گفتار در احکام میقاتها

گفتار در احکام میقاتها

گفتار در احکام ميقاتها

مساءله 1 - جائز نيست قبل از ميقات احرام بستن و اگر ببندد منعقد نمى شود و عبور با احرام از ميقات کافى نيست بلکه بايد در ميقات محرم شود مگر در دو جا که استثناء شده يکى اينکه نذر کرده باشد که قبل از ميقات احرام ببندد که اين نذر جائز و صحيح است و واجب است به نذر خود عمل کند، و بر چنين کسى واجب نيست احرامى را که قبل از ميقات بسته در ميقات تجديد کند، و نيز واجب نيست که حتما از ميقات عبور مى نمايد، و احتياط آن است که نقطه احرام بستن را تعيين کند پس بنابراحتياط نذر احرام بستن قبل از ميقات بدون اينکه معين کند کجا احرام ببندد صحيح نيست ، بله بعيد نيست که تعيين با ترديد بين دو مکان صحيح باشد به اينکه بگويد براى خدا باد بر عهده من که يا از کوفه محرم شود و يا از بصره هرچند تکه احتياط خلاف اين و در اين مسئله فرقى نيست بين احرام براى حج واجب يا مستحب يا عمره مفرده ، بله اگر براى حج يا عمره تمتع باشد شرطش آن است که در ماههاى حج بوده باشد.

مساءله 2 - اگر نذر کند ونذر خود را عمدا و يا نسيانا بشکند (يعنى از آن مکانى که نذر کرده بود احرام نبندد) در صورتى که از ميقات محرم شده باشد احرامش باطل نيست تنها در صورت تخلف عمدى کفاره بعهده اش ‍ مى آيد.

مورد دوم جائى است که بخواهد عمره را درک کند و بترسد که اگر احرام را تا رسيدن به ميقات تاءخير بنيدازد ماه رجب سرآيد، که در اينصورت مى تواند از قبل از رسيدن به حساب عمره رجب احرام ببندد هر چند که بقيه اعمال عمره اش در شعبان واقع شود و بهتر و به احتياط نزديکتر آنست که چون به ميقات رسيد آنرا تجديد کند همچنانکه بهتر و به احتياط نزديکتر آنست که بستن احرام را تا آخر وقت رجب تاءخير بيندازد، هرچند که ظاهر اين است که قبل از تنگى وقت نيز جائز است به شرطى که تعيين داشته که اگر احرام را تا رسيدن به ميقات تاءخير بيندازد رجب از او فوت مى شود، و ظاهرا فرقى بين عمره مستحبى و واجب و عمره نذرى و امثال آن نباشد.

مساءله 3 - تاءخير انداختن احرام از ميقات جائز نيست ، مثلا کسى که مى خواهد حج و يا عمره را بجاى آورد و يا مى خواهد داخل مکه شود جائز نيست در حال اختيار بدون احرام از ميقات بگذرد، بلکه احتياط آن است که حتى از محاذى ميقات نيز نگذرد هرچند که سر راه خود ميقاتى ديگر در پيش ‍ داشته باشد، بنابراين اگر از ميقات محرم نشده باشد واجب است برگردد به ميقات و احرام ببندد بلکه احتياط آن است که برگردد هرچند در پيش ‍ رويش ميقاتى ديگر باشد، و اما قصد مناسکى (براى حج يا عمره ) ندارد و نمى خواهد داخل مکه شود مثلا در نقطه اى داخل حرم و خارج مکه کارى دارد، واجب نيست احرام ببندد.

مساءله 4 - اگر عمدا و با علم احرام از ميقات تاءخير بيندازد و سپس بخاطر تنگى وقت و ياعذرى نتواند به ميقات برگردد و در پيش روى هم ميقاتى نباشد احرام وحجش باطل است و واجب است در صورتى که مستطيع بوده سال بعد حج را بياورد، و اما اگر مستطيع نبود واجب نيست هرچند که بخاطر ترک احرام گناه کرده است .

مساءله 5 - اگر مريض باشد و نتواند لباس خود را درآورده دوجامه احرام رابه تن کند کافى است اينکه نيت احرام نموده تلبيه بگويد، البته همينکه عذرش از بين رفت بايد جامه را بکند و لباس احرام را بپوشد و ديگر واجب نيست به ميقات برگردد.

مساءله 6 - اگر بخاطر بيمارى يا بيهوشى و عذر ديگرى مثل آنها نتواند از ميقات محرم شود در نتيجه بدون احرام از ميقات بگذرد، هرزمان که عذرش ‍ برطرف شد واجب است به ميقات برگردد و اگر نتوانست در همانجائيکه هست احرام مى بندد، و نزديکتر به احتياط آنست که بهر مقدار که مى تواند به سمت ميقات برگردد هرچند که واجب نبودن اين اقوى است ، بله اگر به داخل حرم رسيده باشد حتى الامکان به خارج حرم برميگردد و اگر ممکن نبود همانجا که هست محرم مى شود و بهتر و نزديکتر به احتياط آن است که به هر مقدار که مى تواند به طرف خارج حرم نزديکتر شود، در جائى هم که ترک احرام به خاطر فراموشى و يا ندانستن حکم و يا جهل به موضوع (مثلا جهل به موضوع ميقات )بوده و همچنين در فرضى که بناى انجام مناسک نداشته و بعد از گذشتن از ميقات با به سمت آن برگردد و اگر احرام را فراموش کند و تا آخر اعمال عمره آنرا نياورد و جبرانش نيز برايش ممکن نباشد صحت عمره اش بعيد نيست لکن نزديکتر به احتياط آنست که بگوئيم باطل است و اگر تا آخر اعمال عمره و حج به ياد نياورد حج و عمره اش صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS