عدول از حىّ به حىّ
س . عدول از مجتهد حىّ به حىّ، جايز است يا نه؟
1 . بنا بر احوط (مختار) در اين جا، و در دوم و سوم در لزوم اطمينان.
2 . گذشت حکم ظنّ به اعلميّت و احتمال منحصر آن، و همچنين است تخيير در وظيفه در زمان فحص اگرچه متعقَّب به علم بشود، و اعاده و قضاى ماسبق، لازم نيست على الاظهر. و گذشت اشاره به ساير صفات موجبه ترجيح، پس در تخيير، عدم آنها به نحو مذکور، معتبر است.
3 . در حکم به صحّت عمل فعلاً؛ امّا حرمت عدولِ از هر يک و جواز بقا به فتواى هر يک بعد از موت، پس مورد تأمّل است، چنانکه گذشت.
ج . جايز است، ولى احوط ترک عدول است مگر به اعلم.