اذان و اقامه
سوال 328 :
شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ در اذان واقامه چه حکمى دارد ؟
جواب :
شـهـادت بر ولايت جزء اذان و اقامه نيست , ولى شعار مذهب است و در اذانهاى عمومى مثل اذان اعلام وقت يا اذان نمازجماعت نبايد ترک شود, واللّه العالم .
سوال 329 :
آيا شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ در اذان اختراعى از مقوضه است يا نه ؟
و فصول اذان چندتامى باشد ؟
جواب :
احـتـمـالا مـفـوضـه به عنوان جزئيت مى گفته اند , لذا مرحوم شيخ صدوق ـ قدس سره ـ آنان را تخظئه کرده است و فصول اذان هيجده جمله است , واللّه العالم .
سوال 330 :
شخصى جهت برپاى نماز جماعت از طرف امام جماعت اذان و اقامه را برپا نمود در حالى که بعض کلمات راغلط مى خواند ايا اين نوع اذان و اقامه کفايت مى کند يا نه ؟
جواب :
اذان و اقـامـه مزبور از اذان و اقامه مستحب در نماز کفايت نمى کند لکن امام جماعت مى تواند در اين موارد اذان و اقامه راآهسته بگويد که به آن شخص توهين نشود , واللّه العالم .
سوال 331 :
شيعه اى که (( اشهد ان عليا ولى اللّه )) را نگويد , نمازش چطور است ؟
جواب :
شـهادت بر ولايت على ـ عليه السلام ـ و اولاد طاهرينش جزءاذان و اقامه نيست , لکن شعار شيعه شـده اسـت , در اذانى که درمجامع عمومى گفته مى شود , نبايد شهادت بر ولايت ترک شود ,اما در حال فرادى و مثل آن , ترک کردن مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 332 :
(( اشهد ان عليا ولى اللّه )) از کدام زمان در اذان رايج شده ؟
جواب :
گـفـتن (( اشهد ان عليا ولى اللّه ـ صلوات اللّه عليه ـ )) از وقتى که شيعه از تقيه خارج شده رايج شد و اين شعار مذهب است ونبايد در اذان اعلام ترک بشود , واللّه العالم .
سوال 333 :
بـرخـى بـعـد از شنيدن نام رسول اللّه ( ص ) در اذان دستهارا به چشم ماليده و بعد آنها را مى بوسند , آيا اين کار شرعااشکال دارد ؟
جواب :
فى حد نفسه مانعى نداد , گرچه استحباب عمل ثابت نيست ,واللّه العالم .
سوال 334 :
اقـامـه شعاير دين مثل اذان که در بلاد مسلمين است ,واجب است ولو توسط يک نفر اقامه شود ؟
جواب :
در بلاد مسلمين بايد مظاهر دينى حفظ شود , واللّه العالم .
سوال 335 :
آيـا شـيـخ صدوق در کتاب (( من لايحضره الفقيه )) شهادت به ولايت على ( ع ) در اذان , اذان گويان را لعنت مى کند يامفوضه را ؟
چرا ايشان به گويندگان شهادت ثالثه در اذان رالعنت کردند ؟
جواب :
ايـشـان مفوضه را لعن کرده اند که شهادت بر ولايت را جزء اذان قرار داده بودند .
و ما هم گفتيم اين کار جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 336 :
مفوضه در نظر شيخ صدوق کسانى هستند که شهادت ولايت حضرت على ( ع ) در اذان را اضافه کردند يا اعتقادديگرى دارند ؟
جواب :
مفوضه اعتقادات ديگرى دارند که قبلا گذشت , واللّه العالم .