فصل سوّم: احکام نجاسات

فصل سوّم: احکام نجاسات

فصل سوّم: احکام نجاسات

سوال 35 :

تغذيه کردن حيوان به نجاست (غير از مدفوع) مانند استفاده از خون براى تغذيه طيور چه صورتى دارد؟

جواب :

تغذيه حيوان به غيرمدفوع از ساير نجاسات باعث حرمت گوشت و شير آن نمى شود، ولى پرهيز کردن از آن بهتر است.

سوال 36 :

با توجّه به اين که امروزه بسيارى از لوازم آرايش مورد مصرف بانوان مسلمان از جفت جنين تهيه مى گردد استفاده و مصرف آن چه حکمى دارد در ضمن بفرماييد جفت نجس است يا متنجّس؟

جواب :

دليلى بر نجاست جفت نيست (همان طور که در تعليقه عروه نيز نوشته ايم) بنابراين اگر آلوده به خون نباشد يا شک داشته باشيم پاک است.

سوال 37 :

آيا دست نجس همراه آب کشيدن گوشت و دنبه پاک مى شود؟

جواب :

پاک مى شود مگر اين که جرم چربى روى آن را گرفته باشد ولى چربى مختصر اشکال ندارد.

سوال 38 :

اگر گوسفندى از شير سگ بخورد آيا گوشت آن نجس و حرام است؟

جواب :

در مورد شير سگ دليلى بر حرام بودن نداريم هرچند گوسفند از آن زياد بخورد آن چنان که استخوانش محکم گردد، ولى در مورد خوردن شيرخوک هرگاه به اين مقدار بنوشد هم گوشت خودش حرام است و هم نسلهاى بعد از آن، اما اگر کمتر از آن باشد گوشتش مکروه است و بهتر آن است که هفت روز آن را ببندند و غذاى پاک بدهند.

سوال 39 :

حکم ژلاتين که از استخوان خوک و يا گاو گرفته مى شود چيست؟ لازم به ذکر است بيشتر موادى که ويتامين دارد و نيز بيشتر داروها در آمريکا و حتى بعضى از شيرينى جات از اين ماده درست مى شود.

جواب :

استفاده از آن در موارد ضرورت مانعى ندارد.

سوال 40 :

در احکام داريم که اگرسگ به ظرفى زبان بزند بايد آن را خاک مال کرد، حال با وجود موادّى مانند الکل، مايعات ظرفشويى و غيره آيا خاک مال کردن لازم است؟

جواب :

آرى لازم است.

سوال 41 :

آيا اهل کتاب نجس هستند؟

جواب :

احتياط اجتناب است مگر براى کسانى که در سفرهاى خارج يا در محيط خود به آنها نياز پيدا مى کنند.

سوال 42 :

نظر شما در مورد طهارت اهل کتاب چيست؟ در حال اضطرار چطور؟

جواب :

اجتناب از اهل کتاب در موارد ضرورت واجب نيست و بعد از آن تطهير لازم نمى باشد.

سوال 43 :

آيا مجوس از اهل کتاب هستند؟

جواب :

مجوسيان محکوم به احکام اهل کتاب هستند.

سوال 44 :

وحدت وجود يعنى چه و معتقد به آن چه حکمى دارد؟

جواب :

وحدت وجود معانى متعددى دارد، آنچه به طور قطع باطل و به عقيده همه فقها موجب خروج از اسلام است اين است که کسى معتقد باشد خداوند عين موجودات اين جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودى وجود ندارد همان طور که بهشت و دوزخ نيز عين وجود اوست و لازمه آن انکار بسيارى از مسلّمات دين است، هرگاه کسى ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است و غالب فقهاى معاصرـ اعمّ از احيا و اموات (رضوان اللّه تعالى عليهم) اين موضوع را پذيرفته و در حواشى عروه به آن اشاره کرده اند.

سوال 45 :

لطفاً توضيح روشنى در مورد وحدت وجود بيان فرماييد؟

جواب :

توضيح اين که وحدت وجود گاه به معناى وحدت مفهوم وجود است که اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت حقيقت است مانند حقيقت نور آفتاب و نور چراغ که هر دو يک حقيقت است ولى مصداق متعدد است آن هم اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت مصداق وجود است به اين معنا که در عالم هستى وجودى جز خدا نيست و همه چيز عين ذات اوست اين سخن مستلزم کفر است و هيچ يک از فقها آن را قبول نکرده اند.

سوال 46 :

بسيارى از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند، آيا طبق اين مسأله احتياطاً بايد از اين بزرگواران نيز اجتناب شود؟

جواب :

هيچ يک از اين بزرگواران (رضوان اللّه تعالى عليهم) قائل به وحدت وجود به معناى سوّم که در سوال بالا آمد نبوده اند و هرکس چنين نسبتى به آن بزرگواران بدهد جسارت کرده است.

سوال 47 :

خواهشمند است سندى دالّ بر اين که اين نظر و عقيده پوچ و باطل است بيان نماييد؟

جواب :

به عروة الوثقى و حواشى و شروح آن مراجعه نماييد.

سوال 48 :

بنا به نقل بعضى از دانشجويان رشته شيمى، مواد تشکيل دهنده الکل صنعتى و طبّى يکى است و فقط به لحاظ غير قابل شرب شدن به الکل صنعتى مادّه اى رنگى اضافه مى گردد، با اين فرض حکم اين دو نوع الکل را بيان فرماييد؟

جواب :

الکل طبّى صنعتى پاک است زيرا باقطع نظرازماده رنگى، قابل شرب نيست نوعى سمّ محسوب مى شود بنابراين ادلّه مسکر مايع، شامل آن نمى شود. سوال 49 ـ آيا هر مادّه اى که در آن الکل باشد حرام است؟

جواب :

اگر عرفاً مسکر و مست کننده نباشد اشکالى ندارد.

سوال 50 :

حکم الکل را از نظر طهارت و نجاست بيان فرماييد؟

جواب :

الکل صنعتى طبّى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد.

سوال 51 :

مصرف غذاها يا مايعاتى که به طور طبيعى مقدار بسيار کمى از آن را الکل تشکيل مى دهد مانند سرکه و يا آبجو بدون الکل چه حکمى دارد؟

جواب :

هرگاه صدق مشروبات الکلى بر آن نکند اشکالى ندارد.

سوال 52 :

آيا در مسأله نجاست يقين لازم است يا ظنّ و گمان کافى است؟

جواب :

در مسأله نجاست يقين قطعى و صد در صد لازم است و مادامى که چنين يقينى حاصل نشود تکليفى نداريد و اگر يقين صد در صد حاصل شد اجتناب لازم است مگر در موارد اضطرار.

سوال 53 :

گوشتهايى که از کشورهاى غير مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد؟

جواب :

چنانچه از بازار مسلمين و از دست مسلمانان خريدارى شود و احتمال بدهيد که خريدار تحقيق کرده، پاک و حلال است.

سوال 54 :

آيا تماس دست مرطوب با پول اسکناس يا سکّه که در بين مردم ردّ و بدل مى شود موجب نجاست دست مى شود؟

جواب :

تا يقين به نجاست پيدا نشود محکوم به پاکى است.

سوال 55 :

اگر موش زنده وارد غذا شود زنده بيرون بيايد آيا آن غذا پاک است؟ جواب: پاک است ولى آلوده است و بهتر پرهيز از آن است.

سوال 56 :

نمى دانيم کجاى فرش 12 مترى نجس است، آيا اين شبهه محصوره است يا غير محصوره؟ آيا مى توان روى آن نماز خواند؟

جواب :

شبهه محصوره، است ولى نماز خواندن روى آن مانعى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

پر بازدیدترین ها

No image

ضمان طبیب

No image

نماز جماعت

No image

ارث گروه اوّل

No image

نماز مسافر

No image

احکام طلاق

Powered by TayaCMS