبى است، بايد هر چه بهتر برگزار شود، البتّه با رعايت مقرّرات شرعيّه پس زنجيرزنى و مانند آن در صورتى که احراز ضرر براى انسان حاصل نشود، وجهى براى حرمت بنظر نمىرسد .
سوال 7 :
قمه زدن در عزادارى امام حسين )ع( چه صورت دارد ؟
جواب :
اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحيّت شود، مشروعيّت ندارد
سوال 8 :
سينهزنى خانمها با رعايت حجاب در مجامع عمومى چه حکمى دارد ؟
جواب :
در مجامع عمومى کار پسنديدهاى نيست و بايد اجتناب گردد .
سوال 9 :
آيا تعزيهدارى و شبيهخوانى جايز است ؟
جواب :
بنظر ما چون تعزيهدارى و شبيهخوانى در بسيارى از موارد موجب هتک حرمت به ساحت مقدّس بزرگان دين مىگردد، بايد اجتناب شود مخصوصاً اگر مزاحمت با مجالس وعظ و سوگوارى داشته باشد .