نصاب طلا و نقره‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نصاب طلا و نقره‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نصاب طلا و نقره

مسأله 1913 :

طلا دو نصاب دارد : نصاب اول آن بيست مثقال شرعى است ، که هر مثقال آن هيجده نخود است ، که بنابر مشهور سه ربع مثقال صيرفى - معمولى - است ، پس وقتى طلا به بيست مثقال شرعى که پانزده مثقال صيرفى است برسد ، اگر شرايط ديگر را هم که گذشت داشته باشد ، انسان بايد يک چهلم آن را که نه نخود مى شود از بابت زکات بدهد ، و اگر به اين مقدار نرسد زکات ندارد . نصاب دوم آن چهار مثقال شرعى است ، که سه مثقال صيرفى - معمولى - است ، يعنى اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود بايد زکات تمام هيجده مثقال را از قرار چهل يک بدهد ، و اگر کمتر از سه مثقال اضافه شود فقط بايد زکات پانزده مثقال آن را بدهد ، و زيادى آن زکات ندارد ، و همچنين است هر چه بالا رود ، يعنى اگر سه مثقال اضافه شود بايد زکات تمام آنها را بدهد ، و اگر کمتر اضافه شود مقدارى که اضافه شده زکات ندارد .

مسأله 1914 :

نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن ( 105 ) مثقال صيرفى - معمولى - است که اگر نقره به ( 105 ) مثقال صيرفى برسد و شرايط ديگر را هم که گذشت داشته باشد ، انسان بايد چهل يک آن را که دو مثقال و پانزده نخود است از بابت زکات بدهد ، و اگر به اين مقدار نرسد زکات به آن تعلق نمى گيرد . و نصاب دوم آن بيست و يک مثقال است ، يعنى اگر بيست و يک مثقال به ( 105 ) مثقال اضافه شود ، بايد زکات تمام ( 126 ) مثقال را که يک چهلم آن است بدهد ، و اگر کمتر از ( 21 ) مثقال اضافه شود ، فقط بايد زکات ( 105 ) مثقال آن را بدهد و زيادى آن زکات ندارد ، و همچنين است هر چه بالا رود ، يعنى اگر ( 21 ) مثقال اضافه شود بايد زکات تمام آنها را بدهد ، و اگر کمتر اضافه شود مقدارى که اضافه شده و کمتر از ( 21 ) مثقال است زکات ندارد ، بنابراين اگر انسان يک چهلم هر چه طلا و نقره دارد بدهد ، زکاتى را که بر او واجب بوده داده است ، و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است ، مثلا کسى که ( 110 ) مثقال نقره دارد ، اگر يک چهلم آن را بدهد ، زکات ( 105 ) مثقال آن را که واجب بوده داده ، و مقدارى هم براى ( 5 ) مثقال آن داده که واجب نبوده است .

مسأله 1915 :

کسى که طلا يا نقره ء او به اندازه ء نصاب است ، اگر چه زکات آن را داده باشد ، تا وقتى از نصاب اول کم نشده همه ساله بايد زکات آن را بدهد .

مسأله 1916 :

زکات طلا و نقره در صورتى واجب مى شود که آن را سکه زده باشند و معاملهء با آن رواج داشته باشد ، و اگر سکهء آن هم از بين رفته باشد ، بايد زکات آن را بدهند .

مسأله 1917 :

طلا و نقره ء سکه دارى که زنها براى زينت به کار مى برند ، در صورتى که رواج معامله با آن باقى باشد ، يعنى معاملهء پول طلا و نقره با آن شود ، بنابر احتياط زکات آن واجب است ، ولى اگر رواج معامله با آن باقى نباشد ، زکات واجب نيست .

مسأله 1918 :

کسى که طلا و نقره دارد ، اگر هىچکدام آنها به اندازه ء نصاب اول نباشد ، مثلا ( 104 ) مثقال نقره و ( 14 ) مثقال طلا داشته باشد ، زکات بر او واجب نيست .

مسأله 1919 :

چنان که در سابق گذشت ، زکات طلا و نقره در صورتى واجب مى شود که انسان يازده ماه مالک مقدار نصاب باشد ، و اگر در بين يازده ماه طلا و نقره ء او از نصاب اول کمتر شود ، زکات بر او واجب نيست .

مسأله 1920 :

اگر در بين يازده ماه ، طلا و نقره اى را که دارد با طلا يا نقره يا چيز ديگر عوض نمايد ، يا آنها را آب کند ، زکات بر او واجب نيست ، ولى اگر براى فرار از دادن زکات اين کارها را بکند ، احتياط مستحب آن است که زکات را بدهد .

مسأله 1921 :

اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند ، بايد زکات آنها را بدهد ، و چنانچه به واسطهء آب کردن وزن يا قيمت آنها کم شود ، بايد زکاتى را که پيش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد

مسأله 1922 :

اگر طلا و نقره اى که دارد خوب و بد داشته باشد ، مى تواند زکات هر کدام از خوب و بد را از خود آن بدهد ، ولى بهتر است زکات همهء آنها را از طلا و نقره ء خوب بدهد ، و احتياط واجب آن است که زکات همهء آنها را از قسمت بد ندهد .

مسأله 1923 :

پول طلا و نقره اى که بيشتر از اندازه ء معمول فلز ديگر دارد ، اگر به آن پول طلا و نقره بگويند و خالصش هم به حد نصاب برسد ، زکات به آن تعلق مى گيرد ، و همچنين بنابر احتياط واجب در صورتى که خودش به حد نصاب برسد و خالصش به حد نصاب نرسد ، ولى اگر به آن پول طلا و نقره نگويند ، هر چند خالصش به حد نصاب برسد ، اقوى آن است که زکات به آن تعلق نمى گيرد .

مسأله 1924 :

اگر طلا و نقره اى که دارد به مقدار معمول فلز ديگر با آن مخلوط باشد ، نمى تواند زکات آن را از طلا و نقره اى که بيشتر از معمول فلز ديگر دارد بدهد ، ولى اگر به قدرى بدهد که يقين کند که طلا و نقره ء خالصى که در آن است به اندازه ء زکاتى مى باشد که بر او واجب است اشکال ندارد ، و همچنين در صورتى که قيمت آن به اندازه ء زکاتى باشد که بر او واجب است و از بابت قيمت زکات واجب بدهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

واجبات طواف

No image

نقص در طواف

No image

زیادى در طواف

No image

شک در عدد اشوط

پر بازدیدترین ها

No image

شک در عدد اشوط

No image

زیادى در طواف

No image

واجبات طواف

No image

طواف

No image

نقص در طواف

Powered by TayaCMS