وظیفه مقلدین در برابر احتیاط واجب در رساله ها چیست؟

وظیفه مقلدین در برابر احتیاط واجب در رساله ها چیست؟

پاسخ

  • امام، خویی، بهجت، تبریزی، فاضل، سیستانی، وحید، مکارم، صافی و نوری: ترک احتیاط واجب جایز نیست بلکه باید به همان احتیاط عمل کند و یا به مجتهد دیگر با رعایت شرایط اعلمیّت نسبی رجوع نماید. [1].
  • خامنه ای: [در احتیاط واجب] رجوع به مجتهد دیگر که در آن مسأله احتیاط ننموده است مانع ندارد و بنابر احتیاط، ترتیب الأعلم فالأعلم(یعنی در مرتبه اول باید به مجتهدی رجوع نماید که از دیگر مجتهدان اعلم باشد و اگر او نیز احتیاط نماید به مجتهد اعلم بعدی و ...) باید رعایت شود و تعیین آن وظیفه ی مکلّف است.[2].
  • شبیری: عمل به این گونه احتیاط واجب است و نمی توان در آن به فتوای مجتهد دیگر رجوع کرد.[البته در احتیاط مطلق (احتیاط واجب دیگران) مقلد می تواند به احتیاط عمل نکند بلکه مطابق با فتوای مجتهد دیگر ـ با رعایت شرایط اعلمیّت نسبی ـ رفتار نماید. [3].

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب التقلید، م 34؛ خامنه ای: اجوبة الاستفتائات، س 50؛خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب التقلید، م 31؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 12؛ فاضل، سیستانی، مکارم و نوری: العروة الوثقی، ج 1، کتاب التقلید، م 63؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، التقلید، م 37.
  2. خامنه ای: استفتائات سایت، س 7.
  3. شبیری: رساله، م 7.
Powered by TayaCMS