نماز طواف
«773»م - واجب است بعد از تمام شدن طواف عمره دو رکعت نماز بخواند مثل نماز صبح .
«774»م - مى تواند نماز طواف ر ابا هر سورهاى که خواست بخواند مگر سورههاى سجده و مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره »قل هو الله احد« را بخواند و در رکعت دوم سوره »قل يا ايها الکافرون« ر ابخواند .
«775»م - جايز است نماز طواف را بلند بخواند مثل نماز صبح يا آهسته مثل نماز ظهر .
«776»م - شک در رکعات نماز طواف موجب بطلان نماز است و بايد اعاده کند و بعيد نيست اعتبار ظن در رکعات و در ظن در افعال مانند ظن در رکعات است گرچه احتياط در ظن در افعال مستحب است و در احکام اين نماز با نماز يوميه مساوى است .
«777»م - بايستى بعد از طواف مبادرت به نماز کند به نحوى که در عرف نگويند بين طواف و نماز فاصله شده است .
«778»م - واجب است که اين نماز نزد مقام ابراهيم واقع شود و احتياط واجب آن است که پشت مقام بجا آورد که سنگى که مقام است بين او و خانه کعبه واقع شود و بهتر آن است که هر چه ممکن باشد نزديکتر بايستد لکن نه بطورى که مزاحمت سايرين باشد .
«779»م - اگر بواسطه زيادى جمعيت نتوانست پشت مقام بايستد بطورى که گفته شود نزد مقام نماز مى کند بواسطه دورى زياد در يکى از دو جانب بجا آورد در جايى که گفته شود نزد مقام نماز مى خواند.
«780»م - اگر ممکن نشد در دو جانب نزد مقام نماز را بجا آورد در هر جاى مسجد الحرام که باشد گر چه رعايت پشت مقام هر چه دورتر هم باشد بهتر است لکن در کل مسجد الحرام جايز است و احتياج به اعاده هم نيست .
«781»م - جايز است نماز طواف مستحب را در هر جاى مسجد الحرام که بخواهد بجا آورد اگر چه در حال اختيار بلکه گفتهاند که آن را مى توان عمدا ترک کند .
«782»م - اگر کسى نماز طواف واجب را فراموش کند بايد هر وقت که يادش آمد در مقام ابراهيم بجا آورد و به همان دستورى که در مسأله 778 به بعد ذکر شده است عمل نمايد .
«783»م - اگر نماز طواف را فراموش کند و در بين سعى بين صفا و مروه يادش بيايد از همانجا سعى را رها کند و برگردد دو رکعت نماز را بخواند بعد از آن سعى را از همانجا تمام کند .
«784»م - شخصى که نماز را فراموش کرده و ساير اعمال را که بعد از نماز بايد عمل کند عمل کرده اعاده آنها ظاهر ا لازم نباشد اگر چه احتياط استحبابى در اعاده است .
«785»م - اگر برگشتن به مسجد الحرام مشکل باشد از براى شخصى که نماز را فراموش کرده احوط و اولى رجوع به حرم است اگر آسان باشد و اگر برگشتن آسان نباشد بايد هر جا يادش آمد نماز را بجا آورد اگر چه در شهر ديگر باشد .
«786»م - اگر کسى اين نماز را بجا نياورد و بميرد واجب است بر پسر بزرگ او که آن را قضا کند به نحوى که در کتاب »صلاة« تفصيل داده شده است .
«787»م - جاهل به مسأله در احکامى که براى ناسى ذکر شد شريک است با او .
«788»م - واجب است بر هر مکلفى که نماز خود ر اياد بگيرد و قرائت و ذکرهاى واجب را پيش کسى درست کند که تکليف الهى را بطور صحيح بجا آورد خصوصا کسى که مى خواهد به حج برود بايد نماز را تصحيح کند چون بعضى گفتهاند اگر نماز او درست نباشد عمره او باطل است و همچنين حج نيز باطل است پس علاوه بر آنکه به اين قول از حجة الاسلام برائت ذمه پيدا نمىکند ممکن است چيزهايى که در احرام بر او حرام شده بود مثل زن و چيزهايى که گذشت بر او حلال نشود .
«789»م - اگر شخصى نتوانست قرائت يا ذکرهاى واجب را ياد بگيرد بايد نماز را به هر ترتيبى که مى تواند خودش بجا آورد و کافى است و اگر ممکن است کسى را بگمارد که نماز را تلقين او کند و احتياط آن است که در مقام ابراهيم به شخص عادلى اقتدا کند و نايب هم بگيرد اگر خودش خوانده باشد .
«790»م - نماز طواف را در همه اوقات مى شود خواند مگر آنکه مزاحمت کند با وقت نماز واجب که اگر نماز طواف بخواند موجب فوت يوميه شود پس بايد اول نماز يوميه را بخواند .
«791»م - اگر کسى از روى بى مبالاتى مسامحه کرد در ياد گرفتن قرائت و ذکر واجب نماز تا وقت تنگ شد نماز را به هر نحو که مى تواند بايد بخواند و صحيح است لکن معصيت کار است و احتياط آن است که به دستور مسأله 789 عمل کند و اگر ممکن است کسى را وادار کند که تلقين او کند و نايب هم بگيرد .
«792»م - نماز طواف استحبابى لازم نيست در نزد مقام ابراهيم باشد بلکه در هر جاى مسجد الحرام جايز است بخصوص در موقع ازدحام مناسب است مراعات ساير حجاج را بنمايد .