احکام جماعت
مسأله 1469 :
موقعي که مأموم نيّت ميکند بايد امام را معيّن نمايد ولي دانستن اسم او لازم نيست مثلاً اگر نيّت کند اقتدا ميکنم به امام حاضر، نمازش صحيح است.
مسأله 1470 :
مأموم بايد غير از حمد وسوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولي اگر رکعت اوّل يا دوم او با رکعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد وسوره را بخواند.
مسأله 1471 :
اگر مأموم در رکعت اوّل ودوم نماز صبح ومغرب وعشا صداي حمد وسوره امام را بشنود، اگرچه کلمات را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره را نخواند و اگر صداي امام را نشنود، مستحبّ است حمد وسوره را بخواند ولي بايد آهسته بخواند و چنانچه سهواً بلند بخواند، اشکال ندارد.
مسأله 1472 :
اگر مأموم بعضي از کلمات حمد وسوره امام را بشنود، احتياط واجب آن است که حمد وسوره را نخواند.
مسأله 1473 :
اگر مأموم سهواً حمد وسوره بخواند، يا خيال کند صدايي را که ميشنود صداي امام نيست وحمد وسوره بخواند و بعد بفهمد صداي امام بوده، نمازش صحيح است.
مسأله 1474 :
اگر شک کند که صداي امام راميشنود يا نه، يا صدايي بشنود و نداند صداي امام است يا صداي کس ديگر، احتياطاً نبايد حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1475 :
احتياط واجب آن است که مأموم در رکعت اوّل و دوم نماز ظهر و عصر حمد وسوره نخواند و مستحبّ است به جاي آن ذکر بگويد.
مسأله 1476 :
مأموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد.
مسأله 1477 :
اگر مأموم سلام امام را بشنود، يا بداند چه وقت سلام ميگويد، احتياط مستحبّ آن است که پيش از امام سلام نگويد و چنانچه عمداً يا سهواً پيش از امام سلام دهد، نمازش صحيح است، ولازم نيست دوباره با امام سلام دهد.
مسأله 1478 :
اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام چيزهاي ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکالي ندارد، ولي اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت ميگويد احتياط مستحب آن است که بعد از امام بگويد.
مسأله 1479 :
مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده ميشود، کارهاي ديگر آن مانند رکوع وسجود را با امام يا کمي بعد از امام بجا آورد و اگر عمداً پيش از امام يا مدّتي بعد از امام انجام دهد، معصيت کرده و احتياط مستحبّ آن است که نماز را تمام کند ودوباره بخواند.
مسأله 1480 :
اگر سهواً پيش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشد بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نميکند، ولي اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع برسد، امام سر بردارد نمازش باطل است.
مسأله 1481 :
اگر اشتباهاً سر بردارد وببيند امام در سجده است، بايد به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براي زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نميشود.
مسأله 1482 :
کسي که اشتباهاً پيش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد وهنوز به سجده نرسيده، امام سر بردارد نمازش صحيح است ولي اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد بنابر احتياط واجب، نمازش را تمام کند ودوباره اعاده نمايد.
مسأله 1483 :
اگر اشتباهاً سر از رکوع يا سجده بردارد وسهواً يا به خيال اين که به امام نميرسد، به رکوع يا سجده نرود، نمازش صحيح است.
مسأله 1484 :
اگر سر از سجده بردارد وببيند امام در سجده است، چنانچه به خيال اين که سجده اوّل امام است به قصد اين که با امام سجده کند به سجده رود وبفهمد سجده دوم امام بوده، سجده دوم او حساب ميشود و اگر بخيال اين که سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اوّل امام بوده، بايد به قصد اين که با امام سجده کند دوباره با امام به سجده رود، و در هر دو صورت احتياط واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485 :
اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود وطوري باشد که اگر سر بردارد به مقداري از قرائت امام ميرسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود، نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد، نمازش به فرادي صحيح است.
مسأله 1486 :
اگر سهواً پيش از امام به رکوع رود و طوري باشد که اگر برگردد به چيزي از قرائت امام نميرسد، در صورتي که صبر کند تا امام به او برسد، نمازش صحيح است.
مسأله 1487 :
اگر سهواً پيش از امام به سجده رود بنابر احتياط واجب برگردد ومتابعت امام بنمايد و در صورتي که صبر کند تا امام به او برسد نمازش به جماعتصحيحاست، درصورتيکه امامزود برسد وگرنه فرادي ميشود.
مسأله 1488 :
اگر امام در رکعتي که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند، يا در رکعتي که تشهّد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهّد شود، مأموم نبايد قنوت وتشهّد را بخواند ولي نميتواند پيش از امام به رکوع رود يا پيش از ايستادن امام بايستد، بلکه بايد صبر کند تا قنوت و تشهّد امام تمام شود و بقيّه نماز را با او بخواند.