احکام سعى

احکام سعى

احکام سعى

سعى از ارکان حج است ، پس هر کسى آن را عمداً با آگاهى يا بدون آگاهى از واجب بودنش يا از اينکه سعى چه عملى است يا اينکه محل سعى کجا است ، آن را ترک کند تا زمانيکه نتواند اعمال عمره را تا قبل از زوال آفتاب روز عرفه انجام دهد ، حجش باطل است ، و حکم چنين شخصى حکم کسى است که طواف را بهمين صورت ترک کرده باشد ، و بيان آن در اوّل مسائل طواف گذشت .

مسأله 341 : اگر سعى را از روى فراموشى ترک کرد ، هر گاه يادش آمد بايد آن را بجا آورد ، اگر چه از اعمال حج فارغ شده باشد ، و اگر نتواند خود آن را انجام دهد و يا اينکه موجب سختى و زحمت زيادى براى او شود بايد نائب بگيرد ، و حج در هر دو صورت ذکر شده صحيح است .

مسأله 342 : کسى که نتواند سعى را خود شخصاً ـ اگر چه با کمک ديگرى ـ در وقت مشخص شده آن ، انجام دهد ، واجب است از ديگرى جهت سعى دادنش کمک بگيرد ، اگرچه بوسيله حمل کردن او بر دوش يا گارى يا مانند آن باشد ، و اگر اين را هم نتواند بايد نائب بگيرد تا از طرف او سعى را انجام دهد ، و اگر نتواند نائب بگيرد تا از طرف او سعى را انجام دهد ، و اگر نتواند نائب هم بگيرد ، مانند شخصى بيهوش ولىّ او يا ديگرى از طرف او سعى را انجام دهد ، و حجش صحيح خواهد بود .

مسأله 343 : بنابر احتياط بعد از طواف و نماز آن بايد فوراً سعى نمود ، اگرچه ظاهر اين است که ميشود آن را تا شب جهت رفع خستگى يا کم شدن حرارت هوا به تاخير انداخت ، بلکه بنابر اقوى تأخير آن تا شب بدون هيچ دليلى جايز است ، آرى تاخير انداختن آن تا فرداى روز طواف در صورت اختيار جايز نيست .

مسأله 344 : حکم زياد شدن عدد شوطهاى سعى همان حکم زياد شدن شوطهاى طواف است ، پس اگر عمدى و با آگاهى از حکم شرعى باشد ، سعى باطل ميشود . آرى اگر حکم را نميدانسته بنابر اظهر سعى با زياد شدن شوطهايش باطل نمى شود ، اگرچه احوط اعاده آن است .

مسأله 345 : اگر از روى اشتباه زيادى حاصل شد ، سعى صحيح است ، ولى مقدار زيادى اگر يک شوط يا بيشتر باشد ، مستحب است آن را تا هفت شوط کامل کند تا يک سعى کامل غير از سعى اوّل باشد ، و بنابر اين پايان سعى دوّم در صفا خواهد بود .

مسأله 346 : اگر از روى عمد شوطهاى سعى را کم کند ، با علم به حکم شرعى يا با جهل به آن حکم او حکم کسى است که سعى را به همين صورت ترک کرده باشد ، و بيان آن گذشت .

و امّا اگر از روى فراموشى باشد ، بنابر اظهر بايد کمبود آن را هر گاه که يادش بيايد جبران کند ، خواه يک شوط يا بيشتر باشد .

و چنانچه پس از گذشتن وقت آن يادش بيايد ، مانند اينکه کمبود سعى عمره تمتع را در عرفات يادش بيايد ، يا کمبود سعى حج را پس از گذشت ماه ذى الحجّة يادش بيايد ، احوط اين است که کمبود آن را جبران و سپس سعى را اعاده نمايد ، و اگر نتواند شخصاً آن را انجام دهد و يا اينکه موجب مشقت و زحمت زيادى شود ، بايد نائب بگيرد ، و احتياط اين است که نائب کمبود سعى اوّل را جبران و سپس سعى را اعاده کند .

مسأله 347 : اگر از روى فراموشى شوطهاى سعى عمره تمتع را کم کند ، و به خيال اينکه سعى را به طور کامل انجام داده از احرام خارج شود ، بنابر احتياط بايد يک گاو کفاره بدهد ، و بايد سعى را بترتيبى که گفته شد جبران نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام سعى

No image

احکام سعى

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

سعى بین صفا و مروه

No image

شک در سعى

No image

احکام سعى

Powered by TayaCMS