احکام قضا

احکام قضا

احکام قضا

سوال 1 :

اگر مستأجرى، ملک را بعد از انقضاء مدّت اجاره تخليه ننمايد، آيا مى‌توان او را با تعزير يا حبس و ... وادار به تخليه نمود يا خير ؟

جواب :

بايد حکومت اقدام به تخليه نمايد و تعزير جايز نيست مگر آن که مستأجر جرمى مرتکب شده باشد که در آن صورت تعزير اشکال ندارد .

سوال 2 :

همان طورى که مسستحضريد تعزيرات بيد الحاکم است آيا حدّاقلّ تعزيرات مثلاً يک ضربه شلاّق است يا اقلّ معتدٌّ به است، چگونه بايد عمل نمود ؟

جواب :

تعزير بما يراه الحاکم است که نسبت به جرم و جانى تفاوت مى‌کند ولى اقلّ مراتب آن، يک ضربه شلاّق است .

سوال 3 :

آيا در نگهدارى متّهم در حبس تعزيرى )با قرار بازداشت( حدّاقلّ و اکثرى معيار است يا مدّت زمان بيد الحاکم است ؟

جواب :

در صورتى که بپذيريم حبس تعزيرى را که به نظر ما حبس تعزيرى مشکل است و على فرض قبول حدّاقلّ و اکثرى وجود ندارد و به نظر حاکم شرع است .

سوال 4 :

شخصى با مراجعه به دادگاه مدّعى است که بر اثر صدمه وارده توسط زيد مبلغ يک ميليون تومان هزينه دارو و درمان نموده است، در حالى که چهارصد هزار تومان ديه به او تعلّق گرفته و خواستار ششصد هزار تومان مابقى مى‌باشد، آيا دادگاه تکليفى دارد ؟

جواب :

بيش از ديه شخص جانى بدهکار نيست .

سوال 5 :

شخصى با مراجعه به دادگاه اعلام مى‌دارد براى خرج زيدى که بر اثر ضربه به وى مجروح گرديده دويست هزار تومان خرج دارو و درمان نموده است، آيا مى‌توان از ديه مقرّره مبلغ فوق را کسر نمود يا خير ؟

جواب :

در صورتى که با شخص مجنى عليه شرط کند که بايد مقدارى را که جهت معالجه او صرف نموده پس بدهد و يا آن که در مواقع اضطرارى که خوف فوت و يا ضرر بيش از حدّ نسبت به مجنى عليه مى‌شود مخارجى را که جانى صرف مى‌کند با اين نيّت که آن را پس بگيرد و يا آن که عرف جامعه به گونه‌اى است که معمولاً اين مخارج را از ديه کم مى‌کنند در اين موارد جانى مى‌تواند مقدارى را که صرف نموده از ديه کسر نمايد .

سوال 6 :

اگر کسى از نفس شخصى ديگر کفالت نمود و متّهم فرار کرد آيا کفيل را مى‌توان زندان نمود يا خير ؟

جواب :

بلى در صورتى که کفالت از نفس کرده باشد مى‌توان کفيل را زندانى نمود .

سوال 7 :

فردى محکوم به اعدام شده و بخواهد عضو يا اعضاى بدن خود را به اشخاص مضطر هديه نموده و در قبال آن از حاکم شرع تخفيفى بخواهد، آيا حاکم شرع مى‌تواند حکم اعدام او را تخفيف دهد و اگر حاکم شرع تخفيف از اعدام به محکوم شرط نمايد آيا اين شرط صحيح است ؟

جواب :

هديه او اثرى ندارد بلکه بايد در هر جا به وظيفه عمل نمود و تخفيف در اين رابطه مشروعيّت ندارد پس شرطش هم نافذ نيست .

سوال 8 :

سرقت اطّلاعات سرّى کد شده و رمزدار از شبکه‌هاى کامپيوترى و يا کامپيوترهاى شخصى و کشف آنها چه حکمى دارد همين طور سرقت و فروش غير مجاز شماره‌هاى موبايل توسط آشنايى با تکنيک الکترونى مرکزى آن چه صورت دارد و آيا با وجود ساير شرائط امکان اجراى حدّ سرقت وجود دارد ؟

جواب :

مسلّماً سرقت اينگونه امور حرام است ولى اجراى حدّ سرقت در اين موارد محلّ اشکال است بلکه حاکم شرع مى‌تواند او را تعزير نمايد .

سوال 9 :

در تصدّى منصب قضا، آيا قاضى لازم است خود را عادل بداند يا قضاوت نيز مثل امامت جماعت است که اگر مأموم، امام را عادل بداند بتواند امامت کند ؟

جواب :

قبول قضاوت در صورتى است که قاضى خود را عادل بداند .

سوال 10 :

به بعضى از زندانيها براى نجات از زندان پيشنهاد جريمه نقدى مى‌دهند، آيا صحيح است ؟

جواب :

اگر قانون اجازه بدهد اشکال ندارد زيرا از مسائل حکومتى است .

سوال 11 :

آيا بازداشت متّهم يا زندانى کردن او قبل از ثبوت محکوميّت جايز است ؟

جواب :

در بعضى موارد مثل قتل بازداشت لازم است و در بعضى موارد هم جايز نيست .

سوال 12 :

ملاک اصلى تعزيرات در حکومت اسلامى چيست ؟

جواب :

ملاک اين است که حاکم شرع در موردى که آن عمل حدّ معيّن شرعى ندارد تشخيص دهد که مجرم بايد ادب شود يعنى تعزير گردد .

علم قاضى

سوال 1 :

نظر مبارک را پيرامون علم قاضى از نظر الحاق به اقرار يا بيّنه بيان بفرمائيد و اگر علم قاضى طريق سوّمى مى‌باشد حکم عفو چگونه است ؟

جواب :

قاضى مى‌تواند به علم خود عمل کند علم قاضى حکم بيّنه را دارد نه اقرار و بعيد نيست قبول عفو مخصوص اقرار باشد .

سوال 2 :

نظر اسلام را پيرامون اعتبار اسنادى که توسط دستگاههاى مدرن تهيّه مى‌شود مانند فاکس، فيلم، عکس، نوار ضبط، تلفنگرام، زيراکس، فتوکپى و ... بيان فرمائيد کداميک مى‌تواند مستند حکم قاضى قرار گيرند و به عنوان مؤيّد تا چه حدّ قابل استناد مى‌باشند ؟

جواب :

محلّ اشکال است مگر اين که موجب علم قاضى شود و تزوير در او نشده و بتواند قطع پيدا کند در آنها به صاحبش .

اقرار

سوال 1 :

ضرب و جرح متّهم قبل از صدور حکم بوسيله مأمورين براى گرفتن اقرار چه صورت دارد ؟

جواب :

ضرب و شتم و شکنجه متّهم حرام است و عقوبت اخروى دارد و چه بسا موجب قصاص يا ديه مى‌گردد

Powered by TayaCMS