روزه مسافر

روزه مسافر

روزه مسافر

سوال :

من ساکن تهران نيستم ولى محل تحصيلم در تهران است و فعلاً در تهران هستم و تا يک سال مى مانم اگر براى انجام کارى بعد از ظهر به شهر قم رفته و همان شب دوباره به تهران بازگردم مى توانم همان روز را روزه بگيرم يا خير؟ دوم اينکه اگر شب به قم روم و اذان صبح به آنجا وارد شوم و تا قبل از ظهر به تهران برگردم مى توانم همان روز را روزه بگيرم؟

جواب :

در هر دو فرض جايز است و در فرض دوم نيت روزه را بعد از رسيدن به تهران بکنيد البته اين در فرضى است که در قم يا در راه مفطرى مرتکب نشده باشيد.

سوال :

من در دانشگاه کرج قبول شده و مى بايست يک سال يا بيشتر، هر هفته پنج الى شش روز در ساعتهاى مختلف روز به کرج بروم و برگردم تکليف نماز و روزه واجب و مستحب من چگونه است؟

جواب :

کثير السفر هستيد و در تمام مسافرتهاى خود نماز شما تمام است و در ماه اول احتياط کنيد يعنى هم شکسته و هم تمام بخوانيد.

سوال :

اگرشخص روزه د‌اربعداز ظهر حرکت کند و روز بعد ، قبل از اذان ظهر برسد روزه او در اين دو روز چه حکمى دارد؟

جواب :

روزه در روز اول صحيح است و در روز دوم درسفر نيت روزه نکند تا وقتى که قبل ازظهر به وطن خود برسد که آنجا نيت روزه بکند بشرط اينکه در سفر مفطرى مرتکب نشده باشد.

سوال :

بنده ساکن تهران و دانشجوى شهر رودهن مي باشم از لحاظ شکسته شدن يا نشدن روزه توضيح بفرماييد؟

جواب :

اگر در هفته سه روز به آنجا مىرويد نمازتان تمام و روزه شما هم صحيح است.

سوال :

در مورد نماز و روزه اى که بر اثر بعد مسافت شکسته مى شود سوال داشتم . من در خارج از کشور زندگى مى کنم و اينجا مردم از دوچرخه هم استفاده مى کنند و جاده دوچرخه با جاده ماشين متفاوت است و طول آن يکسان نيست . چطور بايد مسافت را حساب کرد ؟

جواب :

معيار مسافتى است که شخص طى مى کند .

سوال :

اگر کسى در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر از سفر به وطن خود رسيده و در سفر هيچ کارى که مفطر روزه باشد انجام نداده است فقط يک سيگار کشيده روزه آن روز را بگيرد ؟

جواب :

بنابر احتياط واجب بقيه روز را رجاء قصد روزه کند و بعد انرا قضا کند .

سوال :

اگر روزه دار در ماه رمضان قبل از ظهر به وطن خود برسد و در سفر فقط يک سيگار کشيده باشد تکليف روزه آن روز او چيست ؟

جواب :

بنا بر احتياط واجب قضا کنيد .

سوال :

شخصى است اهل خراسان و بيش از شش ماه است که براى راه اندازى يک باب نانوايى در شهريار دائما در رفت و امد است و گاهى 10 روز و گاهى کمتر يا بيشتر در آنجا مى ماند و دوباره به زادگاه خويش برمى گردد و همين مدت را نيز در زادگاهش ميماند ضمنا مدتى را که به مسافرت مى رود براى پيگيرى کار به تهران و کرج نيز مى رود و دوباره به شهريار برمى گردد ، حال حکم نماز و روزه او چيست ؟

جواب :

اگر از اول قصد تکرار مسافرتهاى مذکور نداشته است نماز او شکسته است و اما اگر از همان اول ميدانست که براى شش ماه يا بيشتر ادامه دارد پس اگر در ماه ده روز يا بيشتر در مسافرت باشد البته در دو نوبت يا بيشتر کثير السفر است و نماز او در تمام مسافرتهايش تمام است .

سوال :

حکم سفر دانشجويان و سربازان که فاصله محل تحصيل آنها تا خانه بيشتر از مسافت شرع است چيست ؟

جواب :

چنانچه اين مسافرت بطور متوسط در ماه حداقل ده روز باشد و اين برنامه براى شش ماه ادامه پيدا کند نماز و روزه در همه سفرها تمام است .

سوال :

حکم در مورد روزه معلمى که محل کارش در شهرى به فاصله 30 کيلومتر از شهر محل سکونتش است چه مى باشد ضمنا حدود 9 سال با گمان اينکه شغل وى اقتضا به مسافرت مى نمايد (مقلد امام بوده است) روزه هايش رابطور کامل گرفته است ؟

جواب :

نماز و روزه اش تمام است .

سوال :

درباره دانشجويى که هفته اى 5 روز از اصفهان به ميمه مى رود، آيا نماز و روزه او شکسته است؟

جواب :

نماز او در همه سفرها و در همه جا تمام و روزه اش صحيح است.

سوال :

اينجانب در هفته، 2 روز در شهر (تورنتو) و 5 روز در شهر (هميلتون) زندگى مى کنم. شهر (تورنتو) اقامتگاه خانوادگى و شهر (هميلتون) اقامتگاه شخصى بنده است. نماز و روزه کامل است يا مسافر؟

جواب :

در هر دو جا نمازتان تمام است.

سوال :

من به خاطر شغلم هفته اى دو روز شنبه و يکشنبه ها و گاهى از عصر روز جمعه ها به سفر مى روم. تصادفاً امکان دارد محل کار در همان حومه شهر باشد. محل سفر شهرهاى مختلف است ولى تعدادشان تقريباً مشخص است. شغل من فروشندگى است و هر کجا نمايشگاه باشد از طرف شرکتى که برايش کار مى کنم به محل نمايشگاه مى فرستند، سوال من اين است که حکم نماز و روزه من چيست؟

جواب :

اگر به طور متوسط در ماه ده روز در سفر مى باشيد نماز شما در همه سفرها تمام است و روزه را هم مىگيريد. و اگر کمتر از هشت روز است نماز شما شکسته است. و اگر 8 يا 9 روز است بين نماز شکسته و تمام جمع کنيد و در روزه هم بين امساک در سفر و قضاء آن احتياط کنيد.

سوال :

اينجانب طلبه اى هستم که حدود 22 سال در تهران سکونت داشتم و آنجا را وطن دائمى خود قرار داده بودم 4 ماه قبل براى مراقبت از والدينم که هر دو مريض هستند به اصفهان محل سکونت و تحصيل علوم دينى خود را تغيير دادم و به خيال اينکه به تهران باز نخواهم گشت از تهران نيت اعراض کردم و در طى اين 4 ماه نماز را در تهران که مىرفتم شکسته مىخواندم حال بعد از 4 ماه معلوم شد که نيت اعراض اشتباه بوده و احتمال بازگشت به تهران بسيار زياد است به سبب اصرار مأمومين که در مسجد بازار در خدمت آنها بوديم و نيز احتمال انتقال والدينم به تهران همراه خودم سوال من اين است آيا مىتوانم از اين نيت اعراض رجوع کنم و تهران به عنوان وطن قبلى (وطن دوم) من باقى بماند؟

جواب :

مي توانيد دوباره آنجا را وطن قرار دهيد.

سوال :

ما در محلى کار مى کنيم که وضعيت شغلى ما طورى است که 14 روز کار و 14 روز هم منزل مى رويم که بيشتر از 6 فرسخ است در اين مدت 14 روز کار شايد يک يا دو بار هم مأموريت شغلى پيش بيايد که بيشتر از 6 فرسخ باشد و اين از مسئولت شغلى ما نيز مى باشد.

در محل کار وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

در مأموريت وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

در بين محل کار و منزل وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

اگر مأموريت در هر هفته باشد ولى در 14 روز منزل مسافرتى در بين باشد يا نباشد وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

اگر 7 روز در محل کار و 14 روز در منزل باشد وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

و اگر ما بواسطه کار بايد هر روز اين 14 روز شغلى را در تردد باشيم وظيفه نماز و روزه ما چيست؟

جواب :

اگر يک هفته يا دو هفته در محل کار هستيد و اين وضع به مدت يکسال و نيم ادامه دارد آنجا در حکم وطن است و نمازتان در آنجا تمام و روزه صحيح است ولى در مأموريتها نماز شکسته است و اگر قبل از ظهر باشد روزه را مىتوانيد بخوريد و همچنين در سفر بين محل کار و وطن مگر اينکه مأموريتها به علاوه ساير مسافرتها به طور مستمر در ماه ده روز بشود که در اينصورت کثير السفر شمرده مىشويد و نمازتان در همه مسافرتها حتى اگر به کشور ديگر باشد تمام است و همين حکم در صورتى است که 14 روز شغلى را در تردد باشيد.

سوال :

من در تهران زندگي م يکنم ودانشجو در اسلامشهر هستم و در روزهاى 4 شنبه و 5 شنبه به آنجا مى روم مى خواستم بدانم که آيا روزه من درست است يا خير؟

جواب :

بنابر احتياط واجب هم بايد روزه را بگيريد و هم قضا کنيد.

سوال :

با توجه به اينکه مسافر مى تواند در چهار مکان مقدس که در رساله عمليه ذکر گرديده نماز را تمام بخواند آيا شامل روزه هم مى شود؟ به عبارتى مسافر مى تواند در مکه مکرمه و يا مدينه منوره بدون قصد ده روز، روزه بگيرد؟

جواب :

شامل روزه نمي شود.

سوال :

من براى رفتن به سر کار هر روز مسافتى حدود 150 کيلومتر طى مي نمايم آيا با اين شرايط بنده مي توانم روزه بگيرم؟

جواب :

چنانچه اين وضعيت، شش ماه در يک سال يا سه ماه در بيشتر از يک سال طول مىکشد شما کثير السفر هستيد و د رهمه سفرها بايد نمازتان را تمام بخوانيد و روزه بگيريد و در ماه اول هم بايد احتياط کنيد.

سوال :

حکم نماز و روزه دانشجويان در محل آموزش خارج از وطن چيست؟

جواب :

اگر در محل درس سه يا چهار يا پنج روز مىماند و قصد استمرار براى مدت 2 سال داشته باشند محل درس آنها در حکم وطن است و اگر روزانه رفت و آمد مىکنند يا حداقل در ماه 10 بار سفر مىکنند کثير السفر و در همه جا نمازشان تمام و روزه صحيح است.

20 سوال: من سه روز در هفته از حد ترخص مى گذرم تکليف نماز و روزه من چيست؟

جواب :

تمام است.

سوال :

دانشجويي که در شهري غير از شهر خودش مي باشد حکم نماز و روزه او چيست ؟

جواب :

اگر قصد داشته باشد تا دو سال در آنجا باشد هر چند هفته اى 48 ساعت تمام با استقرار در خانه و غيره باشد محل درس در حکم وطن است و نماز و روزه اش تمام است البته در ماه اول احتياط کند مگر اينکه قصد 10 روزه بکند .

سوال :

حکم روزه مستحب در سفر چيست ؟

جواب :

مشروع نيست مگر با نذر.

سوال :

آيا کسى که محل کارش در شهر ديگرى است ولى منزلش در شهر ديگرى و از اين جهت بايد هفته اى دو بار مسافرت کند بايد نماز و روزه خود را چگونه بجا آورد؟

جواب :

اگر کار او تا دو سال حداقل به همين نحو است در هر دو شهر نمازش تمام است.

سوال :

مسافرت در ماه رمضان براي روزه دار چه صورت دارد؟

جواب :

مانعي ندارد ولي اگر مسافرت براي فرار از روزه باشد مکروه است.

سوال :

اگر کسي قصد مسافرت به خارج از محل زادگاه خود داشته باشد و قصد هر روز ماندن نداشته باشد ميتواند روز ه بگيرد و نماز تمام بخواند يا خير ؟

جواب :

نميتواند روزه بگيرد و نماز را شکسته بخواند.

سوال :

شغل اينجانب در ورامين ميباشد و وطنم تهران و ساعت کاريم از صبح تا شب ميباشد نماز و روزه بنده چه حکمي دارد؟

جواب :

کثير السفر هستيد و در تمام سفرهايتان نمازتان تمام و روز تان صحيح است.

سوال :

زني هستم که براي ديدن والدينم از دبي به ايران آمدم وفقط 8 روز مرخصي دارم الان منزل ابوي هستم آيا روزه بگيرم يا نه؟

جواب :

اگر شهر پدرتان زادگاه شما نباشد نماز شما شکسته وروزه صحيح نيست .

سوال :

1) بدليل کاري که دارم حداقل 3 روز در هفته از محل سکنت خود خارج مي شوم آيا روزه کامل است يا خير؟

2) اگر به جهت تفريح وکار متفرقه به ساير شهرها نيز سفر کنم چگونه است؟

جواب :

اگر اين برنامه خداقل 6 ماه ادامه دارد نماز وروزه شما در همه جا تمام است.

سوال :

لطفا بفرماييد اينکه فرد در 4 جا ميتواند نمازش را تمام بخواند ايا مثالا اگر هتلي در کربلا و يا مکه و يا مدينه و يا کوفه باشد نيز ميتواند نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگيرد يا تنها اختصاص حائر دارد اگر صحن و سراي جديد اضافه شود چطور؟

جواب :

درمکه و مدينه جايز است ولي در شهر کربلا و کوفه جايز نيست بلکه تنها در حرم يا مسجد کوفه جايز است .

30 سوال: من دانشجو هستم در شهري دور و در هر هفته شايد ممکن باشد از محل تحصيلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصيلم چطور است؟

جواب :

اگر تحصيل شما در انجا حد اقل 2 سال ادامه دارد نماز و روزه شما در انجا تمام است و در ماه اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانيد احتياطا بين شکسته و تمام جمع کنيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

روزه مسافر

No image

روزه قضا

No image

رهن

No image

رد مظالم

No image

رؤیت هلال

پر بازدیدترین ها

No image

ربا

No image

روزه

No image

رهن

No image

رؤیت هلال

No image

رقص

Powered by TayaCMS