د - جهاد با همسر

د - جهاد با همسر

د - جهاد با همسر

گاهى ممکن است مرد يا زن مسلمان در مسير جهاد، از طرف همسرش‌تحت فشار قرار گيرد و باعث تضعيف اراده او در ادمه جهاد شود. دراين‌جاست که بايد در مقابل اين فشارها مقاومت کرد، و بلکه براى کسب‌رضاى خدا با آنها به مبارزه برخاست.

در روايت ابوجارود از امام باقرعليه السلام در تفسير آيه ذيل که مى‌فرمايد:)إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلاَدِکُمْ عَدُوّاً لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ( آمده است: وقتى که يکى‌از مسلمانان مى‌خواست به سوى رسول خداصلى الله عليه وآله هجرت کند، فرزند وهمسرش دامن او را گرفتند و مى‌گفتند: تو را به خدا قسم مى‌دهيم نرو و مارا تنها نگذار و گرنه بعداز تو ضايع مى‌شويم. پس برخى از مسلمانان ازخانواده خود پيروى کرده و از هجرت صرف نظر مى‌کردند و لذا خداوندآنان را هشدار داده و از اطاعت فرزندان و زنان منع کرده است، امّا برخى‌ديگر از مسلمانان، خانواده را ترک گفته و مى‌رفتند ومى گفتند: قسم به‌خدا اگر با من هجرت نکنيد، خداوند ما و شما را در دارالهجره بهم‌نخواهد رساند، و ما هيچ نفعى براى شما نمى‌رسانيم، و چون خداوند آنان‌را در دارالهجره بهم رسانيد، امر کرد که به خانواده خود نيکى کنند و صله‌رحم نمايند و لذا فرمود:

)وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(.

"و اگر عفو کنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، )خدا شما را مى‌بخشد(؛ چرا که‌خداوند بخشنده و مهربان است."

در داستان همسر نوح و همسر لوط نيز درسى براى هر مرد مؤمنى‌است که از طرف زنش تحت فشار قرار مى‌گيرد تا از مسير ايمان،منحرفش گرداند. دراين صورت تنها با پايدارى، استقامت و جهاد است‌که مى‌تواند در برابر وسوسه‌ها و تحريکات زن مبارزه کند.

در داستان همسر فرعون هم عبرتى براى هر زن مؤمنى است که‌شوهرش مى‌خواهد او را گمراه کند يا تقوايش را بربايد. او بايد با توکّل برخدا، مقاومت کند هر چند کارش به جدايى و طلاق يا بدتر از آن بينجامد.

با اينکه حفظ توافق و تفاهم بين زن و شوهر، اهمّيت فراوانى دارد،ولى نبايد اين تفاهم و همدلى به زيان دين تمام شود، و حدود و ثغور دين‌فداى روابط خانوادگى گردد، و لذا بر زن و شوهر است که حفظ ديانت‌خود را مهمتر از مسائل خانوادگى خود بدانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

تفصیل احکام‌

No image

حدیث شریف

No image

حدیث شریف

No image

ج - جهاد با برادران‌

Powered by TayaCMS