ه - احکام ازدواج با زن شوهردار

ه - احکام ازدواج با زن شوهردار

ه - احکام ازدواج با زن شوهردار

حديث شريف:

1 - در موثق اديم به نقل از امام صادق‌عليه السلام آمده است که فرموده:"زنى که ازدواج کند در حالى که شوهر دارد، از هم جدا شوند ]يعنى‌از شوهر جديد[ وهرگز با هم ازدواج نکنند."(127)

2 - در موثق زراره به نقل از امام باقرعليه السلام درباره زنى که شوهرش‌مفقود شده، يا خبر مرگ شوهرش را آورده‌اند، و او ازدواج کرده‌سپس شوهرش باز آمده واو را طلاق داده‌است.

حضرت فرمود: "اين براى هر دو شوهر يک عده سه ماهه نگه‌مى‌دارد، وشوهر دومى براى هميشه حق ندارد با او ازدواج کند."(128)

تفصيل احکام:

1 - ازدواج با زن شوهردار، مانند ازدواج با زنى که در عده است،موجب حرمت ابدى مى‌گردد.

2 - اگر مردى با زنى که شوهر دارد، با آگاهى از شوهردار بودنش،ازدواج کند آن زن مطلقاً بر او حرام گردد خواه با او آميزش کرده باشديا خير.

3 - اگر با جهل با آن زن ازدواج کرده باشد تنها اگر با او آميزش کرده‌باشد حرامش گردد.

الحاق فرزندان در ازدواج با زن عده‌دار

حديث شريف:

1 - در مرسل جميل بن صالح به نقل از برخى اصحابش به نقل ازامام‌عليه السلام درباره زن عده دارى که در عده، ازدواج کرده آمده است.."آن دو از هم جدا شوند، وبراى هر دو شوهر يک عده نگه دارد واگرپس از شش ماه يا بيشتر کودکى به دنيا آورد از آن دومى است، واگرپيش از شش ماه کودکى به دنيا آورد اين کودک از آن اولى است."(129)

2 - از زراره آمده است که گفت.. "از امام صادق‌عليه السلام پيرامون‌مردى پرسش کردم که زنش را طلاق داد وسپس آن زن بعد از گذشت‌عده ازدواج کرد، و پس از پنج ماه کودکى آورد، پس آن کودک از آن‌اولى است واگر در کمتر از شش ماه کودکى آورد از آن مادر وپدر اولى‌اوست، واگر پس از شش ماه کودکى آورد از آن دومى است."(130)

تفصيل احکام:

1 - اگر مردى با زنى که در عده است ازدواج کرد، و بدون آن که‌بداند آن زن در عده بوده، با او آميزش کند، وآن زن، با آن که شوهرسابقش با او آميزش کرده بوده حامله مى‌گردد وسپس زن، کودکى رابه دنيا مى‌آورد، از نظر اين که آيا کودک از اولى است يا دومى‌احکامى دارد بر اساس مدتى که از آميزش با اين يا آن مى‌گذرد:

الف - اگر از آميزش شوهر دوم با زن کمتر از شش ماه گذشته وازآميزش همسر اول بيشترين مدتى که براى حاملگى لازم است‌نگذشته باشد، فرزند به شوهر اول ملحق مى‌شود.

ب - اگر از آميزش اول بيشترين مدت حاملگى گذشته واز آميزش‌دومى شش ماه يا بيشتر تا مدتى کمتر از بيشترين زمان حاملگى‌گذشته باشد، فرزند به شوهر دوم مى‌رسد.

ج - اگر از آميزش اول بيشترين مدت حاملگى گذشته واز آميزش‌دومى کمتر از شش ماه گذشته باشد، کودک به هيچ يک نمى‌رسد.

د - اگر از اولى شش ماه يا بيشتر گذشته باشد، واز دومى نيزچنين، نظر اقوى آن است که فرزند در صورت نبودن نشانه‌هاى ديگر- همچون آزمايشهاى علمى مورد اطمينان که آن را به اولى مى‌رساند -به دومى مى‌رسد.

ه - همين حکم منطبق است اگر ازدواج با شوهر دوم پس از تمام‌شدن عده اول صورت گرفته باشد، وشک کنند که فرزند به که‌مى‌رسد.

تداخل دو عده‌

اگر دو عده در زن جمع شد همچون عده وطء به شبهه وعده‌طلاق يا عده وفات ونظاير آن. آيا اين دو عده باهم تداخل مى‌يابند ياتعدد واجب است؛ يعنى عده‌ها از هم جدا گرفته مى‌شوند؟

در اين مورد احوط، ترتيب احکام تعدّد است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS