احکام جماعت
مسأله 1469 :
مـوقعى که ماموم نيت مى کند, بايد امام را معين نمايد, ولى دانستن اسم او لازم نيست , مثلا اگر نيت کند: اقتدا مى کنم به امام حاضر نمازش صحيح است .
مسأله 1470 :
ماموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ,ولى اگر رکعت اول يا دوم او رکعت سوم يا چهارم امام باشد, بايد حمد و سوره رابخواند.
مسأله 1471 :
اگر ماموم در رکعت اول ودوم نماز صبح ومغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بـشنود, اگر چه کلمات را تشخيص ندهد, احتياط واجب آن است که حمد و سوره نخواند, و اگر صـداى امـام را نشنود مستحب است حمد وسوره را بخواند, ولى بايد آهسته بخواند, ولى احتياط اين است که به نيت جزئيت نخواند, بلکه به قصد قربت مطلقه بخواند, و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.
مسأله 1472 :
اگر ماموم بعضى از کلمات حمد وسوره امام را بشنود, احتياطواجب آن است که حمد وسوره نخواند.
مسأله 1473 :
اگر ماموم سهوا حمد و سوره بخواند, يا خيال کند صدايى را که مى شنود صداى امام نيست , و حمد و سوره بخواند, و بعد بفهمد صداى امام بوده , نمازش صحيح است .
مسأله 1474 :
اگر شک کند که صداى امام را مى شنود يا نه , يا صدايى بشنود, ونداند صداى امام است يا صداى کس ديگر, مى تواند به قصد قربت مطلقه حمد وسوره بخواند.
مسأله 1475 :
مکروه است که ماموم در رکعت اول ودوم نماز ظهر و عصر حمد وسوره بخواند, و مستحب است بجاى آن ذکر بگويد.
مسأله 1476 :
ماموم نبايد تکبيره الاحرام را پيش از امام بگويد.
بلکه احتياط آن است که تا تکبير امام تمام نشده تکبير نگويد.
مسأله 1477 :
اگر ماموم سلام امام را بشنود, يا بداند چه وقت سلام مى گويد,احتياط مستحب آن است که پيش از امام سلام نگويد, و چنانچه عمدا يا سهوا پيش از امام سلام دهد, نمازش صحيح است , و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد.
مسأله 1478 :
اگر ماموم غير از تکبيره الاحرام , چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشکال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى گويد, احتياطمستحب آن است که پيش از امام نگويد.
مسأله 1479 :
مـاموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مى شود, کارهاى ديگر آن ,مانند رکوع و سجود را با امام يا کمى بعد از امام بجا آورد, و اگر عمدا پيش از امام يامدتى بعد از امام انجام دهد, اگر چه معصيت کرده , ولى نماز و جماعتش صحيح است .
و احتياط آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.
بلى اگر عمدا قبل ازتمام شدن قرائت امام رکوع کند نمازش باطل مى شود.
مسأله 1480 :
اگر سهوا پيش از امام سراز رکوع بردارد, چنانچه امام در رکوع باشد, بايد به رکوع برگردد وبا امام سر بردارد, و در اين صورت زياد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند, ولى اگر به رکوع برگردد و پيش از آن که به رکوع برسد, امام سر بردارد نمازش باطل است .
مسأله 1481 :
اگـر اشـتـبـاها سر بردارد و ببيند امام در سجده است , بايد به سجده برگردد, وچـنـانـچـه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد, براى زياد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى شود.
مسأله 1482 :
کـسى که اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد, وهنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد, نمازش صحيح است , ولى اگر درهر دو سجده اين اتفاق بيفتد, نماز باطل است .
مسأله 1483 :
اگر اشتباها سر از رکوع يا سجده بردارد, و سهوا يا بخيال اين که به امام نمى رسد, به رکوع يا سجده نرود, نمازش صحيح است .
مسأله 1484 :
اگـر سـر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است , چنانچه به خيال اين که سـجـده اول امـام است , به قصد اين که با امام سجده کند به سجده رود,و بفهمد سجده دوم امام بـوده , سجده دوم او حساب مى شود و اگر به خيال اين که سجده دوم امام است به سجده رود, و بـفـهـمد سجده اول امام بوده , بايد به قصداين که با امام سجده کند تمام کند, و دوباره با امام به سـجـده رود, در هـر دو صـورت احـتياط واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485 :
اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود, و طورى باشد که اگر سر برداردبه مقدارى از قـرائت امـام مـى رسـد, چنانچه سر بردارد وبا امام به رکوع رود نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد, نمازش باطل است .
مسأله 1486 :
اگر سهوا پيش از امام به رکوع رود, و طورى باشد که اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى رسد, در صورتيکه صبر کند تا امام به او برسد, نمازش صحيح است , و اگر به قصد اين که با امام نماز بخواند سر بردارد وبا امام به رکوع رود, احتياط مستحب آن است که بعد از تمام کردن نماز, دوباره آن را بجا آورد.
مسأله 1487 :
اگر سهوا پيش از امام به سجده رود, در صورتى که صبر کند تا امام به او برسد, نـمـازش صـحـيح است و اگر بقصد اين که باامام نماز بخواند سر بردارد, و با امام به سجده رود, احتياط مستحب آن است که بعد از تمام کردن نماز, دوباره آن را بجاآورد.
مسأله 1488 :
اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد, اشتباها قنوت بخواند, يا دررکعتى که تشهد ندارد, اشتباها مشغول خواندن تشهد شود, ماموم نبايد قنوت وتشهد رابخواند, ولى نمى تواند پيش از امـام بـه رکوع رود, يا پيش از ايستادن امام بايستد, بلکه بايد صبر کند تا قنوت وتشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با اوبخواند.