قنوت (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

قنوت (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

قُنوت

مسأله 1142 :

در تمام نمازهاى واجب و مستحب، پيش از رکوع رکعت دوم، مستحب است قنوت بخوانند و در نماز «وتر» با آن که يک رکعت مى‌باشد، خواندن قنوت پيش از رکوع مستحب است و نماز جمعه در هر رکعت يک قنوت دارد و نماز آيات پنج قنوت و نماز عيد فطر و قربان در رکعت اوّل پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت دارد.

مسأله 1143 :

اگر بخواهد قنوت بخواند، به احتياط واجب بايد دستها را بلند کند و مستحب است دستها را تا مقابل صورت بلند نمايد و کف دستها را رو به آسمان قرار دهد و به قصد رجاء، انگشتان دستها ـ به جز شست ـ را به هم بچسباند و هر دو کف دست را پهلوى هم و متّصل به يکديگر قرار دهد و نگاهش هنگام قنوت به کف دستهايش باشد.

مسأله 1144 :

در قنوت هر ذکرى بگويد، اگرچه يک «سُبْحانَ اللّه‌ِ» باشد، کافى است و بهتر است بگويد: «لا إلهَ إلاَّ اللّه‌ُ الْحَليمُ الْکَريمُ، لا إلهَ إلاَّ اللّه‌ُ الْعَلِىُّ الْعَظيمُ، سُبْحانَ اللّه‌ِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الاْءرَضينِ السَّبْعِ وَما فيهِنَّ وَما بَيْنَهُنَّ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ، وَالْحَمْدُ للّه‌ِ رَبِّ الْعالَمينَ».

مسأله 1145 :

مستحب است نمازگزار قنوت را بلند بخواند، ولى براى کسى که

(210)

نماز را به جماعت مى‌خواند، اگر امام جماعت صداى او را بشنود، بلند خواندن قنوت مستحب نيست.

مسأله 1146 :

اگر عمدا قنوت نخواند، قضا ندارد، ولى اگر فراموش کند و پيش از آن که به اندازه رکوع خم شود، به خاطر آورد، مستحب است بايستد و آن را بخواند و اگر در رکوع به خاطر آورد، مستحب است بعد از رکوع آن را قضا کند و اگر در سجده به خاطر آورد، مستحب است بعد از سلام نماز آن را قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

قنوت (امام خمینی (ره))

No image

قنوت

No image

قنوت

No image

قنوت

No image

قنوت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS