وظيفه مجتهد
و امّا «صاحب قوّه اجتهاد»، پس عدم جواز تقليد او مادام که اجتهادش در مسأله، فعليّت پيدا نکرده است، منسوب به اکثر فقها است، چنانکه منقول است از «مُنيه» و «احکام»؛ و مختار، جواز آن است با عسر شخصى.
و همچنين است مجتهدِ بالفعل در غير مورد فعليّت اجتهاد، در صورت عسر اجتهاد در خصوص مسائل شخصيّه خودش، اگر چه احتياط در ترک آن است.
و بالجمله جواز تقليد در هيچ يک از اين صور، تقليدى نيست و بايد مکلّف، به استقلال عقل خودش، يا به اجتهاد خودش در اين مسأله، اعتماد نمايد.
کسى باشد که بهرهاى از علم داشته باشد.