ج - حرمت جمع دو خواهر

ج - حرمت جمع دو خواهر

ج - حرمت جمع دو خواهر

قرآن کريم مى‌فرمايد: )...وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ...(116)).

"ونيز حرام شد جمع ميان دو خواهر..."

1 - در صحيح محمد بن قيس از ابو جعفرعليه السلام آمده است که‌فرمود: "امير المؤمنين‌عليه السلام درباره دو خواهر داورى کرده که مردى‌يکى از آن دو را به ازدواج در آورده است وپس از حامله شدن‌طلاقش داده است وسپس از خواهرش خواستگارى کرده است‌وپيش از آن که خواهرش وضع حمل کند، اين دو خواهر را با يکديگرجمع کرد )يعنى با خواهر مطلقه‌اش ازدواج کرد( وامير المؤمنين‌دستور داد آخرى را رها کند تا خواهر مطلقه‌اش وضع حمل کند،وسپس از او خواستگارى کند، ودو بار به او مهر بپردازد."(117)

2 - در قرب الاسناد به نقل از امام رضاعليه السلام آمده است که ازحضرت‌عليه السلام پيرامون مردى پرسش کردم که زنى دارد، آيا او مى‌تواندخواهر آن زن را متعه کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "خير."(118)

3 - از فروع کافى از حضرت باقر ويا امام صادق عليهما السلام نقل شده که‌درباره مردى که با دو خواهر در يک عقد ازدواج کرد حضرت‌عليه السلام‌فرمود: "اختيار با مرد است که هر يکى را خواست نگه مى‌داردوديگرى را رها بسازد."(119)

تفصيل احکام:

ازدواج کردن با دو خواهر در يک وقت، حرام است، واينک فروع‌اين مسأله:

1 - بر مرد جايز نيست در ازدواج دو خواهر را با هم جمع کند،خواه ازدواج دائم باشد يا موقت، چه خويشاوندى، اين دو خواهرنسبى باشد يا رضاعى.

2 - اگر مردى با زنى ازدواج کند وسپس خواهر او را به عقد درآورد، عقد دومى باطل خواهد بود خواه پس از دخول بر اولى باشديا پيش از آن، واگر بر دومى دخول کرد اولى بر او حرام نمى‌گردد،زيرا ازدواج با اولى حلال و با دومى حرام بوده، وحرام، حلال راباطل نسازد.

3 - اگر همزمان دو خواهر را باهم عقد کرد يا يکى را عقد کردووکيلش در همان زمان دومى را به عقد او در آورد هر دو عقد باطل‌گردد، اگر چه اين سخن هم موجه است که يکى از آن دو رابرمى‌گزيند )که در اين صورت عقد دومى باطل مى‌گردد.(

4 - اگر مردى دو خواهر را به عقد در آورد، سپس شک کند کدام‌عقد پيشتر بوده يا در همزمانى آنها ترديد نمايد، بنا به احتياط هر دوعقد محکوم به بطلان مى‌باشد.

5 - اگر مردى با يکى از دو خواهر ازدواج کرد وسپس او را طلاق‌رجعى داد، جايز نيست با خواهر ديگرش ازدواج کند، مگر آن که‌اولى از عده بيرون آيد، واگر طلاق به سبب عيبى که به فسخ‌مى‌انجامد، يا طلاق خلع بود، آن مرد مى‌تواند - حتى قبل از تمام‌شدن عده - با ديگر خواهرش ازدواج کند، ودر اين هنگام زن‌نمى‌تواند از بذل - يعنى پولى يا چيزى که در طلاق خلع به شوهربخشيده - رجوع کند، زيرا طلاق ديگر رجعى نمى‌شود.

6 - اگر مردى با يکى از دو خواهر زنا کرد، مى‌تواند در مدت‌استبراء اولى )مدتى که زن زنا داده بايد به جاى عده صبر کند( بادومى ازدواج کند. وهمچنين است اگر به شبهه با او نزديکى کرده‌باشد واحوط اعتبار خروج است از عده، بويژه اگر از طرف مرد شبهه‌باشد واز طرف زن، زنا به سبب آگاهى آن زن به اينکه آن مرد شوهر اونيست، بنا بر نص خاص که از معصومين وارد شده است.

7 - در روايات مستفيض آمده است که هرگاه شخص با زنى ازدواج‌موقت )متعه( کند وسپس مدتش به سر آيد جايز نيست با خواهر اوازدواج کند، مگر پس از انقضاى عدّه او.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS