نیّت احرام

نیّت احرام

نيّت احرام

سوال 108 :

کسى قصد عمره مفرده مى‌کند و مى‌داند که مرتکب محرّمات احرام مى‌شود، مثل اين که قصد عمره مى‌کند و با نذر از شهر خودش يا در داخل هواپيما محرم مى‌شود که موجب تظليل است. آيا نيّت ارتکاب محرّمات احرام، به قصد قربت در احرام ضرر نمى‌زند؟

جواب :

اگر بداند که مرتکب محرّماتى مثل تظليل مى‌شود که حج و عمره را

(521)

باطل نمى‌کند، در اين صورت، ضررى براى صحّت احرام ندارد؛ ولى محرّماتى مثل جماع که گاهى حج و عمره را باطل مى کند، قصد ارتکاب آنها مبطل احرام است؛ بلکه منافى با نيّت احرام است.

سوال 109 :

شخصى جاهل به احکام حج است؛ ولى اجمالاً مى‌داند که اعمال حج، مشتمل بر عمره و حج است و تصميم مى‌گيرد که به حج برود و به نزديکى يکى از مواقيت و محاذى با آن مى‌آيد و مى‌گويد: «مُحرم مى‌شوم براى عمره و حج» و سپس تلبيه مى‌گويد و بعد داخل مکه مى‌شود و طواف و سعى را به جا مى‌آورد و در روز عرفه به سرزمين عرفات مى‌رود. در صورتى که نتواند به يکى از مواقيت برگردد، بلکه نتواند از عرفات خارج شود، وظيفه‌اش چيست؟

جواب :

اگر با رعايت شرايط، در ميقات يا محاذى با آن، به قصد وظيفه فعلى احرام بسته و لبيک گفته و مانند بقيه مردم شروع به عمل عمره نموده، احرامش صحيح است، هر چند گفته باشد که براى عمره و حج احرام مى‌بندم و خيال کرده باشد که يک احرام براى هر دو عمل عمره و حج کافى است؛ و در فرض ذکر شده، اگر اعمال عمره، غير از تقصير را به جا آورد و براى حج مُحرم نشود و وقت وقوف اختيارى در عرفات تنگ شود، بايد تقصير کند و از همان مکانى که هست، براى حج مُحرم شود و مناسک حج را به جا آورد و اگر وقت تنگ نشده باشد، تقصير کند و به مکه بر گردد و در مکه براى حج احرام ببندد؛ ولى اگر قبل از تقصير، براى حج احرام ببندد، وظيفه‌اش به حجّ اِفراد تبديل مى‌شود و پس از اعمال حج، بايد عمره مفرده به جا آورد.

سوال 110 :

شخصى که به خاطر ندانستن مسأله، در موقع احرام عمره تمتّع، نيّت احرام حجّ تمتّع کرده و بعد، اعمال عمره را به جا آورده و از احرام خارج شده، آيا لازم است عمره خود را تکرار کند يا خير؟

جواب :

اگر در نظرش اين بوده که آنچه وظيفه اوست، انجام دهد، ولى گمان

(522)

مى‌کرده نام بخش اول حج، حجّ تمتّع است و نيّت آن را کرده است، عمل او صحيح و عمره‌اش عمره تمتّع است؛ ولى اگر گمان مى‌کرده که حجّ تمتّع بر عمره تمتّع مقدّم است و لذا قصد احرام براى حج نموده، عملش باطل است و بايد مجدّدا به ميقات برگردد و براى عمره تمتّع احرام ببندد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

فلسفه خمس

No image

لباس احرام

No image

تقلید از اعلم

No image

نماز به زبان عربى

Powered by TayaCMS