احکام جماعت
مسأله 1469 :
موقعى که مأموم نيت مىکند، بايد امام را معين نمايد ولى دانستن اسم او لازم نيست، و اگر نيت کند اقتدا مىکنم به امام جماعت حاضر، نمازش صحيح است.
مسأله 1470 :
مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيزهاى نماز را خودش بخواند، ولى اگر رکعت اول يا دوم مأموم رکعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1471 :
اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد وسوره امام را بشنود، اگر چه کلمات را تشخيص ندهد، بايد حمد و سوره را نخواند واگر صداى امام را نشنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ولى بايد آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.
مسأله 1472 :
اگر مأموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام را بشنود احتياط واجب آنست که حمد و سوره را نخواند.
مسأله 1473 :
اگر مأموم سهوا حمد و سوره را بخواند، يا خيال کند صدائى را که مىشنود صداى امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده نمازش صحيح است.
مسأله 1474 :
اگر شک کند که صداى امام را مىشنود يا نه يا صدائى بشنود ونداند صداى امام است يا صداى کس ديگر مىتواند حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1475 :
مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر نبايد حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد.
مسأله 1476 :
مأموم نبايد تکبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد بلکه احتياط واجب آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد.
مسأله 1477 :
اگر مأموم سهوا پيش از امام سلام دهد، نمازش صحيح است. ولازم نيست دوباره با امام سلام دهد. بلکه ظاهر اين است که اگر عمدا هم پيش از امام سلام دهد، در صورتى که از اول نماز قاصد نبوده نمازش اشکال ندارد.
مسأله 1478 :
اگر مأموم غير از تکبيرة الاحرام و سلام، چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد، ولى اگر آنها را بشنود، يا بداند امام چه وقت مىگويد، احتياط مستحب آن است که پيش از امام نگويد.
مسأله 1479 :
مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مىشود، کارهاى ديگر آن، مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام بجا آورد. واگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد، جماعتش باطل مىشود، ولى اگر به وظيفه منفرد عمل نمايد نمازش صحيح است.
مسأله 1480 :
اگر سهوا پيش از امام سر از رکوع بردارد چنانچه امام در رکوع باشد، بايد به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمىکند، ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع امام برسد، امام سر بردارد نمازش باطل است.
مسأله 1481 :
اگر اشتباها سر بر دارد و ببيند امام در سجده است، بايد به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمىشود.
مسأله 1482 :
کسى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد و معلوم شود امام قبلا سر برداشته است نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش باطل است.
مسأله 1483 :
اگر اشتباها سر از رکوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اين که به امام نمىرسد به رکوع يا سجده نرود جماعت و نمازش صحيح است.
مسأله 1484 :
اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است، چنانچه بخيال اين که سجده اول امام است، به قصد اين که با امام سجده کند به سجده رود وبفهمد سجده دوم امام بوده، سجده دوم او حساب مىشود و اگر به خيال اين که سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده، بايد به قصد اين که با امام سجده کند تمام کند ودوباره با امام به سجده رود. ودر هر دو صورت بهتر آن است که نماز را با جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485 :
اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود وطورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مىرسد، چنانچه سر بردارد وبا امام به رکوع رود نمازش صحيح است و اگر عمدا برنگردد نمازش باطل است.
مسأله 1486 :
اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمىرسد، اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به رکوع رود، جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح است و منفرد مىشود.
مسأله 1487 :
اگر سهوا پيش از امام به سجده رود، اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود، جماعت و نمازش صحيح است واگر عمدا برنگردد نمازش صحيح و منفرد مىگردد.
مسأله 1488 :
اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند، يا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود، مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند، ولى نمىتواند پيش از امام به رکوع رود، يا پيش از ايستادن امام بايستد، بلکه بايد صبر کند تا قنوت وتشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.