شرائط شير دادنى که علت محرم شدن است
مسأله 2483 :
شير دادنى که علت محرم شدن است هشت شرط دارد:
(اول) بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى که مرده است شير بخورد فائده ندارد.
(دوم) شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچه اى را که از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، بواسطه آن شير، بچه به کسى محرم نمىشود.
(سوم) بچه شير را از پستان بمکد، پس اگر شير را در گلوى او بريزند اثرى ندارد.
(چهارم) شير خالص باشد و با چيز ديگر مخلوط نباشد.
(پنجم) شير از يک شوهر باشد، پس اگر زن شير دهى را طلاق دهند، بعد شوهر ديگرى کند و از او آبستن شود، و تا موقع زائيدن، شيرى که از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زائيدن از شير شوهر اول وهفت دفعه بعد از زائيدن از شير شوهر دوم به بچه اى بدهد، آن بچه به کسى محرم نمىشود.
(ششم) بچه بواسطه مرض شير را قى نکند و اگر قى کند، بنابر احتياط واجب کسانيکه به واسطه شير خوردن به آن بچه محرم مىشوند بايد با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.
(هفتم) پانزده مرتبه يا يک شبانه روز به طوريکه در مسأله بعد گفته مىشود شير سير بخورد، يا مقدارى شير به او بدهند که بگويند از آن شير استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلکه اگر ده مرتبه هيچ فاصله حتى به طعام دادن نباشد احتياط واجب آنست که کسانيکه به واسطه شير خوردن او به او محرم مىشوند، با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم، به او ننمايند.
(هشتم) دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند به کسى محرم نمىشود. بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال، هشت مرتبه و بعد از آن هفت مرتبه شير بخورد بکسى محرم نمىشود، ولى چنانچه از موقع زائيدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچه اى را شير دهد آن بچه به کسانيکه گفته شد، محرم مىشود.
مسأله 2484 :
بايد بچه در بين يک شبانه روز غذا يا شير کس ديگر را نخورد. ولى اگر کمى غذا بخورد که نگويند در بين، غذا خورده اشکال ندارد و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شير بخورد. ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند، يا کمى صبر کند که از زمان اولى که پستان در دهان مىگيرد، تا وقتى سير مىشود، يک دفعه حساب شود اشکال ندارد.
مسأله 2485 :
اگر زن از شير شوهر خود بچه اى را شير دهد، بعد شوهر ديگر کند و از شير شوهر دوم بچه ديگر را شير دهد، آن دو بچه به يکديگر محرم نمىشوند، اگر چه بهتر آنست که با هم ازدواج نکنند.
مسأله 2486 :
اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد، همه آنها بيکديگر و به شوهر و به زنى که آنان را شير داده محرم مىشوند.
مسأله 2487 :
اگر کسى چند زن داشته باشد و هر کدام آنان با شرائطى که گفتيم بچه اى را شير دهد، همه آن بچه ها به يکديگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم مىشوند.
مسأله 2488 :
اگر کسى دو زن شيرده دارد ويکى از آنان بچه اى را مثلا هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسى محرم نمىشود.
مسأله 2489 :
اگر زنى از شير يک شوهر پسر و دخترى را شير کامل بدهد خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمىشوند.
مسأله 2490 :
انسان نمىتواند بدون اذن زن خود، با زنهائى که به واسطه شير خوردن خواهرزاده يا برادرزاده زن او شده اند ازدواج کند. و نيز اگر با پسرى لواط کند، نمىتواند دختر و خواهر و مادر و مادر بزرگ آن پسر را که رضاعى هستند يعنى به واسطه شير خوردن دختر و خواهر و مادر او شده اند، براى خود عقد کند.
مسأله 2491 :
زنى که برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمىشود اگر چه احتياط مستحب آنست که با او ازدواج نکند.
مسأله 2492 :
انسان نمىتواند با دو خواهر، اگر چه رضاعى باشند يعنى به واسطه شير خوردن، خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند. و چنانچه دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده اند، در صورتى که عقد آنان در يک وقت بوده مخير است هر کدام را بخواهد اختيار کند واگر در يک وقت نبوده عقد (اولى) صحيح وعقد (دومى) باطل مىباشد.
مسأله 2493 :
اگر زن از شير شوهر خود کسانى را که بعدا گفته مىشود شير دهد، شوهرش بر او حرام نمىشود، اگر چه بهتر آنست که احتياط کنند:
(اول) برادر و خواهر خود را.
(دوم) عمو و عمه و دائى و خاله خود را.
(سوم) اولاد عمو و اولاد دائى خود را.
(چهارم) برادر زاده خود را.
(پنجم) برادر شوهر، يا خواهر شوهر خود را.
(ششم) خواهر زاده خود، يا خواهر زاده شوهرش را.
(هفتم) عمو و عمه و دائى وخاله شوهرش را.
(هشتم) نوه زن ديگر شوهر خود را.
مسأله 2494 :
اگر کسى دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد به او محرم نمىشود ولى احتياط مستحب آنست که از ازدواج با او خوددارى نمايد.
مسأله 2495 :
مردى که دو زن دارد، اگر يکى از آن دو زن فرزند عموى زن ديگر را شير دهد، زنى که فرزند عموى او شير خورده، به شوهر خود حرام نمىشود.