قنوت
سوال 218 :
آيا بالا بردن دستها در قنوت، جزء قنوت است يا امر مستحبّى جداگانه
(216)
است که مىتوان آن را ترک کرد؟ بالا بردن دستها به هنگام تکبيرة الاحرام و ديگر تکبيرهاى نماز چه طور؟
جواب :
اگر بخواهد قنوت بخواند، احتياط واجب آن است که دستها را بلند کند و مستحب است دستها را تا مقابل صورت بلند نمايد و در تکبيرات نماز، بالا بردن دستها تا مقابل گوشها مستحب است.
سوال 219 :
آيا غلط خواندن قنوت و يا ذکرهاى مستحبّى نماز، مبطل نماز است؟
جواب :
اگر غلط خواندن آنها به حدّى نباشد که از ذکر بودن خارج شود، مبطل نيست؛ ولى بنا بر احتياط واجب نبايد عمدا آنها را به اين صورت بخواند.
سوال 220 :
آيا دعا کردن در قنوت، به زبان فارسى و يا هر زبان ديگرى غير از عربى، صحيح است و موجب بطلان نماز نمىشود؟
جواب :
اگر قادر به خواندن دعا به عربى باشد، سزاوار است که به عربى بخواند؛ ولى خواندن دعا به زبان غير عربى هم اشکال ندارد.
سوال 221 :
آيا در قنوت، خواندن شعرى که داراى مضامين دعا و مناجات است، جايز است؟ و در صورت جواز، عربى بودن در آن شرط است يا به هر زبانى باشد، مانعى ندارد؟
جواب :
خواندن شعر مذکور در سوال، اشکال ندارد و عربى بودن در آن شرط نيست و به هر زبانى مىشود قنوت را خواند.
سوال 222 :
کسى که در قنوت نماز اين دعا را مىخواند: «فاصفح عنّي بحسن توکّلي عليک» و بعد شک مىکند که درست خوانده يا نه؟!
الف. آيا مىتواند «إليک» بگويد، به اين نيّت که هر کدام («عليک» يا «إليک») درست است، همان محسوب شود؟
(217)
جواب :
نمىتواند.
ب. اگر «إليک» را گفته باشد، نمازى را که اين گونه خوانده، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر جاهل مقصّر نبوده، اعاده لازم نيست؛ ولى بايد دو سجده سهو به جا آورد.
جواب :
اگر اين مسأله در جاهاى ديگر نماز اتفاق افتاد، حکمش چيست؟
جواب :
در هر جاى نماز، اگر در اذکار مستحبّى اتفاق بيفتد، همان حکم قبلى را دارد.
سوال 223 :
بعضى اوقات در قنوت، سمت نگين انگشتر عقيق را به طرف صورت مىگيرند، آيا اين عمل، سنّت است و ثوابى دارد؟
جواب :
اگر کسى به اميد مطلوب بودن، آن را انجام دهد، مانعى ندارد.