رهن
سوال :
گرفتن اجاره و رهن براى منازل آيا شرعا جايز است ؟
جواب :
جايز است و تصرف در عين مرهونه بدون اذن رهن جايز نيست .
سوال :
اگر منزلى را رهن کنيم و در آن ساکن شويم چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر رهن قرض بدون اجاره باشد سکناى آن خانه ربا و حرام است . و همچنين اگر قرض بشرط باشد و اگر اجاره بشرط قرض باشد باحتياط واجب جايز نيست .
سوال :
اگر مغازه مرهونه در قبال پولى که به او داده شده بخود صاحب مغازه يعنى راهن اجاره داده شود صحيح است يا خير ؟
جواب :
منافع مغازه ملک او است و او مى تواند بدون اجرت از آن استفاده کند ، و اجاره دادن آن باطل است چون مالک نيست .
سوال :
اگر ملکى رهن واقع شود و شرط شود که راهن در اين مدت هيچگونه حق تصرف در آنرا ندارد چنانچه آنرا معامله کند عقد صحيح است يا خير ؟
جواب :
اگر مرتهن آن وارد کند باطل است و اگر اجازه دهد صحيح است .
سوال :
آيا مرتهن مى تواند عين مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟
جواب :
مرتهن مالک نيست که اجاره دهد بلکه عين مالک راهن است و منافعش در اختيار او است و مى تواند در آن تصرف کند به نحوى که با حق رهانت منافات نداشته باشد .
سوال :
آيا آنچه که بين مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلاني پيش پرداخت مي کنند وديگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پايان انقضاء اجاره مبلغ را پس ميگيرند آيا شرعيت دارد ؟
جواب :
اين کار حرام است وسکناي در آن منزل سود پول است وجايز نيست .
سوال :
رهن کامل دادن منزل بدون اخذ اجاره فقط در مقابل وجه نقد پيش؟
جواب :
اگر قرض به شرط سکني باشد حرام است.
سوال :
چگونه مي شود به رهن خانه خمس تعلق نگيرد؟
جواب :
اگر رهن خانه از پولي باشد که اگر صرف در مؤونه نشود بايد خمس آن را داد راه فرار و چاره اي که خمس ندهيد وجود ندارد.
سوال :
آيا خانه رهن تنها دادن يعني بدون دريافت هيچگونه اجاره ايراد دارد؟
جواب :
اگر حقيقت رهن باشد اشکال ندارد يعني مبلغي را به شخصي قرض بدهد و طرف هم خانه خود را به عنوان رهن در اختيار او بگذارد و به او اجازه استفاده از خانه را بدهد.