ربا
سوال :
در مورد پس انداز در بانک به خاطر جبران ارزش پول در مقابل اخذ سود نظر آيةالله سيستانى چيست ؟ وآيا اگر صرف اخذ سود، پولى را در بانک گذاشتيم اخذ سود آن جايز است يا خير ؟
جواب :
چنانچه طبق معامله شرعيه مثل مضاربه با رعايت شرائط آن باشد گرفتن سود جايز است و در غير اين صورت شرط سود نکنيد و هر چه به شما دادند نصف آن را به فقير متدين صدقه داده ونصف ديگر را تملک کنيد.
سوال :
درصورت پرداخت وام قرض الحسنه به صورتى که مقدارى از سپرده شخص تا اتمام اقساط نزد صندوق جهت استفاده ديگر اعضا باقى بماند از نظر شرعى چه حکمى دارد همچنين کارمزدى که بابت اين امر در يافت مى گردد؟ از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جواب :
سپردن به شرط قرض گرفتن و قرض دادن به شرط سپردن و همچنين گرفتن کارمزد ربا و حرام است.
سوال :
خواهشمند است در رابطه با سود سپرده بانکها (کوتاه مدت - بلند مدت ) اعلام نظر بفرمائيد؟
جواب :
اگر بر اساس عقود شرعى باشد حلال است.
سوال :
اينکه مى گويند از بانک کافر مى شود ربا گرفت پس مراد از بانک کافر چه بانکى است اگر چنانچه مراد از آن بانکى باشد که تمام مشترکين آن کافر باشند که در هيچ جا چنين چيزى وجود ندارد
.پاسخ: يعنى مالک و سهامداران بانک غير مسلمان باشند.
سوال :
شخصى را مى شناسم که از مردم پول بصورت ربا دريافت مى کرده و سود انرا به طرف حسابهايش پرداخت مينموده است . متاسفانه اين شخص که مرد مسلمانى هم هست به واسطه اين کار مبلغ سنگينى ورشکست شده است و بقول خودش زندگيم به خاک سياه نشسته است . پس از توبه و گذشت مدت زمانى به دوستان و خيرين رو آورد و از آنها بصورت قرض الحسنه دريافت مى کند تا با اين پولها مبلغى از بدهيهايش را پرداخت کند ( به هر ربا خوارى حدودا يک سوم پرداخت مى کند ) . سوال من اينست که با توجه به رقم بالاى بدهى اين فرد و رقم پايين قرض الحسنه اى که دريافت مى کند حکم اين کار و برخورد اين آقا با رباخواران چگونه است ؟
جواب :
با فرض اضطرار گناهى بر او نيست .
سوال :
چون گرفتار نزول مي باشم و طبق نص قرآن کريم اعلام جنگ با خدا نموده ام آيا نماز و روزه اينجانب صحيح مي باشد و اگر صحيح است قول خداوند نسبت به اعلام جنگ چه مفهومى دارد.
جواب :
اگر نماز و روزه واجد شرائط معتبر باشد صحيح است و منافاتى با اعلام جنگ از سوى خدا ندارد و نتيجه اين است که اگر توبه کنيد قضاى اين اعمال لازم نيست و البته همين جنگ با کسى است که نزول بخورد نه آنکه مي دهد.
سوال :
کارمند بانکى يا مؤسسه اى، بخشى از کار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى يا فعل حرام ديگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حکمى دارد؟
جواب :
کار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نيز حرام است و مالک نمى شود.
سوال :
کارمند بانکى يا مؤسسه اى، بخشى از کار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى يا فعل حرام ديگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حکمى دارد؟
جواب :
کار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نيز حرام است و مالک نمي شود.
سوال :
حکم ربا خوارى و ربا گير چيست ؟
جواب :
ربا خوارى به چه صورت باشد گناه کبيره و مستوجب عقاب دنيوى و اخروى است .
سوال :
آيا معاوضه 10 کيلو برنج درجه 3 با قيمت 100 تومان با 1کيلو برنج درجه يک با قيمت 1000 تومان حکم ربا دارد ؟
جواب :
ربا است .
سوال :
آيا بيمه نمودن ماشين به صورت اقساطي در ازاي دادن پول بيشتر امري ربوي محسوب ميشود؟
جواب :
ربا نيست و اشکال ندارد.
سوال :
اگر شخصي بخواهد وسيله اي را به صورت اقساط بخرد آيا سودي که فروشنده در هر ماه از خريدار مي گيرد حالت نزول دارد يا خير؟
جواب :
اگراقساط آن گرانتر فروخته شود حالت نزول ندارد وحلال است.
سوال :
اينجانب مبلغى پول به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده ام و مقرر شده او با اين پول کار کرده و 30 درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختى حساب براى ايشان مقرر شد ايشان على الحساب ماهانه 30 هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقى سود مصالحه و صرف نظر کنند آيا اين عمل ربا نيست؟
جواب :
ربا است.