استفتائات نماز طواف

استفتائات نماز طواف

استفتائات نماز طواف

«793» س - کسى نماز طواف عمر ه را در داخل حجر اسماعيل بجا آورده و بعد از تقصير متوجه شده است وظيفه او چيست ؟

ج - بايد نماز را اعاده کند .

«794» س - شخصى بعد از طواف وضوى او باطل شده و خجالت کشديده که بگويد نمازش را بى وضو خوانده است و بعد از آن سعى و تقصير را انجام داده و مُحل شده است وظيفه او چيست ؟

ج - بايد نماز و سعى و تقصير را اعاده کند .

«795» س - زنى نماز طواف خود را در حجر اسماعيل خوانده است و چون به منزل آمده ملتفت شده که حائض شده است و تا وقوف به عرفات پاک نمى‌شود وظيفه او نسبت به نماز چيست و آيا عمل او صحيح است يا خير ؟

ج - عمره او صحيح است و بايد براى حج تمتع محرم شود و قبل از انجام طواف حج بايد قضاى طواف و نماز عمره تمتع را بجا آورد .

«796» س - کسى که هر چه سعى نمود که موارد غير صحيح قرائت خود را تصحيح کند نتوانست و نيز شخصى ديگر را جهت اقتدا کردن و ياتلقين نمودن قرائت صحيح پيدا نکرد وظيفه‌اش چيست ؟

ج - به هر نحوقدرت دارد بخواند و به جماعت خواندن حتى در فرض امکان واجب نيست ولى نايب بگيرد بعد از خواندن خودش .

«797» س - در موقعى که شخص طواف مى کرده جمعيت زياد بوده وبعد از آن در اثر ازدحام نتوانسته است که نزديک مقام نماز بخواند و در آن وقت چاره‌اى بغير از نماز خواندن دور از مقام نداشته آيا نماز او صحيح است يا خير ؟

ج - اگر امکان نداشته با فرض اضطرار مانع ندارد .

«798» س - آيا در صورت ازدحام که نشود پشت مقام يا احدالجانبين آن نماز طواف خوان تا حدود منبر و نماز در قسمت راست يا چپ منبر خوانده شد باز هم نماز در مقام در صورت امکان همان روز يا روزهاى ديگر لازم است ؟

ج - در صورتى که تا بعد از فوات موالات عرفيه بين طواف و نماز آن عذر باقى بوده اعاده واجب نيست .

«799» س - در مسأله شش نماز طواف در تحرير الوسيله فرموده‌ايد »الاحوط الاقتداء بشخص عادل« و در مسأله اول نماز جماعت همان کتاب فرموده‌ايد »بل مشروعيه الجماعه فى صلاة الطواف و کذا صلاة الا حتياط محل اشکال« بفرماييد منظور چيست ؟

ج - منظور از مشروعيت صحت است و احتياط مزبور استحبابى است و نبايد به جماعت اکتفا شود .

«800» س - براى کسانى که قرائتشان درست نيست و مى خواهند نماز طوافشان را به جماعت بخوانند آيا مى توانند نماز طواف حج را به نماز طواف نساء يا بالعکس و ياکسى که نايب است به کسى که نايب نيست و يا نماز طواف واجب را به مستحب و بالعکس اقتدا کنند يا نه ؟

ج - اکتفا به جماعت نبايد بکنند و احتياط در همه موارد سوال حاصل مى شود .

«801» س - کسى که قرائتش در ست نيست آيا مى تواند تبرعا از کسى که حج واجب بر عهده دارد نيابت کند و حج انجام دهد ؟

ج - نيابت چنين شخصى صحيح نيست هر چند تبرعى باشد مگر آنکه بتواند قرائت خود را تصحيح کند و از ذوى الاعذار محسوب نباشد که در اين صورت مى تواند نيابت را قبول نمايد ولى بايد قرائت خود ر ادرست کند .

«802» س - افرادى با اينکه قرائتشان درست نيست و کلمات نماز را نمى‌توانند درست بگويند در حج نايب مى شوند و عمر ه را به نيت منوب عنه انجام مى دهند بعد متوجه مى شوند که نمى‌توانند نايب شوند آيا چگونه از احرام خارج مى شوند و براى حج چه وظيفه دارند ؟

ج - در صورت امکان بايد قرائت خود را درست کنند و عمل نيابى خود را تصحيح نمايند تا از احرام خارج شوند بلى اگر ممکن نيست و معذور هستند احرام آنها صحيح و از احرام خارج هستند ولى صحت حج از منوب عنه و کفايت از آن محل اشکال است و نسبت به اجرت بايد مصالحه نمايد زيرا مستحق آن نيست و حج را احتياطا به نيت منوب عنه تمام کند .

«803» س - کسى که مطمئن باشد قرائتش يا ذکر ى که در نماز مى گويد درست است نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند بعد معلوم شود که اشتباه بوده است آيا بايد چه کند ؟

ج - اگر احتمال غلط بودن آن را نمى‌داده حجش صحيح است ولى نماز را بايد اعاده نمايد بنحوى که در مسأله 785 بيان شد .

«804» س - چند روزى که اطراف کعبه به قدرى شلوغ است که صف طواف تا پشت مقام ابراهيم مى آيد و نماز خواندن پشت مقام و نزديک آن ممکن نيست مگر اينکه چند نفرى اطراف انسان بايستند تا انسان نماز طوافش را بخواند بفرماييد آيا حتما نماز بايد خلف مقام و نزديک آن باشد ولو به اين صورت يا دورتر تا هر جاکه مى تواند به تنهايى نماز بخواند کافى است ؟

ج - اگر امکان دارد و محذورى که در بين نيست بايد خلف و نزد مقام نماز بخواند و در مورد ضرورت تاخير مانع ندارد با مراعات الاقرب فالاقرب .

«805» س - در نماز طواف که انسان مشغول ذکر بود او را حرکت دادند ذکر را تکرار کرد دوباره تکان دادند و تکرار کرد آيا مانعى ندارد ؟

ج - اگر طورى حرکت کرده که استقرار او از بين رفته مانع ندارد و در غير اين صورت تکرار نکند مگر بقصد احتياط به شرط آنکه وسوسه نباشد .

«806» س - آيا محمول نجسى که در طواف معفو نيست، در نماز مثل نمازهاى يوميه معفو است يا نه؟

ج- محمول متنجس در طواف و نماز معفو است.

«807» س - اين طواف و نماز آن اگر نماز مستحبى يا عبادت مستحبى ديگر بجا آورد، اشکال دارد يانه؟

ج- احتياط در ترک آن و مبادرت به نماز طواف است.

«808» س - گاهى در پشت مقام ابراهيم عليه السلام جمعيت زياد است،و چون زن و مرد کنار هم قرار مى‌گيرند احيانا مورد فشار ازدحام واقع مى‌شوند، بدون اينکه ريبه و فسادى در بين باشد، آيا به نماز طواف ضرر نمى‌رساند؟

ج- براى نماز ضرر ندارد.، در صورتى که اگر ممکن است رعايت عدم تقدم زن بر مرد و عدم مجازات غير معفو بشود.

«809» س - احيانا انسان مى‌داند که اگر نماز طواف را شروع کند، طواف کنندهها مى‌آيند و او را حرکت مى‌دهند و جابجا مى‌کنند، در عين حال نماز را شروع مى‌کند، آيا اگر اين نماز را تمام کند، صحيح است؟

ج - اگر صحيحا تمام کند، مانع ندارد.

«810» س - در مناسک فرموده‌ايد بر هر مکفلى واجب است قرائت نمازهاى يوميه‌اش را ياد بگيردخصوصا براى، حج حال اگر کوتاهى کرد و براى تعلم و يادگيرى قرائت نماز اقدام ننمود، آيا همين نماز باطل کفايت مى‌کند بايد نايب بگيرد، و در صورتى که نيابت را لازم نمى‌دانيد، آيا همين نماز کافى است يا خير؟

ج- اگر وقت ضيق شود به طورى که اگر بعد از طواف بخواهيد نماز را ياد بگيريد،موالات بين نماز و طواف فوت مى‌شود، خودش هر طور مى‌تواند بخواند،و نايب هم بگيرد احتياطا.

«811» س - زنى محرم را احرام عمره تمتع شده و پس از ورود به مکه و انجام طواف قبل از اينکه نماز طواف بخواند حائض گرديده چه وظيفه‌دارد؟

«812» س - اگر وقت وسعت دارد صبر کند تا پاک شود و نماز را بخواند و بقيه اعمال را انجام دهد، و چنانچه وقت تنگ باشد سعى و تقصير عمره تمتع را انجام دهد و محرم شود به حج تمتع و بايد قبل از طواف حج نماز طواف عمره را بخواند و سپس بقيه اعمال را انجام دهد.

«813» س - کسى که نمازش را غلط مى‌خواند و وقت تصحيح آن را ندارد مى‌فرمائيد نماز طواف را به همان کيفيت که مى‌تواند خودش بخواند، آيا چنين کسى مى‌تواند عمره مفرده مستحبى بجا بياورد؟

ج - اشکال ندارد و بنا بر احتياط نايب هم بگيرد.

«814» س - شخصى طواف عمره را بجا آورده و بدون نماز و سعى، تقصير کرده است، تکليف او چسيت؟

ج - بايد نماز و سعى را بجا آورد و با فرض جهل يا نسيان اعاده تقصير لازم است،ولى کفاره ندارد.

«815» س - آيا مقصود از»نماز طواف نزد مقام پشت مقام است يا شامل دو طرف مقام نيز مى‌شود؟

ج -بايد خلف مقام باشد، اگر ممکن است و الا در دو جانب او هر کدام باشد.

«816» س - اگر کسى نماز را در غير از مقام ابراهيم بخواند و با اعتقاد به صحت آن بقيه اعمال را انجام دهد، وظيفه او چيست؟

ج- فقط نماز را بايد اعاده کند.

«817» س - اگر پشت مقام ابراهيم دو طبقه شود، آيا نماز در طبقه بالا يا زير زمين صحيح است؟

ج -در صورتى که احراز نشود خلف مقام نماز خوانده، صحيح نيست.

«818» س - شخصى نماز طواف را به اعتقاد اينکه حجر اسماعيل مقام ابراهيم است در حجر اسماعيل خوانده، چه بايد بکند؟

ج - بايد نماز را اعاده کند.

«819» س - آيا نماز طواف واجب را مى‌توان با نماز جماعت يوميه بجا آورد؟

ج - اکتفاء به آن بنا بر احتياط مشکل است.

«820» س - پشت مقام تا چه اندازه‌اى صادق است، و آيا حد معينى نمى‌توان براى آن فرض کرد؟

ج - عرفى است.

«821» س - آيا فاصله انداختن بين طواف و نماز به مقدار دو رکعت نماز اشکال دارد، و اصولا چه مقدار فاصله مخل است؟

ج - مانع ندارد ولى احتياط در ترک آن است خصوصا اگر احتمال دهد که مخل به مبادرت عرفيه باشد و ميزان مبادرت عرفيه است، و در هر صورت با تأخير نماز، اعاده نماز لازم نيست.

«822» س - گاهى طواف تا نزديک تالارهاى مسجد مى‌رسد، آيا در اين صورت مى‌شود نماز طواف را پشت سر طواف کنندگان بجا آورد و يا آيا صدق پشت مقام مى‌نمايد؟

ج -صدق خلف، به نظر عرف است، در صورت عدم امکان در خلف و در جانب آن خواندن نماز در آنجا اشکال ندارد.

«823» س - شخصى محرم به احرام عمره تمتع، وارد مکه شده است و هفت روز مثلا در مکه توقف دارد و نماز او غلطهاى زيادى دارد، آيا واجب است که تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح کند و بعد شروع به طواف کند يا وظيفه ديگرى دارد؟

ج - اگر صبر نمودن او موجب عر و حرج نمى‌گردد بايد صبر کند و الا اگر بعد از طواف تا قبل از فوات موالات نماز طواف نساء و نماز طواف براى هر دو طواف واجب را که يکى عمره مفرده و ديگرى حج مى‌باشد، نخوانده‌ام و ثانيا در تعداد اشواط دوم هم در شک مى‌باشم، لطفا مرا راهنمايى کنيد.

ج- اگر بعد از طواف و انصراف از آن، شک در عدد اشواط کرده‌ايد به شک اعتنا نکنيد و نمازهايى را که نخوانده‌ايد اگر نمى‌توانيد به مکه يا حرم برويد در محل خود بخوانيد اگر نايب گرفته شود در مقام خوانده شود بهتر است و تا نخوانده‌ايد حرمت نساء باقى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

محرّمات احرام

No image

واجبات منى

No image

رمى جمرات سه گانه

No image

آداب و مستحبات طواف

No image

مستحبات دخول مکه معظمه

Powered by TayaCMS